> English

LæseLeg

LæseLeg er et konkret pædagogisk materiale, som styrker børns sprog og selvtillid ved at inddrage dem aktivt i historieoplæsningen.

Ord skaber fællesskab

LæseLeg bygger på metoden "dialogisk læsning", hvor den klassiske historieoplæsning udvides og bliver til en dialog i stedet for en monolog. Det fungerer på den måde, at pædagogen læser den samme bog højt tre gange i træk – med en stigende involvering af børnene. Første gang sidder børnene bare og lytter, måske afbrudt af et enkelt spørgsmål til handlingen. Anden gang tager pædagogen fat i bestemte ord og billeder, som børnene skal forholde sig til og tale om. Tredje gang bliver der skruet op for dialogen og bl.a. quizzet, ligesom bogens handling bagefter bruges som inspiration til lege og aktiviteter.

Undervejs lever børnene sig ind i bøgernes verden og udvikler deres sprog. For ord avler ord, sprog avler fællesskab, og fællesskab avler socialt velfungerende børn. Børn trives bedst, når de kan sætte ord på deres tanker, og netop manglen på ord er et problem for mange børn. Frustrationen over ikke at kunne udtrykke sig kan resultere i mobning og ensomhed. Derfor er LæseLeg udviklet til at målrettet at arbejde med sproget allerede fra 1-års alderen. Materialet er nemt at bruge, og følgeforskning viser, at LæseLeg gør børnene markant bedre til at kommunikere – i forhold til børnene i den testgruppe, der fik de samme bøger læst højt på den klassiske måde. Og pædagogerne er enige i de gode resultater og har bemærket, at børnene simpelthen er blevet bedre til at få venner.

Sprogansvarlige fra totredjedele af landets kommuner har indkøbt LæseLeg og de er meget begejstrede for materialet.

LæseLeg har styrket hendes selvtillid. Hun har fået et større ordforråd, så hun snakker mere, og i det hele taget tør hun nu bruge sit sprog. Det betyder, at hun selv tager mere initiativ til leg, og at hun derigennem
har dannet flere sociale relationer.

Pædagog om pige i børnehaven

Mobning og Trivsel

Mobning og mistrivsel hænger sammen. Når et barn bliver mobbet, mistrives det. Og når en børnegruppe ikke trives, er der stor risiko for, at der opstår mobning og social isolation. Trivsel i børnegruppen handler om at give alle børn de rette redskaber og værdier, så tolerance og fællesskab er i fokus. Derfor hænger arbejdet med at forebygge mobning uløseligt sammen med at fremme trivsel og inklusion.

Se mere om Mary Fondens indsatsområde Mobning og Trivsel
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden I Mary Fonden arbejder vi for at styrke børns fællesskaber og trivsel som forebyggelse af mobning. Vores grundtese er, at det stærke og inkluderende fællesskab gør det svært for mobning at opstå. I 2007 lancerede vi sammen med @redbarnetdk @friformobberi, som er et pædagogisk antimobbeprogram målrettet arbejdet med børn mellem 0 og 9 år. Pædagogiske redskaber, den seneste viden om mobning og masser af sjove, fællesskabende aktiviteter for børn og voksne er samlet i en kuffert - og den har vi netop opdateret! Varianterne til børnehave og skole/SFO (der findes også en til vuggestuer/dagplejer) har været igennem en grundig revidering og videreudvikling. Læs mere ➡️ link i bio. Fri for Mobberi er målrettet børn mellem 0-9 år. Programmet blev lanceret i 2007 af Mary Fonden og Red Barnet på initiativ af H.K.H. Kronprinsessen. Fri for Mobberi er non-profit, og programmet er støttet af Ole Kirk’s Fond. Programmet er Danmarks første større forebyggende indsats mod mobning målrettet de yngste børn. #friformobberi #forebyggelseerbedst #alleharrettilathøretil #skolestart2018 #olekirksfond
mary_fonden Når Adam bliver holdt uden for legen, og Anna mobber de andre, er det noget, mange forældre gerne vil være med til at løse – også i situationer, hvor det ikke handler om deres eget barn. Det viser en ny undersøgelse, Analyse Denmark har foretaget for os og @redbarnetdk. Vi har spurgt forældre til børn i 0.-3. klasse, og 95 % mener, at de har et medansvar for den fælles trivsel i deres barns klasse. 90 % af forældrene siger også, at de i høj eller nogen grad ønsker vejledning fra deres barns lærer eller pædagog til, hvad de kan gøre, hvis en klassekammerat mistrives. Opløftende tal, som du kan dykke ned i via link i bio. #forebyggelseerbedst #friformobberi #alleharrettilathøretil
mary_fonden Nyd lyset, fællesskabet og muligheden for at sætte tempoet ned. Vi holder lukket i uge 29 & 30. God sommer! #alleharrettilathøretil
mary_fonden Hver uge får vi postkort tilsendt fra børn på krisecentre, der har fået vores rygsæk med legetøj og fornødenheder. Forleden fik vi dette fra en pige på seks år, der ønsker Kronprinsessen en god sommerferie. Vi ønsker det samme til hende - og alle de andre børn på de danske, grønlandske og færøske krisecentre! Hvert år uddeler Mary Fonden over 2.000 rygsække til børn, der kommer på krisecenter med deres mor i Danmark, Grønland og på Færøerne. Rygsækkene indeholder bl.a. tandbørste, bamse, dagbog og en hilsen fra Kronprinsessen. Udover at udfylde et basalt behov, er rygsækken også en symbolsk gestus over for børnene om, at de bliver set og hørt, og at vold aldrig er acceptabelt. #alleharrettiletlivudenvold #alleharrettilathøretil
mary_fonden Mobbefrie miljøer og stærke børnefællesskaber er grundlæggende for børns trivsel og positive udvikling, men hvad skal lærere og pædagoger egentligt vide og være opmærksomme på i arbejdet med forebyggelse og håndtering af mobning? Det kan de blive klogere på i antologien 'Mobning - Viden og værktøjer for fagfolk', som Mary Fonden og @redbarnetdk i samarbejde med @akademisk_forlag udgav i 2017. Bogen koster 125,- kr, men kan også hentes gratis som PDF på friformobberi.dk. #forebyggelseerbedst #alleharrettilathøretil #friformobberi