Formål
Programmet, der oprindeligt blev udviklet til efterskoler, er blevet tilpasset til 10. klassecentrenes elevsammensætning og læringsmiljø.
De første erfaringer med Me&We på tre 10. klassecentre viser, at Me&We i begyndelsen af skoleåret bidrog til at etablere stærke klassefællesskaber og til at åbne op for gode samtaler i klassen. Evalueringen viser dog også, at skolerne skal arbejde målrettet for at bevare programmets relevans gennem hele skoleåret, og være tydelige overfor eleverne omkring, hvorfor det prioriteres, at bruge tid på trivselsaktiviteter gennem hele skoleåret.
Erfaringerne fra evalueringen viser også, at lærernes engagement og evne til at gøre øvelserne relevante er en nøglefaktorer for programmets succes. Endelig sammenfatter evalueringen nogle lærings- og opmærksomhedspunkter til Me&We’s fortsatte udvikling.
Om evalueringen
Formålet med evalueringen er at samle erfaringerne med at versionere Me&We-programmet, som oprindeligt er udviklet til efterskoler, til 10. klassecentre.
Datagrundlaget består af besøg på hver af de tre deltagende 10. klassecentre. På hvert 10. klassecenter blev der gennemført et gruppeinterview med ambassadører og to gruppeinterviews med elever. I alt er der gennemført interviews med 24 elever og 15 ambassadører fra de tre 10. klassecentre.
Læs mere om Me&We her.
Evaluering af Me&We til 10. klassecentre
Udarbejdet af: Pluss
Forfatter: Mary Fonden, Just Human og Efterskoleforeningen
Med finansiel støtte fra: Tuborgfondet
Udgivelsesår: 2024