> English

Kronprinsessen 'liker' det gode kammeratskab på nettet

”Jeg er en ’liker’, men jeg ’liker’ ikke alt … ” H.K.H. Kronprinsessen og flere end 220 børn fra Fritidsinstitutionen ved Vibenshus Skole sang med, da Fri for Mobberi og HipSomHap præsenterede en ny sang, Liker, om at være en god kammerat på nettet.

Børn færdes tidligt på internettet, og mange har adgang til smartphones, sociale medier og online computerspil allerede i 2. og 3. klasse. Men kommunikation i den virtuelle verden kan være svær, når man er nybegynder, og derfor skal børn have hjælp til at være en god kammerat på nettet.

Det var budskabet, da Fri for Mobberi i samarbejde med rapgruppen HipSomHap i dag præsenterede Liker, en helt ny sang til de ældste klasser i indskolingen.

Nettet er i dag en naturlig del af børns liv – og ligesom de i skolegården kan have brug for hjælp til at afkode de sociale spilleregler, så skal de også lære, hvordan man er en god kammerat i de digitale fællesskaber,” siger direktør i Mary Fonden Helle Østergaard.

Mange børn oplever, at andre skriver nogle grimme ting på sociale medier, og når de bliver lidt ældre, måske kommer til at dele billeder, de fortryder. Vi skal hjælpe børnene med at tænke sig om og være gode kammerater i det digitale univers, allerede før de bevæger sig ind i det,” siger national chef i Red Barnet, Dorthe Ploug Hansen.

Liker er en del af en række nye Fri for Mobberi-redskaber, som pædagoger og lærere kan bruge til at styrke børns sociale kompetencer og det gode børnefællesskab, når de bevæger sig i den digitale verden. Materialerne henvender sig til de ældste klasser i indskolingen og omfatter også adgang til beatet fra sangen og gode råd til børnene fra HipSomHap om, hvordan de kan skrive deres egen sang.

Sangen blev præsenteret i samarbejde med Fritidsinstitutionen ved Vibenshus Skole, som Kronprinsessen også besøgte i dag. Institutionen har siden 2014 brugt Fri for Mobberi i arbejdet med at styrke børnenes kammeratskab. Børn og voksne er optaget af de fire værdier – tolerance, respekt, omsorg og mod – blandt andet i musikstudiet, hvor børnene selv har rappet om mobning, og gennem computerspillet Minecraft, som pædagogerne bruger til målrettet at arbejde med de ældste børns venskaber og adfærd på nettet.

Minecraft er en fantastisk måde at arbejde med digital dannelse og inkluderende fællesskaber. Børnene får øje på hinanden på tværs af forskelle og har det sjovt samtidig med, at de øver sig i samarbejde og i – gennem et pædagogisk fokus på Fri for Mobberi-værdierne – at træffe gode valg på vegne af dem selv og fællesskabet,” forklarer leder af fritidsinstitutionen Thomas Springer.

Liker og den tilhørende video kan ses på HipSomHaps YouTube-kanal. Håbet er, at det seje beat og budskabet om, at børn skal støttes i at færdes på de digitale medier, når bredt ud til børn og deres forældre.

 

FAKTA

Børn & sociale medier

  • De fleste sociale medier har en aldersgrænse på 13 år. Men mange yngre børn trodser alligevel alderskravet og har profiler på platforme som Snapchat, YouTube og Instagram.
  • De seneste år har der været en tendens til, at børns debut på de sociale medier sker tidligere og tidligere, og mange børn helt ned til otte år har en Snapchat-konto.
  • Selvom der er mange positive effekter ved brug af sociale medier, så er de fleste børn ikke forberedt på fx det hårde sprog, der findes mange steder på nettet, og børn kan nemt misforstå hinanden og ende i konflikter på nettet, som også kan videreføres til den virkelige verden.
  • Mere end halvdelen af de 761 børn, der har svaret på en undersøgelse på BørneTelefonen.dk (2019), har modtaget grimme kommentarer på sociale medier. Mere end hver tredje har modtaget billeder med seksuelt indhold mod deres vilje, og fire ud af ti har oplevet at blive holdt udenfor på de sociale medier. Børnene var i alderen 6-16 år.

Kilder: Center for Digital Pædagogik & Børns Vilkår

Fri for Mobberis tre gode digitale råd til børn: Sådan er du en god kammerat på nettet

  • Send aldrig beskeder, der kan gøre nogen ked af det.
  • Klik kun ”Synes godt om” til positive beskeder og opslag.
  • Tag og send kun billeder eller film af andre, hvis du har fået lov.

