En ny rapport, som SocialRespons har udarbejdet for Mary Fonden, undersøger, hvad der skal til for, at børn trives, når de gamer eller dyrker e-sport.
Undersøgelsens formål
Med afsæt i børns egne perspektiver er undersøgelsens formål: at skabe viden om, hvad der får børn til at trives i de mere formaliserede gaming- og esportsrammer, som fritidsklubber og esportsforeninger kan tilbyde. Samt at undersøge fritidsklubberne og esports-foreningernes muligheder for at skabe en trivselsfremmende ramme, samt hvordan voksne, under disse betingelser og med udgangspunkt i børns perspektiver, kan understøtte og fremme børns trivsel, når de gamer og dyrker esport i fritidsklubberne og esportsforeningerne.
Hovedresultater fra undersøgelsen
- Undersøgelsen konkluderer blandt andet, at vokseninvolvering er afgørende for at opnå positive resultater for børn og unges trivsel og fællesskaber.
- Undersøgelsen viser, at gaming særligt skaber gode oplevelser for børn og unge, når voksne engagerer sig aktivt – både fysisk og online.
- Voksne, som pædagoger, trænere og forældre, spiller en central rolle i at skabe et trygt miljø, hvor børnene føler sig inkluderet og kan dele deres erfaringer, få vejledning og lære at navigere i de sociale dynamikker, der naturligt opstår under spil.
- De voksnes engagement er essentielt for at fremme børns trivsel i gamingaktiviteter og sikre, at de positive aspekter af gaming bliver udnyttet.
Fakta om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på forskellige former for interviews med i alt 82 personer.
- 24 semi-strukturerede interviews med børn og unge i alderen 7-14 år
- 17 semi-strukturerede vokseninterviews
- 6 on-spot uformelle interviews
Derudover indgår dataindsamling via SocialRespons’ Discordbaserede platform Ung Respons, hvor et ungepanel bestående af 35 unge i alderen 13-15 år har bidraget med at skærpe undersøgelsens pointer og analyser ved at svare på spørgsmål, der er opstået i de indledende analyser af interview-materialet.