> English

Klubfidusen

Klubfidusen handler om at skabe en fodboldklubkultur, hvor alle børn trives og føler sig velkommen. Indsatsen er udviklet i et samarbejde mellem Mary Fonden, Red Barnet, DBU og TrygFonden, men den primære drift er i 2016 overgået til DBU, hvor det er målet at Klubfidusen med tiden skal blive en del af træneruddannelsen.
Selv om langt de fleste børn er glade for at gå til sport i deres fritid, så oplever en del også at blive drillet, mobbet eller holdt udenfor af de andre børn til fritidsaktiviteter som fx fodbold.
 
Klubfidusen blev lanceret i 2013 med det mål at fremme en klubkultur i børnefodbold, hvor samtlige involverede gør en indsats for, at alle børn trives. Projektet er målrettet både børn, trænere, bestyrelse og forældre, fordi de alle spiller en rolle for kulturen i klubben.
 
Baggrunden er, at vi i dag ved, at årsagen til mobning findes i det fællesskab, som børn færdes i, og at vi forebygger mobning, når vi styrker klubbens fællesskab og børns tolerance over for hinanden.
 
Klubfidusen består af aktiviteter og værktøjer, fx træningsøvelser og informationsfolder til forældre, der støtter op om det gode børnefællesskab og værdierne tolerance, respekt, omsorg og mod – både på og uden for banen.
 
Indsatsen, der er udviklet af Mary Fonden, Red Barnet, DBU og TrygFonden i fællesskab, tager udgangspunkt i erfaringerne fra Mary Fondens og Red Barnets fælles forebyggende antimobbeprogram Fri for Mobberi og DBU’s Holdninger og Handlinger, der skal sikre sunde og udviklende trænings- og kampmiljøer i børne- og ungdomsfodbolden. Derudover er gode råd og erfaringer fra fodboldtrænere også indarbejdet i materialet.
 
I tiden fra lanceringen i 2013 til 2016, hvor DBU har overtaget driften af Klubfidusen, har mere end 30 fodboldklubber landet over arbejdet med Klubfidusen. Samtidig er trivsel i fritidslivet blevet sat på dagsordenen både bredt i de danske medier og internt i DBU.
 
Baseret på erfaringer fra klubberne og i forbindelsen med overdragelsen til DBU er materialerne i løbet af efteråret 2015 blevet justeret, så de er mere fleksible at arbejde med for trænerne. Tilpasningerne er foretaget på baggrund af konklusionerne i en evalueringsrapport udarbejdet af Oxford Research, som har fulgt projektet løbende i udrulningsfasen.
 
Det er målet, at Klubfidusen over tid skal være en del af træneruddannelsen i DBU.  Mary Fonden sidder fortsat i styregruppen for projektet.
 

Mobning og Trivsel

Mobning og mistrivsel hænger sammen. Når et barn bliver mobbet, mistrives det. Og når en børnegruppe ikke trives, er der stor risiko for, at der opstår mobning og social isolation. Trivsel i børnegruppen handler om at give alle børn de rette redskaber og værdier, så tolerance og fællesskab er i fokus. Derfor hænger arbejdet med at forebygge mobning uløseligt sammen med at fremme trivsel og inklusion.

Se mere om Mary Fondens indsatsområde Mobning og Trivsel
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Vold skal opdages, før den kan stoppes. Irene Rude Giversen er jordemoder på Hvidovre Hospital. I coronatiden må hun tage første konsultation med gravide over telefonen. Hun er del af vores projekt ‘Sammen uden vold’, hvor vi bl.a. har uddannet alle jordemødre på Amager og Hvidovre Hospital til at opspore vold mellem par, der venter barn. “Det betyder, at vi finder nogle, der ellers var gledet under radaren, og vi kan give dem en bedre behandling, end vi ellers vi kunne have gjort,” siger Irene Rude Giversen. Projektet er et samarbejde med Dialog mod Vold, Amager og Hvidovre Hospital og Østifterne.
mary_fonden Mobning findes på alle skoler. Men langt fra alle lærere føler sig rustede til at håndtere eller forebygge mobning. Det er afgørende, at alle på skolen har en opdateret viden om, hvad mobning er, og at alle ved, hvad deres rolle og ansvar som voksne er. Det har nemlig stor betydning for både forebyggelse af mobning og håndtering, at de voksne på skolen har en ensrettet tilgang til arbejdet med elevernes fællesskaber. Netop det er Skolestyrken sat i verden for. Skolestyrken er Mary Fonden, @bornsvilkar og @redbarnetdks nye skoletrivselsprogram, som støtter skoler i at opbygge et beredskab, så alle er forberedt, og alle trækker i samme retning. Du kan læse mere om det på skolestyrken.dk #alleharrettilathøretil
mary_fonden I 2019 var der 6867 anmeldelser om fysisk vold mod børn ifølge @bornsvilkars nye rapport om svigt af børn i Danmark. Det tal er steget hvert år siden 2014. Rapporten viser desuden, at kun 50 procent af de adspurgte voksne ville underrette om vold mod et barn. I Mary Fonden arbejder vi for at bekæmpe vold i familier, fordi ingen børn skal vokse op i hjem, hvor de udsættes for vold eller overværer vold. Det gør vi bl.a. med vores projekt 'Sammen uden vold', hvor vi sammen med Dialog mod Vold, Østifterne og Amager og Hvidovre Hospital opkvalificerer social- og sundhedspersonale omkring de gravide på hospitalet, så de er rustet til at opspore vold og tilbyde hjælp til familierne allerede under graviditeten.
mary_fonden Stærke børnefællesskaber uden mobning er grundlæggende for børns trivsel og udvikling. Men hvad skal lærere og pædagoger være opmærksomme på i arbejdet med forebyggelse og håndtering af mobning? Det er fokus i vores fagbog om mobning. Bogen er udgivet i samarbejde med @redbarnetdk og @akademisk_forlag, og kan hentes gratis på friformobberi.dk #friformobberi
mary_fonden Trivsel i skolen er ikke kun bundet til det klasseværelse, eleverne sidder i, men til hele deres hverdag på skolen. Det er udgangspunktet for Skolestyrken, som er Mary Fonden, @bornsvilkar og @redbarnetdk nye skoletrivselsprogram. Programmet er et såkaldt helskoleprogram – det betyder, at vi arbejder med trivselsfremme, forebyggelse og håndtering af mobning på HELE skolen frem for kun med enkelte elever eller enkelte klasser. Internationale studier peger nemlig på, at de mest effektive antimobbeprogrammer søger at ændre kulturen på skolen ved at arbejde på flere niveauer og sætte ind flere steder på én gang og ved at involvere alle voksne og børn på skolen. Læs mere i link i bio 👆🏼#skolestyrken #alleharettilathøretil #trivsel #mobning #skole