Hjem / Projekter / AFTRYK

Unge stemmer skal sætte AFTRYK

Unge får ofte lov til at komme til orde i spørgsmål, der handler om deres hverdag. Det er godt. Men spørgsmålet er, om voksne er gode nok til at omsætte deres ord til handling. Med AFTRYK arbejder Mary Fonden for at sætte handling bag unges ord.

Det er vigtigt, at unge finder tillid, både til sig selv og hinanden, og plads til forskellighed i åbne, trygge fællesskaber. Hvis det skal lykkes, skal vi gøre nogle ting anderledes. Og i Mary Fonden tror vi på, at unge skal have stor indflydelse på, hvad ”anderledes” kan være.

I AFTRYK inviterer vi unge til at arbejde med et konkret emne, der har betydning for deres hverdag og i sidste ende, hvordan de har det. Det kan handle om, hvordan man skaber en god overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse, eller hvordan unge bevarer lysten til et aktivt fritidsliv. De unge nytænker, gentænker og kommer med konkrete forslag til, hvad voksne skal ændre for at gøre det bedre. Samtidig forpligter relevante aktører sig til at bære perspektiverne videre.

For når vi former rammer, der har direkte betydning for unges liv, skal unge ikke blot høres. De skal sætte aftryk.

AFTRYK 2024: Overgange

Ungdomslivets skift har stor betydning for den enkelte. Et af dem er overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse. Gode overgange er centrale for, at unge har det godt. Derfor sætter AFTRYK fokus på overgange i 2024.

Forskningsprojektet Fællesskaber i ungdomslivet, som Center for Ungdomsforskning har udarbejdet for Mary Fonden i 2023, fremhæver overgange mellem institutioner som afgørende for unges trivsel. Resultater herfra viser også, at disse overgange i stigende grad er præget af komplekse dynamikker og krydspres, der udfordrer relationer.

Befolkningsundersøgelsen Ensomhed i Danmark udarbejdet af Epinion for Mary Fonden i 2024 viser, at:

  • 55% af unge mellem 16 og 19 år peger på skole- eller uddannelsesskift som medvirkende til følelsen af ensomhed.
  • 23% af de adspurgte i undersøgelsen mener, at mener, at skoler og uddannelsesinstitutioner har en del af ansvaret for at hjælpe personer, der føler sig ensomme.

En rapport fra Oxford Research for Mary Fonden (2021) viser, at overgange kan skabe håb for dem, der oplever ensomhed og mobning, men at håbet lider et alvorligt knæk, hvis de mislykkes.

Så hvordan kan voksne, skoler og uddannelsesinstitutioner skabe rammerne for den gode overgang for alle? I AFTRYK har vi udforsket unges erfaringer med overgange for bedre at forstå, hvordan overgangen til en ungdomsuddannelse kan styrkes og forbedres.

“Jeg har selv tænkt på mange forskellige aktiviteter, der både havde været
sjove at lave, og hvor man fik noget at
vide om skolen og de andre elever. Men
der var ikke nogen tidspunkter, hvor vi
elever kunne komme med forslag.”

– Ung fra Esbjerg

AFTRYK sætter unges stemmer og ideer i spil inden for konkrete emner, der har betydning for deres hverdag og i sidste ende, hvordan de har det.

Initiativet er udviklet af Mary Fonden med støtte fra William Demant Fonden

  • 3 ud af 5 elever oplever, at de sjældent eller aldrig er med til at bestemme, hvad de arbejder med i undervisningen.
  • Over halvdelen af eleverne ønsker sig mere medbestemmelse i undervisningen.

I Mary Fonden tror vi på, at unge har vigtige ting på hjertet, som kan være med til at forbedre de rammer, der er i deres hverdag. Og at det bidrager til, at flere unge føler, at de hører til, og at de er en del af trygt fællesskab.

Kilde: Tallene er fra rapporten “Medbestemmelse i undervisningen – fra elevernes perspektiv” udarbejdet af Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark.

Hvordan Mary Fonden arbejder med Mobning og Trivsel
Hvordan Mary Fonden arbejder med Ensomhed

Relaterede projekter

Antibulli

Antibulli er et antimobberedskab, der gør det nemt for trænere at styrke fællesskabet og forebygge…
LæseLeg

LæseLeg

LæseLeg er et pædagogisk materiale og en metodisk tilgang, som styrker børns sprog og selvtillid…

Free of Bullying

Interessen for Fri for Mobberi i udlandet er stor, og flere lande har implementeret det…
Fri for mobberi

Fri for Mobberi

Fri for Mobberi er et pædagogisk antimobbeprogram, som styrker børns fællesskaber og forebygger mobning i…

Skolestyrken

Skolestyrken er et skoletrivselsprogram, der tilbyder skoler en helhedsorienteret tilgang til arbejdet med at styrke…