
Trygge fællesskaber er en forudsætning for, at mennesker kan trives, udvikle sig og lære.
For at styrke fællesskaber, fremme trivsel og bremse mobning på hele skolen lancerede Alliancen mod mobning, der består af Mary Fonden, Børns Vilkår og Red Barnet, helskoleprogrammet Skolestyrken i 2020. Siden etableringen er programmet udbredt til mere end 65 grundskoler i hele landet.
Hovedresultater fra tillægsanalysen
-
- Skoler, der har arbejdet intensivt med Skolestyrken, oplever et større udbytte af programmet sammenlignet med skoler, som har arbejdet mindre intensivt med programmet.
- Det pædagogiske personale på skoler, som har arbejdet mest indgående med Skolestyrken, oplever i højere grad end på skoler, der har arbejdet mindre med Skolestyrken, at
- de har opnået større viden om håndtering og forebyggelse af mobning
- Skolestyrken har kvalificeret deres trivselsarbejde
- trivslen blandt skolens elever er forbedret.
- Tillægsanalyser indikerer dermed, at i jo højere grad skolerne involverer sig i arbejdet med Skolestyrken, desto større er mulighederne for at opnå bedre elevtrivsel og bedre sammenhængende arbejde med trivsel på skolen.
Om evalueringen
Tillægsanalysen er baseret på en spørgeskemaundersøgelse fra hovedanalysen, der har haft til formål at tilvejebringe viden om personalets oplevelser af trivsel og mobning på skolerne samt deres vurdering af skolens evne til at håndtere disse udfordringer.
Undersøgelsen er gennemført i to runder: En førmåling gennemført i regi af
skolernes ’fælles opstart’ (i perioden 2020 til 2023) og en samlet eftermåling gennemført i januar til april
2024. Find en nærmere beskrivelse af dataindsamlingen i henholdsvis før- og eftermålingen i evalueringsrapporten fra februar 2025.
Formålet med tillægsanalyse er at sammenligne resultaterne af Skolestyrken på tværs af
skoler, som har arbejdet mere og mindre indgående med programmet