Fritid i digital tid
Fritid i digital tid er et nyt initiativ fra Mary Fonden i samarbejde med Tænketanken Mandag Morgen, der skal inspirere og støtte fritidsfællesskaber i at finde deres egen vej til at håndtere digitale medier i børns og unges fritidsliv. Initiativet undersøger, hvordan rammer for digitale medier kan etableres i fritidsfællesskaber og deler erfaringer fra dem, der allerede er i gang med arbejdet.
Digitale medier, især telefoner, fylder i mange børn og unges liv – også uden for skolen, når de mødes i klubber, på gymnastikholdet eller på musikskolen. Mens debatten ofte har fokus på skolen, er udfordringen lige så relevant i fritidsfællesskaberne, hvor børnene tilbringer meget af deres tid efter skoletid. Trivselskommissionen har derfor anbefalet, at fritids- og foreningslivet aktivt arbejder på at udsætte børns debut på sociale medier og skabe frirum, hvor børnene kan udvikle sig uden konstant digital opmærksomhed.
Mål og metode
Initiativet søger ikke at levere en standardløsning på, hvordan digitale medier skal håndteres, men i stedet at indsamle og dele erfaringer fra fritidsfællesskaber, der allerede har sat rammer for brugen af digitale medier. Ved at undersøge konkrete cases vil projektet give indsigt i, hvad der fungerer godt, hvad der ikke gør, og hvordan andre fritidsfællesskaber kan komme godt i gang med deres eget arbejde.
I samarbejde med eksperter inden for trivsel og digitale medier vil projektet undersøge de fællesskaber, der allerede har sat rammer for digitale medier, og udarbejde et klart billede af, hvad der virker. Resultaterne vil blive brugt til at skabe inspirationsmateriale, der kan støtte flere fritidsfællesskaber i at tage de første skridt mod at håndtere skærme i fritiden. Målet er at sikre, at børn og unge lærer at indgå i nye relationer, opbygge venskaber og udvikle sig i fællesskab med andre – uden at digitale medier fylder for meget.
Initiativet er finansielt støttet af TrygFonden
Skærme og trivsel
- Sundhedsstyrelsens retningslinjer anbefaler maksimalt 2 timers skærmtid dagligt i fritiden for børn under 17 år (Sundhedsstyrelsen).
- 41 % af 11-19-årige bruger over 4 timer dagligt på skærme (skole + fritid) (Børns Vilkår).
- Begrænset skærmtid til maksimalt 3 timer om ugen i fritiden reducerer børns angst, tristhed og depression og styrker social adfærd (Syddansk Universitet).
- Overbrug af skærme kan reducere evnen til øjenkontakt, ansigtslæsning og nærvær i samtaler (VIVE).
- Langvarig skærmbrug reducerer tid til fysisk samvær, hvilket underminerer mental trivsel (Børns Vilkår).
- Fysisk samvær med venner er faldet markant siden 2009, især blandt drenge (Trivselskommissionen).
Har I erfaringer med at sætte rammer for skærmbrug? Del dem og hjælp andre!
Mange fritidsfællesskaber ønsker at sætte rammer for digitale medier, men det kan være en udfordring.
En god start er at lære af andres erfaringer – og derfor har vi brug for jeres input!
Trivselskommissionens anbefalinger om digitale medier
Trivselskommissionen har fremlagt en række anbefalinger, der omhandler skærmenes betydning for børn og unges trivsel
- Fritid som skærmfrit frirum: Fritidsaktiviteter og foreningsliv skal prioriteres som alternativ til skærmbrug. Formålet er at styrke leg, fysisk aktivitet og sociale relationer
- Smartphonefrie skoler: Grundskoler, SFO’er og fritidshjem skal være smartphonefrie.
- Voksne som digitale rollemodeller: Forældre og pædagoger skal etablere aftaler om skærmbrug i hjemmet og være bevidste om deres egen brug
Kilde: Trivselskommissionens afrapportering, Børne- og Undervisningsministeriet
Hvordan Mary Fonden arbejder med Mobning og Trivsel
Antibulli – et antimobberedskab til trænere