> English

Klubfidusen

Klubfidusen handler om at skabe en fodboldklubkultur, hvor alle børn trives og føler sig velkommen. Indsatsen er udviklet i et samarbejde mellem Mary Fonden, Red Barnet, DBU og TrygFonden, men den primære drift er i 2016 overgået til DBU, hvor det er målet at Klubfidusen med tiden skal blive en del af træneruddannelsen.
Selv om langt de fleste børn er glade for at gå til sport i deres fritid, så oplever en del også at blive drillet, mobbet eller holdt udenfor af de andre børn til fritidsaktiviteter som fx fodbold.
 
Klubfidusen blev lanceret i 2013 med det mål at fremme en klubkultur i børnefodbold, hvor samtlige involverede gør en indsats for, at alle børn trives. Projektet er målrettet både børn, trænere, bestyrelse og forældre, fordi de alle spiller en rolle for kulturen i klubben.
 
Baggrunden er, at vi i dag ved, at årsagen til mobning findes i det fællesskab, som børn færdes i, og at vi forebygger mobning, når vi styrker klubbens fællesskab og børns tolerance over for hinanden.
 
Klubfidusen består af aktiviteter og værktøjer, fx træningsøvelser og informationsfolder til forældre, der støtter op om det gode børnefællesskab og værdierne tolerance, respekt, omsorg og mod – både på og uden for banen.
 
Indsatsen, der er udviklet af Mary Fonden, Red Barnet, DBU og TrygFonden i fællesskab, tager udgangspunkt i erfaringerne fra Mary Fondens og Red Barnets fælles forebyggende antimobbeprogram Fri for Mobberi og DBU’s Holdninger og Handlinger, der skal sikre sunde og udviklende trænings- og kampmiljøer i børne- og ungdomsfodbolden. Derudover er gode råd og erfaringer fra fodboldtrænere også indarbejdet i materialet.
 
I tiden fra lanceringen i 2013 til 2016, hvor DBU har overtaget driften af Klubfidusen, har mere end 30 fodboldklubber landet over arbejdet med Klubfidusen. Samtidig er trivsel i fritidslivet blevet sat på dagsordenen både bredt i de danske medier og internt i DBU.
 
Baseret på erfaringer fra klubberne og i forbindelsen med overdragelsen til DBU er materialerne i løbet af efteråret 2015 blevet justeret, så de er mere fleksible at arbejde med for trænerne. Tilpasningerne er foretaget på baggrund af konklusionerne i en evalueringsrapport udarbejdet af Oxford Research, som har fulgt projektet løbende i udrulningsfasen.
 
Det er målet, at Klubfidusen over tid skal være en del af træneruddannelsen i DBU.  Mary Fonden sidder fortsat i styregruppen for projektet.
 

Mobning og Trivsel

Mobning og mistrivsel hænger sammen. Når et barn bliver mobbet, mistrives det. Og når en børnegruppe ikke trives, er der stor risiko for, at der opstår mobning og social isolation. Trivsel i børnegruppen handler om at give alle børn de rette redskaber og værdier, så tolerance og fællesskab er i fokus. Derfor hænger arbejdet med at forebygge mobning uløseligt sammen med at fremme trivsel og inklusion.

Se mere om Mary Fondens indsatsområde Mobning og Trivsel
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Ensomhed er et stigende problem blandt unge. Det vigtigste, vi kan gøre, er at tale om det, række ud og bryde tabuet. Vi skal forstå ensomhed for at kunne bekæmpe den. Mary Fondens vision er, at alle mennesker skal have adgang til nære og respektfulde relationer, hvor andre er noget for dem, og hvor de kan være noget for andre. #alleharrettilathøretil
mary_fonden Hvordan styrker vi unges sociale trivsel? Vores projekt Me&We handler om at styrke efterskoleelevers sociale kompetencer og relationer. I dag lander dette materialekatalog sammen med vandflasker og kopper på de 31 efterskoler, der er del af næste fase af projektet i det kommende skoleår. Kataloget består af viden og aktiviteter, der skal støtte elevernes forståelse af sig selv og hinanden. Læs mere via link i bio. Me&We er er samarbejde mellem Mary Fonden, @justhuman.dk, @efterskolerne og @tuborgfondet.
mary_fonden Er mobning blevet til isolering af nogle børn? Det spørgsmål stiller mobbeforsker Helle Rabøl Hansen i fagbladet Folkeskolen på baggrund af stigende ensomhed blandt børn og unge. "Nogle børn og unge oplever at være luft for de andre. Derfor vælger de at være tavse i løbet af skoledagen, for det er da bedre end aktivt at blive chikaneret af de andre i klassen. Så kommer lærerne og siger: 'Du byder ikke nok ind i undervisningen' eller 'Du skal ikke være så tilbageholdende'. Men Eva på 13 år har ikke lyst til at byde ind og dermed gøre opmærksom på sig selv. Så er det bedre slet ikke at blive set." Hun opfordrer skolerne til at tænke trivsel og deres indsats mod mobning bredere - og fx medtænke ensomhed i indsatsen. Læs mere i artiklen fra fagbladet Folkeskolen. Link i bio 👆🏼 #alleharrettilathøretil #ensomhed #mobning
mary_fonden Nu begynder forskellige sports og fritidsaktiviteter for børn så småt at starte op igen. Når aktiviteterne begynder igen, er det vigtigt at huske at arbejde for den gode klubkultur. Mary Fondens projekt Antibulli er et antimobberedskab til børnehåndboldtrænere. Det består af konkrete råd og øvelser til træningen af 6-12-årige. Målet er at skabe en hold- og klubkultur med høj tolerance, hvor alle respekterer hinanden, taler ordentligt og hjælper hinanden, så klubben er et rart sted at være, uanset hvor god man er til håndbold. Grundtanken er, at et stærkt sammenhold og gode børnefællesskaber forebygger eksklusion og mobning. Link til Antibulli.dk i bio.
mary_fonden I dag optager vi til en film om noget, der rammer ned i kernen af vores arbejde. At alle har ret til at høre til og føle sig som en del af noget større end sig selv. Det budskab og det arbejde er kun blevet endnu mere aktuelt under Corona-krisen. Stay tuned, når vi offentliggør filmen om nogle uger.