Fri for Mobberis tre gode digitale råd til forældre til børn, der er nybegyndere på nettet

  • Tal med dit barn om, hvorfor likes føles vigtige, og nedton betydningen af antallet af likes.
  • Tal om, hvorfor en besked eller et like lettere kan misforstås på skærmen end i virkeligheden.
  • Tal om, hvordan man kan være en god kammerat på nettet.

Kilde: Fri for Mobberi

Få flere gode råd til forældre i materialet ’Der er så meget forældre ikke forstår’ udgivet af Medierådet for Børn og Unge, Center for Digital Pædagogisk og Red Barnet. 

Fri for Mobberis tre gode digitale råd til fagfolk i SFO og indskoling

  • Facilitér, at forældrene aftaler, hvilke apps børnene må bruge. Husk, at der er aldersbegrænsning på mange apps.
  • Mind forældrene om, at de skal blande sig i, hvilke apps deres børn henter, og have en dialog med børnene om, hvad der er positivt og negativt ved de forskellige apps.
  • Lav regler for, hvilke apps det er tilladt at bruge i institutionen/skolen, og tal med børnene om, hvordan de kan bruges på en positiv måde.

Kilde: Fri for Mobberi i samarbejde med Fritidsinstitutionen ved Vibenshus Skole

Fri for Mobberi

Fri for Mobberi er et pædagogisk redskab til fagfolk, der arbejder med børn fra 0-9 år.

Fri for Mobberi er forebyggende og tager udgangspunkt i at arbejde med mobningens modsætning: Et stærkt børnefællesskab.

Programmet danner en ramme om arbejdet med fællesskab og bevidstgør børnene om betydningen af de fire værdier: Tolerance, respekt, omsorg og mod for fællesskabet, og om hvordan man i praksis efterlever dem.

Fri for Mobberi er udviklet på baggrund af forskning, der viser, at mobning er et gruppefænomen, som opstår i børnegrupper med lav tolerance.

Der er en høj grad af frihed i programmet, som lægger op til, at pædagoger og lærere også selv – eller sammen med børnene – kan udvikle Fri for Mobberi-aktiviteter med afsæt i børnefællesskabet og de fire værdier. Ligesom de har gjort på Vibenshus Fritidshjem.

I 2018 udvidede Fri for Mobberi målgruppen til at omfatte hele indskolingen. I den forbindelse er der udviklet nye materialer til 2. og 3. klassetrin, herunder en række redskaber, der arbejder med børns digitale kompetencer og fællesskab.

Fri for Mobberi:

  • blev lanceret i 2007 af Mary Fonden og Red Barnet i fællesskab.
  • har dokumenteret positiv effekt.
  • kræver, at min. to fagpersoner fra hver institution/skole har deltaget i et grundkursus.
  • er udviklet til fagfolk og kan kun købes af dagtilbud og skoler/SFO.
  • er non-profit. Mary Fonden og Red Barnet har ingen fortjeneste af salg af materialer og kurser.
  • drives med økonomisk støtte fra Ole Kirk’s Fond.
  • er ude i ca. 50 % af alle danske børnehaver og i ca. 40 % af alle skoler og SFO' er.

Læs mere på friformobberi.dk

HipSomHap

HipSomHap er Danmarks første rapgruppen for børn.

Gruppen består af Anna Bukh Jakobsen og Andreas Seebach – eller Anna Spejlæg og Johnny Ligeglad, som de hedder, når de går på scenen. De to rappere er trætte af kedelig børnemusik og har en fælles mission om at give de helt unge musiklyttere en oplevelse af at blive taget seriøst. Derfor opstod ideen om at danne Danmarks første rapgruppe for børn.

Gruppen stormer frem på YouTube og spillede over 100 koncerter i 2018. Fx har nummeret ”Min far” flere end 1,6 millioner views på YouTube.

Læs mere på hipsomhap.nu

Fritidsinstitutionen ved Vibenshus Skole

Fritidsinstitutionen ved Vibenshus Skole har siden 2014 arbejdet med Fri for Mobberi, som er en integreret del af alle pædagogiske aktiviteter fra 0. til 3. årgang. Børnene deltager i ugentlige, planlagte Fri For Mobberi-aktiviteter.

Børnemøder: Fritidshjemmet holder bl.a. et ugentligt børnemøde, hvor børnene debatterer aktuelle emner. Fx kaster med ’Fri for Mobberi-terningen’ – en terning, hvor værdierne tolerance, respekt, omsorg og mod udgør de fire af siderne. Hvis terningen lander på en værdi, taler børnene i fællesskab om, hvordan de forstår og mærker den i hverdagen.

