LæseLeg – sprog og relationer
LæseLeg er et pædagogisk materiale og en metodisk tilgang, som styrker børns kommunikative kompetencer, sprog og sociale relationer ved at inddrage dem aktivt i historieoplæsningen og dertilhørende aktiviteter.
Der er stor forskel på børns sproglige kompetencer. Nogle børn tilegner sig tidligt et stort, nuanceret sprog, mens andre børn har et lille sprog sammenlignet med deres jævnaldrende. Et lille sprog kan være isolerende og have store konsekvenser for børns trivsel, sociale kompetencer og deres senere skolegang.
Derfor er LæseLegs fokus på børns tidlige år, hvor de er meget modtagelige overfor sproglig stimulering som en del af deres leg og udforskning af verden. Børn har brug for at blive præsenteret for ord, billeder, farver og oplevelser hver dag, fordi de i disse år danner sig forståelse af dem selv, andre mennesker og deres omgivelser.
Ud fra en bog leger vi nu sproget ind – vi cykler, kaster, tegner, klipper, hviler eller hopper sproget ind. Og vi går på opdagelse i naturen og suger sproget ind
Karina Kofoed-Skov, pædagog, Børnehuset Østerbro, Nykøbing Falster
Med LæseLeg læses den samme bog højt for en mindre gruppe børn flere gange inden for en uge, og børnene inddrages aktivt i læsningen. Derefter laver børnegruppen aktiviteter og lege med afsæt i bogens univers og ord.
LæseLeg består af en række fagmaterialer til at understøtte det pædagogiske personales forberedelse og systematiske arbejde med bøger i hverdagens praksis. Derudover udbyder LæseLeg årligt kurser i metoden.
LæseLeg gør det nemt for pædagogisk personale, dagplejere og lærere at arbejde med børns sprog og den anerkendte metode dialogisk læsning.
Projektet er udviklet af Mary Fonden i samarbejde med sprogeksperter.
Projektet er finansieret af Egmont Fonden og Mary Fonden.
Baggrund & fakta
- LæseLeg er målrettet børn fra 1-7 år
- Materialet findes i tre versioner tilpasset de 1-3-årige, de 3-4-årige og de 5-6-årige.
- Der findes desuden digitalt materiale til de 6-7-årige i indskoling.
- Cirka 1.800 dagplejere, vuggestuer, børnehaver og skoler over hele landet har rekvireret LæseLeg.
Effektstudie af LæseLeg i vuggestuer
- LæseLeg har en signifikant positiv effekt på 1-2-årige børns kommunikative kompetencer
- Effekten stiger sammen med mængden af LæseLeg
- Pædagoger og ledere er generelt glade for LæseLeg
- I studiet deltog mere end 700 børn i 1-2-årsalderen fordelt på i alt 200 vuggestue-stuer og dagplejere
LæseLeg sker i samarbejde med: