> Dansk

Panels of experts

At The Mary Foundation, we identify, manage and develop our projects in close collaboration with leading experts in each specific area. The overview below highlights our experts – individuals who have inspired and advised us in our work.

Panel of experts affiliated to Bullying and Well-being

  • Professor Jan Kampmann, Roskilde University Centre
  • Candidate of Law, PhD Helle Rabøl Hansen, Danish School of Education (DPU), Aarhus University
  • Professor Dorte Marie Søndergaard, Danish School of Education (DPU), Aarhus University
  • Candidate of Psychology, specialist in psychotherapy, Conni Gregersen
  • Professor Donna Cross, Winthrop Professor with the Faculty of Medicine, Dentistry and Health Sciences at the University of Western Australia and the Australian Telethon Kids Institute.
  • Director of the Center for Youth Studies (CUR), PhD Søren Østergaard
  • Assistant professor, PhD fellow Jette Kofoed, Danish School of Education (DPU), Aarhus University
  • Associate profesor Grethe Kragh-Müller, Danish School of Education (DPU), Aarhus University

Panel of experts especially affiliated to BookFun

  • Professor Dorthe Bleses, TrygFonden’s Centre for Child Research
  • Professor Emeritus Stig Broström
  • Professor (with special responsibilities) Kristine Jensen de López, Institute of Communication, Aalborg University
  • Tutor in language Jette Løntoft

Panel of experts affiliated to Domestic Violence

  • Senior Consultant, Bente Boserup, Children's Welfare in Denmark
  • Teacher Marie Møller Christensen, Kvindehjemmet (Women’s Home)
  • Assistant professor, Marie Kathrine Poppel, University of Greenland
  • Director Helle Øbo, Askovgården, Dialoque against Violence

Panel of experts affiliated to Loneliness

  • PhD, loneliness researcher Mathias Lasgaard, DEFACTUM, Region Midtjylland
  • PhD, professor Rikke Lund, Department of Public Health, University of Copenhagen
  • PhD, lecturer Jens Christian Nielsen, Danish School of Education (DPU), Aarhus University 
  • PhD, director Christine E. Swane, Ensomme Gamles Værn (Danish Welfare League for Lonely Old People)
  • Development director Lise Stidsen Vandahl, Social Services Administration, City of Copenhagen
  • PhD Stephanie Cacioppo, Assistant Professor of Psychiatry and Behavioral Neuroscience, University of Chicago, Center for Cognitive and Social Neuroscience

     

Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Vold skal opdages, før den kan stoppes. Irene Rude Giversen er jordemoder på Hvidovre Hospital. I coronatiden må hun tage første konsultation med gravide over telefonen. Hun er del af vores projekt ‘Sammen uden vold’, hvor vi bl.a. har uddannet alle jordemødre på Amager og Hvidovre Hospital til at opspore vold mellem par, der venter barn. “Det betyder, at vi finder nogle, der ellers var gledet under radaren, og vi kan give dem en bedre behandling, end vi ellers vi kunne have gjort,” siger Irene Rude Giversen. Projektet er et samarbejde med Dialog mod Vold, Amager og Hvidovre Hospital og Østifterne.
mary_fonden Mobning findes på alle skoler. Men langt fra alle lærere føler sig rustede til at håndtere eller forebygge mobning. Det er afgørende, at alle på skolen har en opdateret viden om, hvad mobning er, og at alle ved, hvad deres rolle og ansvar som voksne er. Det har nemlig stor betydning for både forebyggelse af mobning og håndtering, at de voksne på skolen har en ensrettet tilgang til arbejdet med elevernes fællesskaber. Netop det er Skolestyrken sat i verden for. Skolestyrken er Mary Fonden, @bornsvilkar og @redbarnetdks nye skoletrivselsprogram, som støtter skoler i at opbygge et beredskab, så alle er forberedt, og alle trækker i samme retning. Du kan læse mere om det på skolestyrken.dk #alleharrettilathøretil
mary_fonden I 2019 var der 6867 anmeldelser om fysisk vold mod børn ifølge @bornsvilkars nye rapport om svigt af børn i Danmark. Det tal er steget hvert år siden 2014. Rapporten viser desuden, at kun 50 procent af de adspurgte voksne ville underrette om vold mod et barn. I Mary Fonden arbejder vi for at bekæmpe vold i familier, fordi ingen børn skal vokse op i hjem, hvor de udsættes for vold eller overværer vold. Det gør vi bl.a. med vores projekt 'Sammen uden vold', hvor vi sammen med Dialog mod Vold, Østifterne og Amager og Hvidovre Hospital opkvalificerer social- og sundhedspersonale omkring de gravide på hospitalet, så de er rustet til at opspore vold og tilbyde hjælp til familierne allerede under graviditeten.
mary_fonden Stærke børnefællesskaber uden mobning er grundlæggende for børns trivsel og udvikling. Men hvad skal lærere og pædagoger være opmærksomme på i arbejdet med forebyggelse og håndtering af mobning? Det er fokus i vores fagbog om mobning. Bogen er udgivet i samarbejde med @redbarnetdk og @akademisk_forlag, og kan hentes gratis på friformobberi.dk #friformobberi
mary_fonden Trivsel i skolen er ikke kun bundet til det klasseværelse, eleverne sidder i, men til hele deres hverdag på skolen. Det er udgangspunktet for Skolestyrken, som er Mary Fonden, @bornsvilkar og @redbarnetdk nye skoletrivselsprogram. Programmet er et såkaldt helskoleprogram – det betyder, at vi arbejder med trivselsfremme, forebyggelse og håndtering af mobning på HELE skolen frem for kun med enkelte elever eller enkelte klasser. Internationale studier peger nemlig på, at de mest effektive antimobbeprogrammer søger at ændre kulturen på skolen ved at arbejde på flere niveauer og sætte ind flere steder på én gang og ved at involvere alle voksne og børn på skolen. Læs mere i link i bio 👆🏼#skolestyrken #alleharettilathøretil #trivsel #mobning #skole