De fleste af os kan huske, hvordan det var at få læst historie højt som barn. Papirets duft, nærværet, indlevelsen og fællesskabet. Som forældre får vi mulighed for at give oplevelsen videre til vores børn. Og jeg holder selv meget af at læse sammen med mine børn. Allerede inden vi går i gang, tændes der en begejstring – hvilken bog skal vi vælge? Hvem må vælge? Og fra første side bobler spørgsmål og historier frem. ”Hvad er kanøfle?” ”Hvordan kan et hjerte juble?”.
Børn lever sig helt naturligt ind i fortællinger. Deres fantasi og evne til at digte videre giver historien vokseværk – den bliver til mere end ordene og illustrationerne på papiret. Bøger kan noget helt særligt. De inviterer os ind i en verden af ord og magi. De regler, vi kender, er sat ud af spil – og i bøgerne kan alting ske. På den måde udgør bøgerne et frirum for os og for vores børn.
LæseLeg handler om at lege. Om at dykke ned i bøgernes forunderlige verden og samle på ord og gode fælles oplevelser. I LæseLeg skal børnene ikke blot lytte. De bliver en del af historien. Børnene inviteres ind i bøgernes univers, hvor de taler og digter med på historien. Det gør børnene stolte og selvsikre at kunne være med. Og historien slutter ikke på sidste side, men danner afsæt for leg og for kreative aktiviteter, der bringer børnene sammen – også efter ”Snip, snap, snude …”.
Der er mange andre talere her i dag, som vil komme ind på, hvorfor LæseLeg er så vigtigt et redskab. I bund og grund handler det om, at vi alle starter livet med et lille sprog – og mens vi vokser op, vokser sproget med. For de fleste børn vokser sproget helt af sig selv, men for andre skal det hjælpes (lidt) på vej. LæseLeg har vist sig at være et særdeles effektivt redskab til netop at styrke børnenes sprog. Og det har samtidig vist sig, at børnenes trivsel forbedres i takt med sprogudviklingen.
Og det er hele pointen med LæseLeg – vores trivsel hænger sammen med, at vi kan udtrykke os. Og jo tidligere, vi støtter vores børn i at mestre sproget, jo bedre muligheder giver vi dem for at være en del af legen og samværet. Sproget er en vej ind i fællesskabet. Og i Mary Fonden arbejder vi netop for at bekæmpe social isolation ud fra grundtanken om, at Alle har ret til at høre til.
Jeg vil gerne takke jer her i Brøndby Kommune – og også Aalborg og Odense Kommune – for jeres store opbakning til LæseLeg – både i pilotfasen og nu, hvor vi står over for at skulle rulle projektet ud i hele landet. Og jeg vil gerne rette en særlig tak til alle jer fra Svanen – især til jer børn. Jeg har hørt, at I har lyttet og leget jer ind i bøgernes verden. I har været fantastiske til at quizze, tømme illustrationer for ord og i det hele taget bringe historierne til live. De gode historier lever videre i jeres leg og jeres samvær.
Den lille grimme ælling blev kanøflet, fordi den var anderledes. Den mistede troen på, at den fortjente en plads i fællesskabet. Men den endte med et jublende hjerte omgivet af svaner som den selv. Og sådan går det med ord – ”kanøfle” og ”jublende hjerte” er måske nok sjældne, men det er, når vi bruger dem, at vi forstår dem.
Igennem LæseLeg er I stødt på nye ord og vendinger, I har smagt på dem, måske dramatiseret dem og leget dem. Og I har fået flere ord til at beskrive, hvad I tænker, mener og ønsker. Og det er det vidunderlige ved ordene – at de giver os mulighed for at dele vores liv med andre. Vi kan sige fra og til, vi kan beskrive det, som ikke kan ses – at noget gør ondt i hjertet, eller at noget får det til at juble.
Ordene gør os forståelige for hinanden og bringer os sammen. Og det er gode betingelser for børns udvikling og evne til at indgå i fællesskabet.
Jeg er utrolig glad for, at vi i Mary Fonden i samarbejde med Det Obelske Familiefond og førende eksperter har banet vejen for, at endnu flere børn fra i dag får mulighed for at lege og leve sig ind i bøgernes verden. Med LæseLeg følger ordenes magt, og det er en af de vigtigste nøgler ind til det fællesskab, vi alle – voksne som børn – så brændende ønsker at være en del af.
God læse- og legelyst!