Lige nu pilottester en række erhvervsuddannelser et tilpasset Netwerk-forløb, som skal hjælpe lærere og elever med at sætte fællesskabet på dagsordenen i erhvervsskoleklasser. Mere end 30 erhvervsskolelærere har været på seminar i Netwerk.
”Når vi underviser erhvervsskolelærerne i Netwerks metoder, efterspørger de i høj grad redskaber til at arbejde med fællesskabet på holdene, da forskellige interesser blandt eleverne nogle gange spænder ben for sammenholdet. Da elevernes grundforløb kun strækker sig over 20 eller 40 uger, ønsker lærerne samtidigt redskaber til hurtigt at kunne spotte de elever, som mistrives eller føler sig ensomme,” fortæller Tina Nymand Clæsøe, projektleder i Ventilen og Netwerk.
Roskilde Tekniske Skole og EUC Sjælland i Næstved har siden august kørt Netwerk på udvalgte studieretninger. Efter årsskiftet får de følgeskab af Learnmark Horsens og Selandia i Slagelse.
”Det betyder meget for udviklingen af projektet, at erhvervsskolerne hjælper os med at teste undervisningsmaterialerne og de forskellige elementer i forløbet. Når de har afprøvet Netwerk, bruger vi god tid på at evaluere, så vi kan skabe et forløb, der er nemt at implementere og gør en størst mulig forskel for eleverne,” siger Tina Nymand Clæsøe.
Med Netwerk har Ventilen og Mary Fonden siden 2012 klædt lærere og elever på til at skabe stærke klassefællesskaber på gymnasieskoler over hele landet. I skoleåret 2015/2016 bruger 39 gymnasier Netwerks metoder og materialer. Siden 2012 har næsten 25.000 gymnasieelever arbejdet med fællesskab og ensomhed gennem Netwerk.
Erhvervsskoler, der er interesserede i Netwerk, kan kontakte Ventilen på netwerk@ventilen.dk