Fri for Mobberi Minecraft: Sammen med en pædagogmedhjælper har børnene på fritidshjemmet bygget deres helt egen verden, Vibenshusland. Fire børn kan spille ad gangen – og børnene forhandler, aftaler og hjælper hinanden med at bygge videre i den fælles verden. Pædagogmedhjælperen guider og hjælper, når der opstår udfordringer eller konflikter, og taler med børnene om, hvordan de kan udvise tolerance, respekt, omsorg og mod i konkrete situationer i det virtuelle fællesskab.

Musik: Fritidshjemmet arbejder også med børnenes sociale færdigheder og de fire værdier i musikstudiet. Herunder fx:

  • tolerance over for kammerater med andre færdigheder i musikstudiet end en selv.
  • respekt for hinanden, når man øver sig – og for udstyr og instrumenter.
  • omsorg ved at bakke op og opmuntre hinanden.
  • mod til at turde stille sig op og synge foran andre.

Sidste års 3. klasser indspillede fx en sang om mobning.

Videoen kan ses her.

Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Vold skal opdages, før den kan stoppes. Irene Rude Giversen er jordemoder på Hvidovre Hospital. I coronatiden må hun tage første konsultation med gravide over telefonen. Hun er del af vores projekt ‘Sammen uden vold’, hvor vi bl.a. har uddannet alle jordemødre på Amager og Hvidovre Hospital til at opspore vold mellem par, der venter barn. “Det betyder, at vi finder nogle, der ellers var gledet under radaren, og vi kan give dem en bedre behandling, end vi ellers vi kunne have gjort,” siger Irene Rude Giversen. Projektet er et samarbejde med Dialog mod Vold, Amager og Hvidovre Hospital og Østifterne.
mary_fonden Mobning findes på alle skoler. Men langt fra alle lærere føler sig rustede til at håndtere eller forebygge mobning. Det er afgørende, at alle på skolen har en opdateret viden om, hvad mobning er, og at alle ved, hvad deres rolle og ansvar som voksne er. Det har nemlig stor betydning for både forebyggelse af mobning og håndtering, at de voksne på skolen har en ensrettet tilgang til arbejdet med elevernes fællesskaber. Netop det er Skolestyrken sat i verden for. Skolestyrken er Mary Fonden, @bornsvilkar og @redbarnetdks nye skoletrivselsprogram, som støtter skoler i at opbygge et beredskab, så alle er forberedt, og alle trækker i samme retning. Du kan læse mere om det på skolestyrken.dk #alleharrettilathøretil
mary_fonden I 2019 var der 6867 anmeldelser om fysisk vold mod børn ifølge @bornsvilkars nye rapport om svigt af børn i Danmark. Det tal er steget hvert år siden 2014. Rapporten viser desuden, at kun 50 procent af de adspurgte voksne ville underrette om vold mod et barn. I Mary Fonden arbejder vi for at bekæmpe vold i familier, fordi ingen børn skal vokse op i hjem, hvor de udsættes for vold eller overværer vold. Det gør vi bl.a. med vores projekt 'Sammen uden vold', hvor vi sammen med Dialog mod Vold, Østifterne og Amager og Hvidovre Hospital opkvalificerer social- og sundhedspersonale omkring de gravide på hospitalet, så de er rustet til at opspore vold og tilbyde hjælp til familierne allerede under graviditeten.
mary_fonden Stærke børnefællesskaber uden mobning er grundlæggende for børns trivsel og udvikling. Men hvad skal lærere og pædagoger være opmærksomme på i arbejdet med forebyggelse og håndtering af mobning? Det er fokus i vores fagbog om mobning. Bogen er udgivet i samarbejde med @redbarnetdk og @akademisk_forlag, og kan hentes gratis på friformobberi.dk #friformobberi
mary_fonden Trivsel i skolen er ikke kun bundet til det klasseværelse, eleverne sidder i, men til hele deres hverdag på skolen. Det er udgangspunktet for Skolestyrken, som er Mary Fonden, @bornsvilkar og @redbarnetdk nye skoletrivselsprogram. Programmet er et såkaldt helskoleprogram – det betyder, at vi arbejder med trivselsfremme, forebyggelse og håndtering af mobning på HELE skolen frem for kun med enkelte elever eller enkelte klasser. Internationale studier peger nemlig på, at de mest effektive antimobbeprogrammer søger at ændre kulturen på skolen ved at arbejde på flere niveauer og sætte ind flere steder på én gang og ved at involvere alle voksne og børn på skolen. Læs mere i link i bio 👆🏼#skolestyrken #alleharettilathøretil #trivsel #mobning #skole