Bag undersøgelsen står Lone Svinth, lektor og ph.d. i pædagogisk psykologi ved DPU på Aarhus Universitet. Hun forsker blandt andet i små børns medbestemmelse og fællesskaber.
Lone Svinth ser blandt andet, at arbejdet med Fri for Mobberi styrker børnenes relationer og øger børnenes forståelse og tolerance over for hinanden i børnefællesskabet. Samtidig er det tydeligt, at Bamseven bruges som et centralt værktøj og har en positiv indvirkning på børnenes adfærd.
Formål
Formålet er at blive klogere på, hvordan de 11 institutioner arbejder med Fri for Mobberi – og at synliggøre de gode praksiseksempler til inspiration for andre.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen Fri for Mobberi i daginstitutioner: En kvalitativ analyse af inspirerende pædagogisk praksis (marts 2024) er baseret på interviews og deltagerobservationer i 11 daginstitutioner, som arbejder med Fri for Mobberi.
Undersøgelsen har især fokus på positive erfaringer i forhold til børns trivsel, deltagelse og fællesskaber – ikke mindst for børn i udsatte positioner. Alle institutioner i undersøgelsen ligger derfor i områder, hvor der er en stor andel af familier med få socioøkonomiske ressourcer.
Fri for Mobberi i daginstitutioner
Udarbejdet af: Mary Fonden og Red Barnet
Forfatter: Lone Svinth
Med finansiel støtte fra: Ole Kirk’s Fond
Udgivelsesår: 2024