28. januar 2014

Mod på skoleskemaet

Succesfuld norsk metode skal styrke de større elevers mod. Det er et rigtig godt tiltag. Siden 2007 har værdien "mod" været en central del af Fri for Mobberi, der er målrettet de 3-8-årige.
Skolestyrken

Det norske program MOT testes nu i Danmark, hvor en instruktør kommer ud i 7.-9. klasser og kører forløb, der skal styrke elevernes mod og bevidstgøre dem om fx at sætte grænser og sige fra. Programmet har kørt i 17 år i Norge med stor succes.

At sige nej til uretfærdigheder, pres og mobning er ofte svært, ikke mindst for børn og unge. Derfor er ”mod” en af Fri for Mobberis fire grundlæggende værdier og værdien kommer til udtryk i mange af materialets tilgange. Ved at indgyde børn troen på, at de selv kan gøre en stor forskel – både som involveret i og tilskuer til en konflikt – og give dem konkrete redskaber til at håndtere svære situationer, giver man dem samtidig mod til at træde frem og gøre en forskel.

Fri for Mobberi italesætter i det hele taget modet positivt – når man er en skole eller en børnehave, hvor det er sejt at være modig og gribe ind og hjælpe andre, er man godt på vej til en positiv kulturændring.

Udover “mod”, så er Fri for Mobberis øvrige værdier tolerancerespekt og omsorg.

Både lærer og elever taler om, hvordan mod er en væsentlig del af deres kultur og Fri for Mobberi-arbejde i dette klip fra Fri for Mobberis instruktions-dvd.

Af:

Heidi Krumhardt

Relaterede nyheder

Ensomhed i Danmark

En omfattende befolkningsundersøgelse viser store udfordringer med ensomhed, særligt blandt unge voksne, og giver for første gang et dybdegående indblik i danskernes viden og holdninger …