> English

LæseLeg

LæseLeg er et konkret pædagogisk materiale, som styrker børns sprog og selvtillid ved at inddrage dem aktivt i historieoplæsningen.

Ord skaber fællesskab

LæseLeg bygger på metoden "dialogisk læsning", hvor den klassiske historieoplæsning udvides og bliver til en dialog i stedet for en monolog.
Det fungerer på den måde, at pædagogen læser den samme bog højt tre gange i træk – med en stigende involvering af børnene. Første gang sidder børnene bare og lytter, måske afbrudt af et enkelt spørgsmål til handlingen. Anden gang tager pædagogen fat i bestemte ord og billeder, som børnene skal forholde sig til og tale om. Tredje gang bliver der skruet op for dialogen og bl.a. quizzet, ligesom bogens handling bagefter bruges som inspiration til lege og aktiviteter.

Undervejs lever børnene sig ind i bøgernes verden og udvikler deres sprog. For ord avler ord, sprog avler fællesskab, og fællesskab avler socialt velfungerende børn. Børn trives bedst, når de kan sætte ord på deres tanker, og netop manglen på ord er et problem for mange børn. Frustrationen over ikke at kunne udtrykke sig kan resultere i mobning og ensomhed. Derfor er LæseLeg udviklet til at målrettet at arbejde med sproget allerede fra 1-års alderen.

Materialet er nemt at bruge, og følgeforskning har vist, at LæseLeg har en positiv effekt på børns ordforråd, selvtillid og sociale relationer.

LæseLeg har styrket hendes selvtillid. Hun har fået et større ordforråd, så hun snakker mere, og i det hele taget tør hun nu bruge sit sprog. Det betyder, at hun selv tager mere initiativ til leg, og at hun derigennem har dannet flere sociale relationer.”

Pædagog om pige i børnehaven

Følgeforskning har også peget på, at at effekten for de sprogligt mest udfordrede børn, herunder tosprogede, kan styrkes. Derfor arbejder Mary Fonden med støtte fra Egmont Fonden aktuelt på at videreudvikle og udbrede LæseLeg, så det når endnu flere af de sprogligt allermest udfordrede børn.

Mobning og Trivsel

Mobning og mistrivsel hænger sammen. Når et barn bliver mobbet, mistrives det. Og når en børnegruppe ikke trives, er der stor risiko for, at der opstår mobning og social isolation. Trivsel i børnegruppen handler om at give alle børn de rette redskaber og værdier, så tolerance og fællesskab er i fokus. Derfor hænger arbejdet med at forebygge mobning uløseligt sammen med at fremme trivsel og inklusion.

Se mere om Mary Fondens indsatsområde Mobning og Trivsel
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Nyd pausen, fællesskabet og alt det klare gule ☀️ Tag jer godt af hinanden. Vi ses på den anden side af påske #alleharrettilathøretil
mary_fonden Kronprinsessen: “Alle har behov for at høre til. Og alle kan være noget for nogen. Hvis vi rækker ud til hinanden. Det handler om åbenhed. Om tolerance. Om mod. Fra hver og en af os.” Sådan slutter Kronprinsessen sit forord af i årsberetningen for 2018, hvor du kan læse om alt det, vi har bedrevet i løbet af sidste år. Det er ikke så lidt, men vi har heller ikke gjort det alene. Tak til alle, der har været med undervejs, fx de modige deltagere i Værket - netværk for voksne i Næstved, som du kan se sammen med Kronprinsessen her på billedet. God påske! #alleharrettilathøretil
mary_fonden H.K.H. Kronprinsessens fokus på mobning og at børn tidligt skal bevidstgøres om det gode digitale kammeratskab kan man læse om i denne uges udgave af #Børneavisen! Find avisen på biblioteket eller i kiosken - og læs den sammen med dit barn! Der er nemlig gode råd til både børn og forældre. #friformobberi #maryfonden #redbarnet #forebyggelseerbedst #stopmobning
mary_fonden ”Jeg er en ’liker’, men jeg ’liker’ ikke alt … ” H.K.H. Kronprinsessen og flere end 220 børn fra Fritidsinstitutionen ved Vibenshus Skole sang med, da @friformobberi og rapgruppen @hipsomhapdk præsenterede en ny sang, Liker, om at være en god kammerat på nettet. Inden koncerten besøgte Kronprinsessen fritidshjemmet, der siden 2014 har arbejdet med Fri for Mobberi, som er en integreret del af alle pædagogiske aktiviteter fra 0. til 3. årgang. Børn og voksne arbejder med tolerance, respekt, omsorg og mod i alle aktiviteter. Fx når de spiller Minecraft, synger og spiller og arbejder med kreative aktiviteter. #friformobberi #liker #jegerenliker #maryfonden #redbarnet #forebyggelseerbedst 📸: Jakob Carlsen
mary_fonden Alle børn får en skinnende medalje, når de løber med i @friformobberi #børnestafetten2019. Løbet en festlig markering af det alvorlige budskab: Det er aldrig i orden at mobbe, og alle har ret til en plads i fællesskabet. Kom og vær med! Vi løber i Aarhus den 25. maj og i København den 22. juni. Find link i bio til tilmelding – husk, at det kun er dit barn, du skal tilmelde. Fri for Mobberi Børnestafetten er Mary Fonden og Red Barnets årlige børneløb mod mobning. Ruten er en kilometer, og børnene løber med en lille bamse som stafet. Når de har gennemført distancen, afleverer de bamsen og får en medalje. Udover løbet er der børneunderholdning og sjove aktiviteter på pladsen. Alle børn mellem 0-13 år kan deltage. Ses vi? #løbmodmobning #forebyggelseerbedst #tolerance #respekt #omsorg #mod