> English

Ny indsats skal involvere hele skolen i kampen mod mobning

Fra skoleleder til pedel, fra 0. til 10. – alle skal med i kampen mod mobning, hvis den skal vindes. Det er tanken bag en stor indsats mod mobning, som nu kan igangsættes med støtte fra tre af Danmarks fonde; Ole Kirk’s Fond, TrygFonden og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.

Hvis mobning for alvor skal stoppes, skal der sættes ind fra flere sider, og alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobnings første store indsats.  Bag Alliancen står Mary Fonden, Red Barnet og Børns Vilkår.

Ledere og lærere er ofte i vildrede over, hvordan de bedst håndterer mobning. Det er tit overladt til de enkelte klasseteam at håndtere mobningen. Det er en alt for sårbar situation for både klassens børn og lærere. Derfor efterspørger mange skoler en samlet anvisning på, hvordan de bedst arbejder med at bekæmpe mobning og fremme trivsel for alle skolens børn,” forklarer Jonas Keiding Lindholm, generalsekretær for Red Barnet

Det nye program vil bestå af flere indsatser, herunder kompetenceudvikling for skolens personale og forældrebestyrelse, hjælp til at oversætte den lovpligtige antimobbestrategi til konkret handling og udvikling af antimobberedskaber – i første omgang til mellemtrinnet, hvor mobning er mest udbredt. Ambitionen er at skabe et samlet, kvalitetssikret tilbud til skoler, som ønsker at arbejde for mobbefri miljøer.

Ud over Mary Fonden har Ole Kirk’s Fond, A.P. Møller Fonden og TrygFonden valgt at støtte projektet, som har et budget på godt 19 mio. kr. over de næste tre år.

Vi har fra start i Alliancen mod mobning haft et ønske om at se mobning i relation til kompetencer og kultur på skolen som helhed. Det er både krævende og ambitiøst, og vi er meget glade for den tillid, som de tre fonde har vist os med den flotte bevilling,” siger Helle Østergaard, direktør i Mary Fonden.

Indsatsen samler international viden og erfaringer samt de tre organisationers mangeårige arbejde for børns trivsel. Med finansieringen på plads kan arbejdet med at udvikle, afprøve og evaluere redskaberne i det nye program gå i gang.

Vi ved meget, men langt fra nok om at forebygge mobning i skolen. Der er desværre ingen nemme eller hurtige løsninger på at komme problemet til livs. Med vores nye, fælles initiativ vil vi kunne hjælpe mange flere børn, ved at styrke voksne, i at forebygge og gribe ind over for mobning,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.

I første omgang vil programmet blive afprøvet i udvalgte kommuner; herunder Københavns og Billund kommuner. Et udvalg af skoler i hver kommune vil teste redskaberne, som siden vil blive tilpasset i tæt dialog med pædagoger, lærere, skoleledelse, elever, forældre og eksperter på trivselsområdet. På sigt skal programmet tilbydes alle skoler, ligesom det er ambitionen at udvikle konkrete materialer til udskolingen.

FAKTA OM INDSATSEN

Det nye program skal hjælpe skolerne med kortlægge deres trivselsarbejde og udpege, hvor de kan forbedre indsatsen. Programmet skal også guide skolerne i at formulere antimobbestrategier, der kan oversættes til handlinger i klasseværelset. Ledelse, lærere, pædagoger og resten af personalet på skolerne vil blive undervist i den nyeste viden om mobning og interventioner, og endelig vil et konkret materiale målrettet mellemtrinnet blive udviklet, afprøvet og ikke mindst evalueret.

Indsatsen bygger på internationale erfaringer med at involvere alle aktører i og omkring skolen (whole school approach) og på det såkaldt ’nye mobbesyn’, hvor man forebygger og afhjælper mobning ved at kigge på gruppen af børn og kulturen både i klassen og på skolen. Frem for at udpege enkelte børn som mobbere eller mobbeofre arbejder man med alle børn og de uskrevne regler blandt elever, pædagoger, lærere, ledelse og forældre.

Det overordnede mål er at forebygge mobning, at afhjælpe mobning i klasser/hele skoler og at sikre støtte til enkelte børn og unge ramt af mobning over længere tid.

Om Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning blev etableret i 2016 ud fra et ønske om at samle kræfterne og ad den vej arbejde mere målrettet for børns trivsel i Danmark. Alliancen står på skuldrene af de tre organisationers mangeårige arbejde for børns trivsel, bl.a.:

• Fri for Mobberi, Mary Fondens og Red Barnets fælles antimobbeprogram, der har fokus på forebyggelse af mobning i vuggestue/dagpleje, børnehave og indskoling
  • DropMob, Red Barnets initiativ, der skal støtte skoler i at udarbejde antimobbe-strategier samt en lang række trivselsfremmende indsatser, der bekæmper mobning i skoler, sportsklubber og på internettet
  • BørneTelefonen hos Børns Vilkårs samt kampagnen #DeVoksnesAnsvar

Organisationerne har siden etableringen af Alliancen mod mobning indsamlet viden og internationale erfaringer med henblik på at kunne beskrive nærværende program og søge midler til den omfattende indsats.

