De fleste adspurgte sprogansvarlige i kommunerne har indkøbt LæseLeg, fordi de gerne vil introducere det til kommunens institutioner (71 %), og fordi de har brug for et redskab til at implementere dialogisk læsning (50 %). Undersøgelsen viser, at LæseLeg-materialet bliver brugt i de sprogansvarliges arbejde: 78 % af de adspurgte sprogansvarlige har fortalt kommunens institutioner og fagfolk om LæseLeg, 56 % har opfordret til, at institutionerne selv indkøber LæseLeg, og 40 % af de sprogansvarlige har selv anvendt det med børn i læsegrupper.
”Jeg er sprogvejleder og har derfor brugt materialet aktivt i en del institutioner i kommunen. Primært ved at vise personalet, hvordan det bruges – helt konkret ved at gennemføre mange forløb med børnegrupper med tilknyttede voksne, som fik lov at observere.”
Positiv modtagelse
Adspurgt om de sprogansvarlige støder på udfordringer i forhold deres ambitioner med LæseLeg, svarer størstedelen nej. 24 % oplever dog, at manglende ressourcer og økonomi kan være en barriere. Til gengæld oplever de kommunalt sprogansvarlige stort set ingen modtand fra institutionerne – kun 3,45 % anfører, at de er stødt på dette.
”Det er blevet positivt modtaget i institutionerne. De er glade for at starte med noget konkret.”
“Dynamisk og anvendeligt”
Mange af medvirkende sprogkonsulenter i undersøgelsen udtrykker generel stor tilfredshed med LæseLeg-materialet. Flere lægger vægt på, at det er et materiale, der løbende opdateres (løbende nye boghæfter til download på hjemmesiden for brugere), og at det er indbydende og nemt at gå til.
”Det er et super godt materiale. Dynamisk og meget anvendeligt. Materialet er gennemarbejdet og lige til at gå til. Det er overkommeligt i en travl børnehavehverdag.”
Baggrund: En spørgeskemaundersøgelse blev udsendt fra Mary Fonden til de i alt 66 kommunalt ansatte sprogansvarlige, der har indkøbt LæseLeg-materialet. Der indløb 32 besvarelser.