> English

LæseLeg

LæseLeg er et konkret pædagogisk materiale, som styrker børns sprog og selvtillid ved at inddrage dem aktivt i historieoplæsningen.

Ord skaber fællesskab

LæseLeg bygger på metoden "dialogisk læsning", hvor den klassiske historieoplæsning udvides og bliver til en dialog i stedet for en monolog. Det fungerer på den måde, at pædagogen læser den samme bog højt tre gange i træk – med en stigende involvering af børnene. Første gang sidder børnene bare og lytter, måske afbrudt af et enkelt spørgsmål til handlingen. Anden gang tager pædagogen fat i bestemte ord og billeder, som børnene skal forholde sig til og tale om. Tredje gang bliver der skruet op for dialogen og bl.a. quizzet, ligesom bogens handling bagefter bruges som inspiration til lege og aktiviteter.

Undervejs lever børnene sig ind i bøgernes verden og udvikler deres sprog. For ord avler ord, sprog avler fællesskab, og fællesskab avler socialt velfungerende børn. Børn trives bedst, når de kan sætte ord på deres tanker, og netop manglen på ord er et problem for mange børn. Frustrationen over ikke at kunne udtrykke sig kan resultere i mobning og ensomhed. Derfor er LæseLeg udviklet til at målrettet at arbejde med sproget allerede fra 1-års alderen. Materialet er nemt at bruge, og følgeforskning viser, at LæseLeg gør børnene markant bedre til at kommunikere – i forhold til børnene i den testgruppe, der fik de samme bøger læst højt på den klassiske måde. Og pædagogerne er enige i de gode resultater og har bemærket, at børnene simpelthen er blevet bedre til at få venner.

Sprogansvarlige fra totredjedele af landets kommuner har indkøbt LæseLeg og de er meget begejstrede for materialet.

LæseLeg har styrket hendes selvtillid. Hun har fået et større ordforråd, så hun snakker mere, og i det hele taget tør hun nu bruge sit sprog. Det betyder, at hun selv tager mere initiativ til leg, og at hun derigennem
har dannet flere sociale relationer.

Pædagog om pige i børnehaven

Mobning og Trivsel

Mobning og mistrivsel hænger sammen. Når et barn bliver mobbet, mistrives det. Og når en børnegruppe ikke trives, er der stor risiko for, at der opstår mobning og social isolation. Trivsel i børnegruppen handler om at give alle børn de rette redskaber og værdier, så tolerance og fællesskab er i fokus. Derfor hænger arbejdet med at forebygge mobning uløseligt sammen med at fremme trivsel og inklusion.

Se mere om Mary Fondens indsatsområde Mobning og Trivsel
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden “Alle her møder dagligt mennesker i hårde vilkår. Men vi skal ikke glemme de mange gode historier om dem, der klarede sig. Det er dem, der giver os livsglæde. Vi skal huske, når vi vågner om morgenen, at vores indsats gør en forskel. Stor tak for den store indsats, I gør!" Kiista Isaksen, borgmester i Kommune Kujalleq, talte i går til de grønlandske krisecentermedarbejdere i byen Qaqortoq. Kattunneq, som står bag kurset, og som Mary Fonden er en del af, havde inviteret borgmesteren forbi. Hun talte med afsæt i sine egne erfaringer med området og systemet – både som voldsudsat ung mor, som socialrådgiver og nu borgmester. #kattunneq har i fem år sikret efteruddannelse af de grønlandske krisecentermedarbejdere. Kurset i #qaqortoq er det niende af sin slags. Kattunneq er et samarbejde mellem Mary Fonden, @danner.dk, de grønlandske krisecentre, Mælkebøttecenteret, Departementet for Sociale Anliggender og Justitsområdet samt Oak Foundation Denmark. #voldihjemmet #alleharrettiletlivudenvold #sigdettilnogen
mary_fonden Solen skinnede, og stemningen var høj, da 2.153 seje børn løb en kilometer mod mobning og for det gode børnefællesskab i Fælledparken, hvor vi i lørdags for 11. gang holdt @friformobberi Børnestafetten sammen med @redbarnetdk og @spartalob. #friformobberi #børnestafetten2018 #bamseven 📸: @jakobcarlsenphotography
mary_fonden Dansk Håndbold Award blev afholdt for første gang i aftes i Viborg. Et væld af priser for årets bedste håndboldpræstationer blev uddelt, og en af priserne var Antibulli-prisen, som Mary Fonden og MH24 gav til en klub, som har gjort en særlig indsats for klubånden og sammenholdet. Aabybro HK var de stolte vindere, og U12’erne Lucas og Freja gik på scenen for at tage imod prisen og de 20.000 kr., som klubben kan bruge på endnu mere fællesskab. Det blev til kærlige krammere og store smil. Hjertelig tillykke! #sammenholdetvinderaltid Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2
mary_fonden 788 seje børn løb mod mobning til @friformobberi #børnestafetten2018 i Aarhus i lørdags. Alle kom i mål – nogle i hurtig spurt, andre på mors eller fars arm – og fik en glimtende guldmedalje hængt om halsen af enten #bamseven, Jacinta eller Silja Okking. Tak for en sjov dag i forrygende solskin. Børnestafetten handler om at stå sammen om at sige nej til mobning og om at bakke op om at skabe gode børnefællesskaber. Vi står bag #børnestafetten sammen med @redbarnetdk – i Aarhus er @aarhus1900am løbspartner.
mary_fonden Trivsel og god børnehåndbold går hånd i hånd. Det samme gør trivsel og et stærkt børnefællesskab. Men gode børnefællesskaber opstår ikke altid af sig selv. De kræver en aktiv indsats fra dem, der er involveret både på og uden for håndboldbanen – spillere, trænere og forældre. På mandag til Dansk Håndbold Award i Viborg hylder vi arbejdet for #fællesskab, #sammenhold og trivsel i fritidslivet. Kronprinsessen og Mikkel Hansen overrækker den nye Antibulli-pris til børneafdelingen i en af de mange håndboldklubber, som hver dag gør en stor indsats for at skabe et stærkt #børnefællesskab. Antibulli-prisen en del af Antibulli Håndbold, som er udarbejdet af Mary Fonden og @mh24_officiel i samarbejde med @trygfonden og @redbarnetdk