Bag undersøgelsen står Lone Svinth, lektor og ph.d. i pædagogisk psykologi ved DPU på Aarhus Universitet. Hun forsker blandt andet i små børns medbestemmelse og fællesskaber.
Hør hende fortælle om nogle af de vigtigste erfaringer i videoen herover.
I rapporten er der eksempler på, hvordan pædagogisk personale oplever, at deres arbejde med Fri for Mobberi styrker børnenes relationer og øger deres forståelse og tolerance over for hinanden i børnefællesskabet. Fx bruges Bamseven som en central figur i børns leg, og når de trøster hinanden.
Om undersøgelsen:
Undersøgelsen Fri for Mobberi i daginstitutioner: En kvalitativ analyse af inspirerende pædagogisk praksis (marts 2024) er baseret på interviews og deltagerobservationer i 11 daginstitutioner, som arbejder med Fri for Mobberi.
Formålet er at blive klogere på, hvordan de 11 institutioner arbejder med Fri for Mobberi – og at synliggøre de gode praksiseksempler til inspiration for andre.
Undersøgelsen har især fokus på positive erfaringer i forhold til børns trivsel, deltagelse og fællesskaber – ikke mindst for børn i udsatte positioner. Stort set alle institutioner i undersøgelsen ligger derfor i områder, hvor der er en stor andel af familier med få socioøkonomiske ressourcer.