Vi ved meget om børn og unge. I skolen bliver de testet i forhold til såvel deres faglige niveau som deres almene trivsel. Vi har også et fint indblik i deres medievaner, deres forbrugsmønstre bliver også jævnligt kortlagt, og vi ved også, hvad de går til i deres fritid. Noget af det, vi ikke ved så meget om, er hvordan børn og unge har det, når de deltager i faste fritidsaktiviteter.
Undersøgelsen ‘Tweens, fritid og trivsel’ har fokus på trivsel i fritidslivet. Undersøgelsen viser bl.a., at:
- Færre børn i 3.-6. klasse bliver drillet, mobbet eller holdt udenfor til en fritidsaktivitet sammenlignet med tilsvarende tal fra 2013. Hvor det dengang var 26,5 % af børnene, som oplevede drillerier og udelukkelse, så gælder det 16,4 % af børnene i dag
- Næsten alle børn – flere end 95 % – glæder sig til at skulle af sted til deres fritidsaktivitet.
- Ni ud af ti angiver, at de generelt har det godt med deres holdkammerater, men nogle børn rammes hårdt af drillerier og mobning. Næsten hver tiende (9,4 %) barn angiver, at de er stoppet til en fritidsaktivitet pga. mistrivsel.
Undersøgelsen er foretaget som en del af Mary Fonden og MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobnings fælles projekt Antibulli.
Formål
At medvirke til, at indsatsen mod mistrivsel i foreningslivet kan blive endnu mere målrettet.
Om undersøgelsen
Undersøgelsens kvantitative del består af spørgeskemadata indsamlet blandt 1450 elever fra 3.-6. klasse og blandt 681 forældre til elever i 3.-6. klasse. Den kvalitative del består af fokusgruppeinterviews med i alt 24 elever i 3.-6. klasse fra to skoler i region hovedstaden samt enkeltmandsinterviews med i alt 12 forældre.
Om udgivelsen
Udarbejdet af: Center for Ungdomsstudier
Samarbejdspartner: MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobning
Udgivelsesår: 2018