> English

H.K.H. Kronprinsesse Marys tale ved introduktionen af LæseLeg i børnehuset Svanen i Brøndby Strand den 28. august 2012

De  fleste af os kan huske, hvordan det var at få læst historie højt som barn. Papirets duft, nærværet, indlevelsen og fællesskabet. Som forældre får vi mulighed for at give oplevelsen videre til vores børn. Og jeg holder selv meget af at læse sammen med mine børn. Allerede inden vi går i gang, tændes der en begejstring – hvilken bog skal vi vælge? Hvem må vælge? Og fra første side bobler spørgsmål og historier frem. ”Hvad er kanøfle?” ”Hvordan kan et hjerte juble?”.
Børn lever sig helt naturligt ind i fortællinger. Deres fantasi og evne til at digte videre giver historien vokseværk – den bliver til mere end ordene og illustrationerne på papiret. Bøger kan noget helt særligt. De inviterer os ind i en verden af ord og magi. De regler, vi kender, er sat ud af spil – og i bøgerne kan alting ske. På den måde udgør bøgerne et frirum for os og for vores børn.   
 
LæseLeg handler om at lege. Om at dykke ned i bøgernes forunderlige verden og samle på ord og gode fælles oplevelser. I LæseLeg skal børnene ikke blot lytte. De bliver en del af historien. Børnene inviteres ind i bøgernes univers, hvor de taler og digter med på historien. Det gør børnene stolte og selvsikre at kunne være med. Og historien slutter ikke på sidste side, men danner afsæt for leg og for kreative aktiviteter, der bringer børnene sammen – også efter ”Snip, snap, snude …”.
 
Der er mange andre talere her i dag, som vil komme ind på, hvorfor LæseLeg er så vigtigt et redskab. I bund og grund handler det om, at vi alle starter livet med et lille sprog – og mens vi vokser op, vokser sproget med. For de fleste børn vokser sproget helt af sig selv, men for andre skal det hjælpes (lidt) på vej. LæseLeg har vist sig at være et særdeles effektivt redskab til netop at styrke børnenes sprog. Og det har samtidig vist sig, at børnenes trivsel forbedres i takt med sprogudviklingen.
 
Og det er hele pointen med LæseLeg – vores trivsel hænger sammen med, at vi kan udtrykke os. Og jo tidligere, vi støtter vores børn i at mestre sproget, jo bedre muligheder giver vi dem for at være en del af legen og samværet. Sproget er en vej ind i fællesskabet. Og i Mary Fonden arbejder vi netop for at bekæmpe social isolation ud fra grundtanken om, at Alle har ret til at høre til.
 
Jeg vil gerne takke jer her i Brøndby Kommune – og også Aalborg og Odense Kommune – for jeres store opbakning til LæseLeg – både i pilotfasen og nu, hvor vi står over for at skulle rulle projektet ud i hele landet. Og jeg vil gerne rette en særlig tak til alle jer fra Svanen – især til jer børn. Jeg har hørt, at I har lyttet og leget jer ind i bøgernes verden. I har været fantastiske til at quizze, tømme illustrationer for ord og i det hele taget bringe historierne til live. De gode historier lever videre i jeres leg og jeres samvær.  
 
Den lille grimme ælling blev kanøflet, fordi den var anderledes. Den mistede troen på, at den fortjente en plads i fællesskabet. Men den endte med et jublende hjerte omgivet af svaner som den selv. Og sådan går det med ord – ”kanøfle” og ”jublende hjerte” er måske nok sjældne, men det er, når vi bruger dem, at vi forstår dem.
 
Igennem LæseLeg er I stødt på nye ord og vendinger, I har smagt på dem, måske dramatiseret dem og leget dem. Og I har fået flere ord til at beskrive, hvad I tænker, mener og ønsker. Og det er det vidunderlige ved ordene – at de giver os mulighed for at dele vores liv med andre. Vi kan sige fra og til, vi kan beskrive det, som ikke kan ses – at noget gør ondt i hjertet, eller at noget får det til at juble.
 
Ordene gør os forståelige for hinanden og bringer os sammen. Og det er gode betingelser for børns udvikling og evne til at indgå i fællesskabet.
 
Jeg er utrolig glad for, at vi i Mary Fonden i samarbejde med Det Obelske Familiefond og førende eksperter har banet vejen for, at endnu flere børn fra i dag får mulighed for at lege og leve sig ind i bøgernes verden. Med LæseLeg følger ordenes magt, og det er en af de vigtigste nøgler ind til det fællesskab, vi alle – voksne som børn – så brændende ønsker at være en del af.
 
God læse- og legelyst!
 
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Ensomhed er et stigende problem blandt unge. Det vigtigste, vi kan gøre, er at tale om det, række ud og bryde tabuet. Vi skal forstå ensomhed for at kunne bekæmpe den. Mary Fondens vision er, at alle mennesker skal have adgang til nære og respektfulde relationer, hvor andre er noget for dem, og hvor de kan være noget for andre. #alleharrettilathøretil
mary_fonden Hvordan styrker vi unges sociale trivsel? Vores projekt Me&We handler om at styrke efterskoleelevers sociale kompetencer og relationer. I dag lander dette materialekatalog sammen med vandflasker og kopper på de 31 efterskoler, der er del af næste fase af projektet i det kommende skoleår. Kataloget består af viden og aktiviteter, der skal støtte elevernes forståelse af sig selv og hinanden. Læs mere via link i bio. Me&We er er samarbejde mellem Mary Fonden, @justhuman.dk, @efterskolerne og @tuborgfondet.
mary_fonden Er mobning blevet til isolering af nogle børn? Det spørgsmål stiller mobbeforsker Helle Rabøl Hansen i fagbladet Folkeskolen på baggrund af stigende ensomhed blandt børn og unge. "Nogle børn og unge oplever at være luft for de andre. Derfor vælger de at være tavse i løbet af skoledagen, for det er da bedre end aktivt at blive chikaneret af de andre i klassen. Så kommer lærerne og siger: 'Du byder ikke nok ind i undervisningen' eller 'Du skal ikke være så tilbageholdende'. Men Eva på 13 år har ikke lyst til at byde ind og dermed gøre opmærksom på sig selv. Så er det bedre slet ikke at blive set." Hun opfordrer skolerne til at tænke trivsel og deres indsats mod mobning bredere - og fx medtænke ensomhed i indsatsen. Læs mere i artiklen fra fagbladet Folkeskolen. Link i bio 👆🏼 #alleharrettilathøretil #ensomhed #mobning
mary_fonden Nu begynder forskellige sports og fritidsaktiviteter for børn så småt at starte op igen. Når aktiviteterne begynder igen, er det vigtigt at huske at arbejde for den gode klubkultur. Mary Fondens projekt Antibulli er et antimobberedskab til børnehåndboldtrænere. Det består af konkrete råd og øvelser til træningen af 6-12-årige. Målet er at skabe en hold- og klubkultur med høj tolerance, hvor alle respekterer hinanden, taler ordentligt og hjælper hinanden, så klubben er et rart sted at være, uanset hvor god man er til håndbold. Grundtanken er, at et stærkt sammenhold og gode børnefællesskaber forebygger eksklusion og mobning. Link til Antibulli.dk i bio.
mary_fonden I dag optager vi til en film om noget, der rammer ned i kernen af vores arbejde. At alle har ret til at høre til og føle sig som en del af noget større end sig selv. Det budskab og det arbejde er kun blevet endnu mere aktuelt under Corona-krisen. Stay tuned, når vi offentliggør filmen om nogle uger.