Når børn starter i SFO eller skole, går de fra det velkendte i børnehaven til nye og spændende, men også ofte overvældende omgivelser, der skal danne rammen om deres skoleliv. I en ny projektperiode vil LæseLeg styrke sit fokus på denne periode i børns liv.
”Vi er meget optagede af, hvordan sprog giver deltagelsesmuligheder for alle børn. Vi ser LæseLeg som en stærk sprogpædagogisk indsats, der kan give alle børn og særligt børn i udsatte positioner mulighed for at komme til orde og få adgang til lege og nye fællesskaber. Det kan være særligt betydningsfuldt som en måde at skabe sammenhæng for børnene i skiftet fra dagtilbud til SFO og skole,” siger Anne Nguyen-Quy, lektor i sprogvidenskab på VIA University College, Efter- og videreuddannelsen.
Mange kommuner har indført tidlig SFO-start i foråret, hvor børnene snuser til skolelivet, inden de starter i børnehaveklasse i august.
”Vores seneste studie af LæseLeg i dagtilbud viste stærke resultater for børns kommunikative kompetencer, som vi ved, har stor betydning for børns trivsel. Derfor glæder vi os til at se specifikt på SFO og indskolingen sammen med vores to nye samarbejdspartnere, der hver har deres indgangsvinkel til målgruppen, siger Helle Østergaard, direktør i Mary Fonden.
Samarbejde om børns sproglige udvikling og trivsel
LæseLeg ønsker med sine nye samarbejder at give alle børn adgang til børnelitteratur og give dem større kendskab til bøger og biblioteker. Ved at integrere bibliotekerne i fritidspædagogernes arbejde med børnene, bliver flere børn præsenteret for billedbøger og deres lokale bibliotek.
”Vi er glade for at blive en del af LæseLeg, fordi vi deler samme tro på og viden om, at bøger kan understøtte børns trivsel. Både fordi deres sproglige evner styrkes, og fordi de kan reflektere over både egne og andres liv. Børnene skal bruge deres fantasi og udtryksmuligheder, og de skal gøre det sammen,” siger programkoordinator Rikke Østergaard fra Bibliotekernes Sprog- og Læsespor.
LæseLeg arbejder med børns sproglige og kommunikative kompetencer, fordi det er to af de vigtigste byggesten for børns sociale relationer og dermed deres trivsel. Det fundament fortsætter i den nye projektperiode.
”Vi er rigtig glade for de samarbejder, som vi har bygget op over længere tid, men som nu træder ind i projektgruppen. Sammen skal vi bruge den viden, vi har, som afsæt for at drømme stort om, hvad LæseLeg kan gøre for børn. Vores fokus skal nu være på at følge udviklingen i daginstitutioner og indskolingen, så vi også gør det endnu lettere at starte med LæseLeg og bruge LæseLeg i hverdagen,” siger Helle Østergaard.
Udviklingen af LæseLeg er finansielt støttet af Egmont Fonden og Lauritzen Fonden, og udover indskolingen vil LæseLeg også videreudvikle sit materiale til dagtilbud og udbrede til flere institutioner og dagplejere fremadrettet.