De får konstant at vide, at alt er muligt. At hele verden ligger for deres fødder, hvis bare de vælger rigtigt. Og størstedelen af unge trives og navigerer i det grænseløse mulighedsrum. Men en voksende andel kæmper med stress, pres og ensomhed, og alt for mange unges liv bremses af den sociale mistrivsel.
I et nyt projektsamarbejde målrettet efterskolerne ønsker Mary Fonden, Just Human, Efterskoleforeningen og Tuborgfondet at kombinere den eksisterende viden om unges sociale trivsel med deres egne bud på, hvad der skal til for at skabe en ungdomsgeneration, der finder støtte og styrke i hinanden.
Projektet indeholder en række aktiviteter og øvelser, der blandt andet skal få unge til at overveje, hvordan de skaber og bevarer de sociale relationer, de har behov for.
”Vi ved fra forskellige undersøgelser, at unge kæmper med at holde til det pres, de oplever. Vi ved til gengæld kun lidt om, hvad der skal til for at afhjælpe den negative udvikling. Vi har en tese om, at unges sociale liv og relationer kan være en væsentlig beskyttende faktor, og derfor vil vi sammen med unge forsøge at finde veje til at styrke deres relationer og fællesskaber,”
udtaler Helle Østergaard, direktør i Mary Fonden.
Et andet vigtigt tema handler om flertalsmisforståelser, som gør, at mange unge tror, at alle andre unge har det meget sjovere og bedre med sig selv. Et realitetstjek af ungdomslivet kombineret med en tematisering af, hvad der skal til for at turde være sig selv og føle sig god nok, som man er, er således også et centralt tema i projektet.
Andre temaer kan komme til undervejs:
”Sidste skoleår testede vi det første bud på et materiale, som vi fik både eleverne og lærernes vurdering af i en kvantitativ og kvalitativ evaluering. Det gav os en masse gode input, som vi nu har indarbejdet. I dette skoleår går vi skridtet videre med egentlige workshops, hvor vi får elevernes bud på, hvad der skal til for at støtte op om en socialt stærk ungdomsgeneration. Det bliver en spændende proces,” siger Ida Enghave, direktør i Just Human.
Efterskolerne udgør et bredt og repræsentativt udsnit af den danske ungdom, og dette skoleår startede over 30.000 unge på efterskole. Det er da heller ikke tilfældigt, at efterskolen er valgt som ramme for udviklingsarbejdet:
”Vi møder alle typer unge på efterskolerne og oplever også den stigende sociale usikkerhed og sårbarhed. Skolerne er allerede meget opmærksomme på fællesskabets betydning for elevernes trivsel, og med det nye projekt håber vi på at imødekomme behovet for et gennemtestet redskab til at arbejde målrettet med at styrke fællesskabet ude på skolerne,” siger Torben Vind Rasmussen, formand i Efterskoleforeningen.
Ambitionen med projektet er at ende ud med et materiale, som passer til efterskolernes hverdag, som er meningsfuldt for elever og lærere, og som styrker de unges sociale trivsel og forudsætninger for hver især og i fællesskab at bidrage til en socialt stærk ungdomsgeneration. Projektet vil, hvis det lever op til forventningerne, blive tilbudt samtlige efterskoler i skoleåret 2021/2022.
Videndeling er højt prioriteret i projektet, og både læring og interventioner vil blive delt med andre interesserede. Det er således også allerede tænkt ind, at hele eller dele af projektet på sigt kan tilbydes fx folkeskolens ældste klasser eller ungdomsuddannelserne.