13. april 2023

Mary Fondens årsberetning 2022

Hvad skete der i 2022, og hvad skal der ske det kommende år i Mary Fonden? Årsberetningen for 2022 giver et indblik i Mary Fondens arbejde med at bekæmpe social isolation.

I årsberetningen kan du få en status på fondens projekter og programmer inden for indsatsområderne Mobning og Trivsel, Ensomhed og Vold i Hjemmet og, hvordan vi på andre måder arbejder med at bekæmpe social isolation.

Du kan også læse forord fra Mary Fondens formand H.K.H. Kronprinsessen og direktør Helle Østergaard.

Kronprinsessen bruger sit forord til bl.a. at adressere en af de mest skelsættende begivenheder i 2022.

”Grundtanken i Mary Fondens virke er, at mennesker har brug for mennesker. Og noget af det stærkeste, vi mennesker kan give hinanden, er en udstrakt hånd, vise hinanden tillid, eller på andre måder være der for hinanden. 2022 blev et år, hvor vi på mange måder blev bekræftet i netop det. Året var ikke gammelt, da pandemien blev erstattet af en krig, som de færreste af os havde troet, vi skulle opleve, og som har påvirket os alle sammen på den ene eller anden måde. Men midt i krigens rædsler blev der også tændt et håb – i form af mennesker, der er der for hinanden”, siger Kronprinsessen.

Direktør Helle Østergaard fremhæver i sit forord Mary Fondens arbejde med at skabe ny viden. I 2022 offentliggjorde Mary Fonden en lang række videns-produktioner, som på forskellige måder understøtter Mary Fondens arbejde.

” Siden Mary Fonden blev etableret for mere end 15 år siden, har det altid været et princip for os, at alle projekter skal tage afsæt i det bedst mulige vidensgrundlag. Og når projekterne er sat i gang, evaluerer vi dem løbende for at kunne tilpasse og forbedre, hvor det er nødvendigt. Vores vidensarbejde har dog igennem årene udviklet sig fra primært at være rettet mod vores projekter til i dag også at fokusere på ny viden inden for vores tre indsatsområder – der hvor vi kan se, at viden mangler.  Formålet er at bidrage aktivt til at øge danskernes generelle viden om ensomhed, vold i hjemmet og mobning og trivsel, men også at give alle dem, der arbejder med områderne, et bedre vidensgrundlag til at kunne iværksætte virksomme indsatser”, fortæller Helle Østergaard.

Af:

Bodil Liv Holm