30. juni 2020

Ny kampagne skal bryde tabuet om ensomhed blandt unge

Vi føler os alle ensomme af og til − det er en naturlig del af livet. Men for nogle mennesker bliver ensomheden en fast følgesvend. Blandt de unge er der flere og flere, der giver udtryk for, at de føler sig ensomme.
Ny kampagne skal bryde tabuet om ensomhed blandt unge.

”Ensomhed er et stort problem blandt unge – ikke bare under Corona, men også før og efter. Med kampagnen vil vi bidrage til at bryde med tabuet omkring ensomhed og appellere til de unge om at få øje på ensomheden – og endnu bedre række ud til hinanden. Det tror jeg faktisk, der er et særligt momentum for netop nu. Under de første måneder af coronakrisen har mange unge måske selv oplevet følelsen af ensomhed og vil derfor bedre kunne sætte sig ind, hvordan det så må være at føle sig ensom hver eneste dag. Mange unge vil gerne vil være der for hinanden. Men tabu og berøringsangst står ofte i vejen,

siger H.K.H. Kronprinsesse Mary, formand for Mary Fonden.

Mary Fonden skyder kampagnen i gang med en film med Kronprinsessen om, hvorfor det er så vigtigt, at vi gør, hvad vi kan for at komme ensomhed til livs.

Derudover vil kampagnen bestå af forskelligt indhold til sociale medier målrettet de unge, herunder en film og en række råd til unge om, hvordan man kan række ud til hinanden, og hvad man kan gøre, hvis man føler sig ensom. De gode råd er udarbejdet i samarbejde med Ventilen og Børns Vilkår.

”Vi voksne kan gøre meget for at hjælpe ensomme unge. Men de unge, der føler sig ensomme, har brug for andre unge. At føle sig set og inkluderet af sine jævnaldrende i de fællesskaber, man færdes i, er det allervigtigste. Vores håb er, at vi med den her kampagne kan sætte gang i en samtale blandt de unge om ensomhed, og at flere unge vil turde række ud til en, der måske er ensom. Og også turde sige det højt, hvis man selv føler sig ensom,” siger direktør i Mary Fonden Helle Østergaard.

Kampagnefilmene er udarbejdet af Mayday Film i samarbejde med Mary Fonden.

”At nå de unge med et så alvorligt emne er en meget svær opgave. De er kritiske og hurtigt videre, hvis de oplever, at der bliver talt ned til dem, og at man som voksen kommer med en løftet pegefinger. Det har vi virkelig forsøgt at undgå – og det er ikke nemt. Derfor har vi forsøgt at lave en kampagne, der kommunikerer i øjenhøjde med de unge,” siger Helle Østergaard.

Kampagnen starter i dag og vil køre hen over de næste uger.

Hele kampagnen kan findes på fåøjepåensomhed.dk

Mary Fonden arbejder med at bekæmpe ensomhed som et af sine tre indsatsområder ud fra en vision om et samfund, hvor alle oplever at høre til. Mary Fonden arbejder bl.a. med at bryde tabuet om ensomhed for derigennem at gøre det muligt at agere på ensomheden.

Af:

Bodil Liv Holm

Relaterede nyheder

Mary Fondens årsberetning 2021

Hvad skete der i 2021, og hvad skal der ske det kommende år i Mary Fonden? Årsberetningen for 2021 giver et indblik i Mary Fondens …