Undersøgelsen ’Fritidslivet for 3. – 6.klasse’ har fokus på trivslen i fritidslivet for børn, der går i 3.-6. klasse.
Undersøgelsen viser, at antallet af børn, som føler sig udenfor og derfor falder fra på deres fritidsaktivitet ligger stabilt i forhold til tidligere år. Alt imens er andelen af børn, som oplever, at der er et godt sammenhold, og at man bakker hinanden op i aktiviteten, faldende.
Undersøgelsen konkluderer bl.a.:
- 89 % af børnene i 3.-6. klasse går til en fast fritidsaktivitet, og her er fodbold, gymnastik og svømning de største hits for aldersgruppen
- 97 % af de foreningsaktive glæder sig altid eller oftest til at komme til deres faste fritidsaktivitet, 90 % af udøverne angiver, at de ”altid” eller ”for det meste” har det godt med de andre udøvere
- Færre udøvere, sammenlignet med 2017, mener, at de ”har et godt sammenhold”, ”altid bakker hinanden op”, og at ”de kan regne med, at deres kammerater hjælper dem”
- Færre oplever, ”at de snakker om, at det ikke kun handler om at vinde”, ”at alle skal føle sig godt tilpas til fritidsaktiviteten”, og om ”hvordan man er en god kammerat”
- Næsten én ud af fem af udøverne har oplevet at blive drillet, mobbet eller holdt udenfor til en fritidsaktivitet
- 9 % er stoppet til en fritidsaktivitet pga. drilleri eller mobning
- Sprogbruget i fodboldkulturen skiller sig ud fra andre idrætter ved, at det i højere grad accepteres, man taler grimt til andre
Formål
At undersøge børns trivsel, fællesskaber og omvalg i fritidsaktiviteter.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget i efteråret 2020 blandt 1093 børn fra 3.-6. klasse og blandt knap 500 forældre til børn i denne aldersgruppe.
Om udgivelsen
Udarbejdet af: Center for Ungdomsstudier
Udgivelsesår: 2021