Viden
Viden er et afgørende fundament for Mary Fondens aktiviteter. Det forudsætter, at vi kender og anvender den nyeste viden om årsager, konsekvenser, forebyggelse og afhjælpning på vores områder – og indhenter ny viden, hvis den ikke er tilgængelig.
Viden har imidlertid ingen værdi i sig selv. Gevinsten opnås først, når denne viden kan omsættes til praksis og danne grundlag for faglig refleksion og udvikling på vores områder. Derudover er det centralt for vores vidensarbejde, at resultaterne formidles til vores målgrupper og samarbejdspartnere, og at de kan anvendes til at nedbryde tabuer og barrierer, bygge bro mellem forståelser og at bekæmpe social isolation.
Her på siden finder du de analyser og evalueringer, vi selv har fået gennemført.
En evaluering af skoletrivselsprogrammet Skolestyrken viser, at elevernes sociale trivsel har en mere positiv udvikling et år efter, skolen er begyndt med Skolestyrken, end elever på sammenlignelige skoler.
En omfattende befolkningsundersøgelse viser store udfordringer med ensomhed, særligt blandt unge voksne, og giver for første gang et dybdegående indblik i danskernes viden og holdninger til ensomhed.
Ny undersøgelse om brugen af Fri for Mobberi viser, at institutionerne er gode til at bruge Fri for Mobberi på inspirerende måder, som gavner både børnefællesskabet og de voksnes samarbejde.
Ny dybdegående evaluering af Skolestyrken på to skoler viser, at personalet på skolerne oplever, at de bliver klædt bedre på til at fremme trivsel på deres skole og håndtere mobning, når den opstår.
Det styrker børns kommunikative kompetencer at deltage i LæseLeg i en halv time om ugen. Det viser et effektstudie, der har undersøgt LæseLegs effekt for vuggestue- og dagplejebørn.
En evaluering af Me&We i 10. klasser viser, at programmet har potentiale til at styrke sociale færdigheder hos unge i 10. klassecentre.
På vegne af Fri for Mobberi har Epinion gennemført en undersøgelse af forældres oplevelse af hvilke kulturer og normer, børn kan støde på i indskolingen.
Rapporten ‘Ensomhed blandt unge’ identificerer seks unikke måder, unge oplever ensomhed på.
På vegne af Alliancen mod mobning har Rambøll udarbejdet et statusnotat om Skolestyrken. Notatet præsenterer skolernes erfaringer, læringer og indsigter med udbredelse og implementering af Skolestyrken.
Hvordan opleves og bruges Skolestyrkens værktøj til håndtering af mobning af fagprofessionelle? Denne rapport formidler resultaterne af et følgeforskningsstudie, der har undersøgt netop det.
På vegne af Mary Fonden har SocialRespons gennemført en kvalitativ undersøgelse af deltagelse i fritidsfællesskaber blandt unge med ensomhed. Resultaterne anvendes bl.a. i Mary Fondens nye ensomhedsprogram ”Lift – unge ud af ensomhed”
Børn fra seks svømmeklubber har i et halvt år arbejdet med Antibulli-øvelser, og ny evaluering viser, at børnene trives bedre, får nye venner og oplever et stærkere fællesskab.
En undersøgelse af partnervold i forbindelse med graviditet blandt kvinder på danske krisecentre.
Partnervold er et alvorligt problem, som kan have store konsekvenser for både den voldsudsatte og pårørende. Men hvem rammes, og hvordan handler vidner til volden? Denne undersøgelse afdækker danskernes kendskab til partnervold.
Fællesskabet betegnes ofte som vejen ud af ensomhed. Men kan fællesskabet også fordre ensomhed? Ja, siger ny undersøgelse, der viser, hvordan ungefællesskaber også kan gøre ondt.
Nu kan Mary Fonden i samarbejde med DEFACTUM, Lauritzen Fonden og Realdania offentliggøre en systematisk gennemgang af 136 effektstudier mod ensomhed og nu med videnskabelig tyngde slå fast: Indsatser mod ensomhed virker.
Undersøgelsen ’Fritidslivet for 3. – 6.- klasse’ er foretaget i efteråret 2020 blandt 1093 børn fra 3.-6. klasse og blandt knap 500 forældre til børn i denne aldersgruppe.
En ny Epinion-undersøgelse udarbejdet for Mary Fonden viser, at der er store forskelle på de unge og de ældres indstilling til partnervold.
Rigtig mange danskere føler sig ensomme. Særligt de unge er ramt af ensomhed. Det bekræfter analysen ’Ensomhed i Danmark’, der er den første samlede undersøgelse af ensomheden i befolkningen.
Gennem interviews og analyse af børnetegninger har lektor og specialist i børnepsykologi, Grethe Kragh-Müller, undersøgt, hvordan børn oplever LæseLeg.
Børn ankommer ofte til krisecentre uden andet end det tøj, de går og står i.
Alliancen mod mobnings program, Skolestyrken, får flotte bedømmelser i den første evaluering, der er foretaget på tre pilotskoler.
Rapporten undersøger erfaringer og forståelser af mobning og ensomhed i befolkningen og blandt lærere og skolepædagoger. Den er baseret på en befolkningsundersøgelse gennemført af Rabøl Research i 2019 i samarbejde med Epinion.
Evalueringen af LæseLeg peger på, hvilke områder programmet kan udvikle og tilpasse, så det bliver endnu mere anvendeligt for de fagpersoner, der bruger det.
22 % af danskerne oplever at være mere eller mindre afkoblet fra fællesskabet. Men hvad drømmer de om, og hvad står i vejen for, at deres drømme bliver til virkelighed?
Analysebureauet Wilke udførte i 2018 en undersøgelse af brugernes anvendelse af Fri for Mobberi.
Hvor mange og hvilke tilbud er der til danskere, der føler sig ensomme? Det har vi forsøgt at kortlægge i denne rapport.
Gratis antologi, der giver fagfolk viden og værktøjer til arbejdet med at forebygge mobning.
Kontrolgruppestudie viser, at Fri for Mobberi styrker børns empatiske adfærd.
Som en del af vores indsamling af viden om vold i hjemmet har Mary Fonden sammen med Oxford Research udarbejdet en kortlægning af aktiviteter og publikationer på området.
Stor spørgeskemaundersøgelse af børns trivsel i fritidslivet viser, at selvom langt de fleste trives i fritidslivet, så har tre ud af 10 idrætsudøvere i landets idrætsklubber i alderen 9-16 år oplevet mistrivsel.
Mindre studie viser – trods små positive resultater – ingen entydig effekt af et traditionelt LæseLeg-forløb blandt stærkt sprogsvage små børn.
Hvor mange danskere er alvorligt ensomme, og hvem er de? Få svar i denne temaundersøgelse af ensomhed i befolkningen.
20 voksne fortæller i denne rapport om et liv med ensomhed.