20. januar 2017

Brugerevaluering: Høj tilfredshed med Antibulli

Bruger-evaluering viser høj tilfredshed med Antibulli, Mary Fonden og MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobnings nye redskab mod mobning på håndboldbanen
Antibulli - høj tilfredshed

Antibulli øger fokus på børns trivsel på håndboldbanen blandt børnehåndboldtrænere og er relevant både i form og indhold.

Det viser en evaluering af Mary Fonden og MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobnings nye digitale redskab mod mobning, der blev lanceret tidligere på måneden.

Bred opbakning
Blandt trænerne – både de erfarne og mindre erfarne – viser evalueringen bred opbakning til Antibulli.
”Konceptet flugter meget med de initiativer, klubben i forvejen har, men fokus på det gode fællesskab er blevet bevidst og præsent. Det har været godt,” fortæller en U-10-træner.

Flere trænere giver udtryk for, at det er nyt at inddrage forældre så aktivt, som Antibulli opfordrer til, men at forældrenes opbakning giver god mening:

”Det handler jo også om, at man starter hjemme ved forældrene. (…) Det er nyt, at vi skal have baglandet med. At der kommer en mail rundt til forældrene, og de bliver gjort opmærksomme på, at de også har et socialt ansvar for det, der foregår pigerne imellem,” udtaler en træner for U12-piger.

Evalueringen viser også, at forældre og spillere bakker op om Antibulli og om budskabet om, at der skal være plads til alle på håndboldbanen.

”Jeg var faktisk chokeret over at læse, hvor mange, der stopper med at dyrke sin sport pga. mobning. Hver ottende. Det, synes jeg, er værd at gøre noget ved. Børn udvikler sig jo forskelligt,” fortæller en forælder til en U10-spiller.

God formidlingsform
Antibulli består af et mobiltilpasset site, der – hvis man tilføjer det til sin hjemmeskærm – fungerer som en app.

Evalueringen peger på, at netop app-formen giver et godt overblik og gør det let for trænerne at vælge øvelser og aktiviteter, når de planlægger deres træning.

App’en indeholder både øvelser med og uden bold, forslag til aktiviteter, der sætter fokus på børnenes trivsel uden for banen, og viden om mobning og gode børnefællesskaber. Og selvom flere af øvelserne ikke direkte træner håndboldteknik, så fungerer de godt som et element i træningen.

”Styrken ved sådan nogle øvelser er, at spillerne ikke skal tænke så meget over dem. At de mærker den der stemning. De behøver ikke tænke over formålet. De skal bare tænke, at det er sjovt,” siger træner for U10-drenge.

”Den med 1-2-3-blink, troede jeg ikke, ville være sjov, men de syntes, den var skidesjov (…). Jeg prøvede at springe den over en gang, hvor de selv kom og spurgte om det,” fortæller en træner af U10-drenge.

”Måske er der (…) noget godt i, at det ikke er håndboldøvelser, så mødes de på tværs og på lige vilkår,” udtaler en træner for U12-piger.

Trænere er de vigtigste
Evalueringen bekræfter, at selvom både spillere og forældre er vigtige, så er det træneren, der er den vigtigste aktør i arbejdet med fællesskabet på holdet og som skal gå forrest i forandringen.

Flere trænere har selv fået øjnene op for, hvor stor en rolle de spiller for, at alle børn føler sig som en del af holdet.

”Det, jeg har fundet ud af, er, at vi skal have noget mere fokus på, at de har det godt sammen,” siger en U8-træner.

Evalueringen anbefaler fremadrettet, at Antibulli løbende videreudvikles fx med nye øvelser, aktiviteter og Antibulli-events.

Af:

Simone Bodholdt

Relaterede nyheder