2. maj 2025

H.M. Dronningen lancerede Me&We for erhvervsskoler og talte om trivsel med eleverne

Erhvervsskoleelever efterspørger et stærkere fokus på fællesskab og sammenhold. Derfor er trivselsprogrammet Me&We blevet tilpasset erhvervsskolernes struktur og elevernes behov. H.M. Dronningen besøgte erhvervsskoleelever i Roskilde for at tale om deres trivsel og lancere Me&We for erhvervsskoler.
Foto: Steen Brogaard

Mary Fonden har sammen med Just Human og Efterskolerne udviklet og arbejdet med trivselsprogrammet Me&We i mange år, og programmet er i dag udbredt til knap halvdelen af landets efterskoler.

Nu er Me&We blevet tilpasset, så elever på landets erhvervsskoler også kan få glæde af programmet og sætte trivsel på skoleskemaet. Det sker samtidig med, at nye undersøgelser fra Center for Ungdomsforskning viser, at erhvervsskoleelever efterspørger større fokus på fællesskab og sammenhold.

Elever på erhvervsskoler i Roskilde har afprøvet Me&We og bidraget til at tilpasse programmet til netop deres behov. Og sammen med Dronningen lancerede de den 2. maj 2025 Me&We for erhvervsskoler.

Dronningen var blandt andet på scenen for – sammen med den tidligere formand for Trivselskommissionen, Rasmus Meyer, – at tale om trivsel, sammenhold og sociale kompetencer med tre erhvervsskoleelever. Eleverne fortalte om deres erfaringer med Me&We, deres perspektiver på unges trivsel generelt, og hvordan der kan komme større fokus på fællesskab og sammenhold i skolen.

”Det er interessant at forstå ens egne styrker og forstå, hvordan man kan bruge dem sammen med andres styrker til at støtte hinanden i livets udfordringer.”

H.M. Dronningen.

”Først og fremmest vil jeg gerne sige tak til jer alle, fordi I deler ud af jeres tanker og holdninger med os. Jeg vil også sige tak til de fire, der har udviklet spillet. Det er virkelig et spændende spil. Det er interessant at forstå ens egne styrker og forstå, hvordan man kan bruge dem sammen med andres styrker til at støtte hinanden i livets udfordringer. Og som vi har hørt i dag, så er livet fuld af udfordringer, og det kommer man ikke udenom. Vi har gode dage, vi har dårlige dage – og vi har mellemgode dage. Men én ting er sikker, og det er, at den eneste konstant i livet, er forandringer. Og forandringer kan komme i forklædninger, men kan vise sig at være et nyt vindue, der åbner. Man skal bare have lidt vedholdenhed, have hjælp fra andre – og den hjælp kommer ofte i form af fællesskab.” Sådan sagde Dronningen blandt andet til eleverne.

Under besøget i Roskilde deltog elever og gæster i en ny Me&We-aktivitet – et brætspil udviklet af elever fra NEXT Københavns Mediegymnasium. Brætspillet ”Sammen om livet” handler om samarbejde, forståelse for forskelligheder og om at kende sine egne og sine medspilleres styrker.

Me&We er udviklet af Mary Fonden i samarbejde med Just Human, Efterskolerne og LA10 og støttet af Tuborgfondet og Mary Fonden.

Foto: Steen Brogaard
Dronningen blev budt velkommen af skolens elever.
Foto: Steen Brogaard
Studievejleder Charlotte Dejgaard Thomsen og EUD-eleverfortalte om skolens arbejde med Me&We.
Foto: Steen Brogaard
Elevrådet præsenterer Dronningen for deres forslag til, hvordan flere elever kan trives på skolen.
Foto: Steen Brogaard
Sifter af Just Human, Chris MacDonald holdt oplæg om fællesskaber.
Foto: Steen Brogaard
Dronningen og Rasmus Meyer deltog i en dialog med EUX-elever om trivsel.
Foto: Steen Brogaard
Elever fra NEXT Københavns Mediegymnasium fortalte om deres arbejde med udviklingen af brætspillet ”Sammen om livet”.
Foto: Steen Brogaard
Dronningen deltog sammen med elever i ny Me&We aktivitet - brætspil udviklet af elever.
Foto: Steen Brogaard
Eleverne fortalte, hvad de tog med sig fra spillet.
Foto: Steen Brogaard
Som afslutning på besøget talte Dronningen med elever fra skolen om deres syn på unges trivsel.

Fakta om erhvervsskoler, trivsel og frafald

En ny rapport fra Cefu, Hvordan giver det mening at være ung på EUD? (marts 2025), viser, at elever på erhvervsskoler ønsker, at fokus på fællesskab og sammenhold prioriteres højere. Undersøgelsen peger på, at de sociale relationer er afgørende for elevernes engagement, og at skolernes strukturer ofte udfordrer mulighederne for at skabe fællesskaber.

Undersøgelser fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE 2023) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA 2023) viser, at næsten halvdelen af eleverne på erhvervsskolerne falder fra, ofte på grund af social mistrivsel og manglende sociale aktiviteter.

Relaterede Nyheder

Praktikant til kommunikation

Studerer du på en videregående uddannelse inden for kommunikation eller journalistik? Og har du lyst til at bruge din kommunikationsfaglighed til at arbejde med projekter,...

Mary Fondens årsberetning 2024

Hvordan har Mary Fonden i 2024 arbejdet for, at alle oplever at høre til? Hvilke projekter er blevet udbredt hvor, og hvilke nye er udviklet?...