> Dansk

BookFun

BookFun consists of specific pedagogical materials which strengthen children’s language skills and self-confidence by actively engaging them in reading stories aloud.

Words foster community spirit

BookFun builds on the “dialogic reading” method which involves expanding the classic way of reading aloud so that it becomes a dialogue instead of a monologue. This involves the teacher reading the same story aloud three times in a row – with increasing involvement from the children.

During the first reading, the children just sit down and listen – perhaps interrupted by a single question about the story. The second time around, the teacher addresses specific words and pictures which the children need to consider and talk about. On the third reading, the dialogue increases and the children are quizzed, among other things, and the book’s storyline is later used as inspiration for games and activities.

As they go along, the children get engrossed in the book’s world and develop their language skills – because words breed words, language breeds a community spirit and a community spirit breeds socially well-adjusted children. Children thrive best when they can express their thoughts, and a lack of words presents a problem for many children. Being frustrated by not being able to express oneself can result in bullying and loneliness.

This is why BookFun has been developed to stimulate language among young children.

The material is easy to use, and the follow-up research documents that BookFun has a positive effect on children's vocabulary, self-confidence and social relations.

BookFun has boosted her self-confidence. Her vocabulary has increased and she therefore talks more, and she is generally braver about using her language now. This means that she takes the initiative to play more often and has thus formed more relationships socially.

Teacher about a girl in her preschool

However, the follow-up research has also shown that the effect for the most challenged children, including bilinguals, can be strengthened. Therefore, the Mary Foundation, with support from the Egmont Foundation, is currently working on developing and disseminating LæseLeg in order to better reach the most challenged children.

 

Bullying and Well-being

Bullying and a failure to thrive are interlinked. When a child is bullied, he or she does not thrive. And when a children's group is not thriving, there is a big risk of bullying and social isolation arising. Thriving in a children's group is all about giving all of the children the right tools and values, so that tolerance and togetherness become the focus. The work to prevent bullying is therefore inextricably linked with fostering well-being and inclusion.

See more about our area of action Bullying and Well-being
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden I dag åbner tilmelding til #børnestafetten2020 i Aarhus og København. Vi løber igen i år mod mobning og for gode børnefællesskaber. Skal dit barn med? Fri for Mobberi Børnestafetten er Mary Fonden og @redbarnetdks årlige børneløb støttet af Ole Kirks Fonden. Læs mere og tilmeld dig her: https://www.friformobberi.dk/article/dig-og-dit-barn/content/fri-mobberi-boernestafetten
mary_fonden I dag har vi fået en fin lille hilsen fra et barn, der har fået en af de rygsække, vi uddeler til børn, der er på krisecenter med deres mor. ❤️ Hver uge lander postkort fra børn på krisecentre i vores postkasse. Postkortene ligger i de rygsække, som vi giver til alle børn, der må flytte på krisecenter med deres mor. På postkortet er der plads til at tegne og skrive og gøre følgende sætning færdig: "Det gør mig glad, når..." Rygsække til børn på krisecentre er et samarbejde med Ole Kirk's Fond og LOKK - Landsorganisation af Kvindekrisecentre Indtil i dag har vi uddelt flere end 25.000 rygsække til børn på krisecentre i Danmark, Grønland og på Færøerne.
mary_fonden Hvis vi for alvor skal bekæmpe mobning og skabe bedre trivsel blandt børn i skolerne, skal vi gøre det sammen! Sådan var rationalet, da Mary Fonden, Red Barnet og Børns Vilkårlkår i 2016 besluttede at gå sammen i Alliancen mod mobning. Inden længe er vi klar til at rulle vores fælles helskole-program Skolestyrken ud i en lang række skoler landet over. Vejen dertil har været lærerig og også lidt svær somme tider. Men vi tror på, at resultatet vil gøre en forskel for mange børn i fremtiden. Og derfor har det været besværet værd. Vi har netop offentliggjort et casestudie om erfaringerne med samarbejdet i Alliancen. Til andres og vores egen læring. For rigtig mange udfordringer løses nu engang bare bedst i fællesskab. Link i bio.
mary_fonden Hvad ønsker du dig for fremtiden? Vi er lige gået ind i et spritnyt årti. Det er en god anledning til at se fremad og definere ønsker for de næste ti år - og måske endnu længere. For ikke så længe siden havde Mary Fonden 10års jubilæum. Her definerede Kronprinsessen sine 10 ønsker for fremtiden. Ønskerne går bl.a. på, at vi skal blive bedre til at acceptere og bede om hjælp, når vi føler os ensomme. Og at alle børn får en god skolestart, hvor de kan følge med både socialt og sporgligt fra første dag.
mary_fonden “I vores del af verden er det naturligt, at unge mennesker får viden om seksualitet og reproduktiv sundhed. Sådan er det bare ikke for rigtig mange unge i andre dele af verden, herunder Indonesien, og det har konsekvenser både for de unges helbred, men også for deres fremtidsudsigter”, siger formand for Kronprinsesse Mary om grunden til at Mary Fonden i år giver sin særlige donation til projektet UNALA i Indonesien. Læs mere i link i bio.