Selvom fritidslivet for de fleste børn er fyldt med glæde og gode venskaber, er det langt fra en selvfølge. Hvert femte barn har oplevet at blive mobbet, drillet eller holdt udenfor i deres fritidsaktivitet, og for hvert tiende barn har det betydet et farvel til holdet.
Derfor er Mary Fonden gået sammen med Dansk Boldspil-Union for at udvikle Antibulli Fodbold, der kombinerer viden og metoder fra antimobbe- og trivselsindsatser med erfaringer fra fodboldverdenen. Antibulli Fodbold har til formål at skabe stærke og inkluderende børnefællesskaber, hvor børnene føler sig som en del af fællesskabet, når de deltager i undervisningen og aktiviteter i fodboldklubben.
I otte fodboldklubber landet over har Antibulli Fodbold adspurgt mere end 250 spillere om deres oplevelser med Antibulli indsatsen. Resultaterne viser en stærk fællesskabsfølelse: 99 procent glæder sig “for det meste” eller “altid” til træning. Men der er også nuancer. Omkring 10 procent fortæller, at de indimellem har svært ved at få venner på holdet. Evalueringen er udarbejdet af Center for Ungdomsstudier på vegne af Mary Fonden og Dansk Boldspil-Union
Formål
Evalueringen af Antibulli Fodbold undersøger programmets effekt på at skabe et inkluderende miljø i børnefodbold for at reducere mobning og styrke det sociale sammenhold i holdene.
Opgaven bestod i at skabe et overblik over materialets brugervenlighed, brugbarhed og virkning i en række fodboldklubber, som har arbejdet struktureret med initiativet, med henblik på at kvalitetssikre og justere Antibulli Fodbold i forhold til målgruppernes behov.
Hovedpointer fra undersøgelsen
- Undersøgelsen indikerer, at hovedparten af spillerne stortrives til fodbold.
- Dog er der fortsat forbedringspotentialer: 16 procent har oplevet drilleri og mobning til fodbold og én ud ti af spillerne angiver, at det er svært at få nye venner på deres hold.
- Undersøgelsen indikerer en forskel på trivslen på hhv. drenge- og pigehold, hvor drengene i højere grad trives og oplever en kultur med mere trivselsfremmende adfærd fra både trænere og spillere.
- Undersøgelsen peger på en sammenhæng mellem at glade spillere, der har fået nye venner, har trænere, som arbejder aktivt med trivselsinitiativer.
- Disse resultater illustrerer vigtigheden af – og potentialet i – at man som træner ikke blot træner fodbold, men også træner trivsel.
- Antibulli Fodbold kan bidrage til stærkere relationer på tværs, mere tolerance og opbakning, et styrket fællesskab og sammenhold, større opmærksomhed fra trænerne på trivselsagendaen og konkrete redskaber og initiativer til at styrke trænernes praksis.
Om undersøgelsen
Evalueringen er baseret på kvantitative spørgeskemaundersøgelser og kvalitative interviews blandt trænere og spillere i perioden august-november 2022.
Den kvantitative del af evalueringen består af to surveys med svar fra otte klubber fordelt på 14 hold: En første måling blandt 292 spillere og 38 trænere ved projektets start. En anden måling blandt 267 spillere og 29 trænere cirka otte uger efter ved projektets afslutning.
Den kvalitative del baserer sig på data indhentet blandt spillere og trænere fra seks forskellige hold: Otte gruppe- eller enkeltinterviews med 18 spillere fra tre klubber fordelt på seks hold. Og seks enkeltinterviews med trænere fra tre klubber fordelt på seks hold.