Læs mere om Mary Fonden på maryfonden.dk, om Red Barnet på redbarnet.dk og om Børns Vilkår på bornsvilkar.dk.

Om mobning

Der udarbejdes forskellige statistikker omkring mobning i Danmark. Alliancen mod mobning anvender Den Nationale Trivselsmåling (Trivselsmålingen), som siden 2015 årligt har målt på mobning og trivsel blandt eleverne på 0.-9. klassetrin.

I 2017 angav 20 % af eleverne – dvs. hvert femte barn – i 4.-9. klasse, at de havde oplevet mobning meget tit, tit, nogle gange eller sjældent i det pågældende skoleår*.  I 4. klasse angav 26 % i 2017-undersøgelsen, at de havde oplevet mobning.

Det har siden 2009 været et lovkrav, at folkeskoler skal have en antimobbestrategi. Siden 1. august 2017 har lovkravet også omfattet privat- og friskoler. Ifølge en undersøgelse fra DCUM fra 2017 opfylder 13 % af landets folkeskoler ikke kravet.

I 2017 blev det vedtaget ved lov, at en elev eller hans/hendes forældre kan klage, hvis skolen eller uddannelsesstedet ikke gør tilstrækkeligt for at forhindre mobning generelt eller for at standse konkrete mobbesituationer på skolen.

Om Den Nationale Trivselsmåling

Om den lovpligtige antimobbestrategi

Om den nye klageinstans mod mobning

* Meget tit: 1 %, tit: 2 %, en gang imellem: 5 %, sjældent: 12 %.

Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden I efteråret besøgte Kronprinsessen en af de klasser, der har deltaget i årets Mediekonkurrence for skoler. Det blev til gode samtaler om årets tema 'Døden er da noget, vi taler om'. På onsdag fejrer vi vinderne af årets Mediekonkurrence til festligt arrangement i JP/Politikens Hus. Stort tak til alle klasser, der har deltaget i årets konkurrence. I har skrevet rørende og inspirerende historier og har bidraget til at bryde tabuer om død, sorg og sygdom.
mary_fonden I dag åbner tilmelding til #børnestafetten2020 i Aarhus og København. Vi løber igen i år mod mobning og for gode børnefællesskaber. Skal dit barn med? Fri for Mobberi Børnestafetten er Mary Fonden og @redbarnetdks årlige børneløb støttet af Ole Kirks Fonden. Læs mere og tilmeld dig her: https://www.friformobberi.dk/article/dig-og-dit-barn/content/fri-mobberi-boernestafetten
mary_fonden I dag har vi fået en fin lille hilsen fra et barn, der har fået en af de rygsække, vi uddeler til børn, der er på krisecenter med deres mor. ❤️ Hver uge lander postkort fra børn på krisecentre i vores postkasse. Postkortene ligger i de rygsække, som vi giver til alle børn, der må flytte på krisecenter med deres mor. På postkortet er der plads til at tegne og skrive og gøre følgende sætning færdig: "Det gør mig glad, når..." Rygsække til børn på krisecentre er et samarbejde med Ole Kirk's Fond og LOKK - Landsorganisation af Kvindekrisecentre Indtil i dag har vi uddelt flere end 25.000 rygsække til børn på krisecentre i Danmark, Grønland og på Færøerne.
mary_fonden Hvis vi for alvor skal bekæmpe mobning og skabe bedre trivsel blandt børn i skolerne, skal vi gøre det sammen! Sådan var rationalet, da Mary Fonden, Red Barnet og Børns Vilkårlkår i 2016 besluttede at gå sammen i Alliancen mod mobning. Inden længe er vi klar til at rulle vores fælles helskole-program Skolestyrken ud i en lang række skoler landet over. Vejen dertil har været lærerig og også lidt svær somme tider. Men vi tror på, at resultatet vil gøre en forskel for mange børn i fremtiden. Og derfor har det været besværet værd. Vi har netop offentliggjort et casestudie om erfaringerne med samarbejdet i Alliancen. Til andres og vores egen læring. For rigtig mange udfordringer løses nu engang bare bedst i fællesskab. Link i bio.
mary_fonden Hvad ønsker du dig for fremtiden? Vi er lige gået ind i et spritnyt årti. Det er en god anledning til at se fremad og definere ønsker for de næste ti år - og måske endnu længere. For ikke så længe siden havde Mary Fonden 10års jubilæum. Her definerede Kronprinsessen sine 10 ønsker for fremtiden. Ønskerne går bl.a. på, at vi skal blive bedre til at acceptere og bede om hjælp, når vi føler os ensomme. Og at alle børn får en god skolestart, hvor de kan følge med både socialt og sporgligt fra første dag.