> English

Ny indsats skal involvere hele skolen i kampen mod mobning

Fra skoleleder til pedel, fra 0. til 10. – alle skal med i kampen mod mobning, hvis den skal vindes. Det er tanken bag en stor indsats mod mobning, som nu kan igangsættes med støtte fra tre af Danmarks fonde; Ole Kirk’s Fond, TrygFonden og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.

Hvis mobning for alvor skal stoppes, skal der sættes ind fra flere sider, og alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobnings første store indsats.  Bag Alliancen står Mary Fonden, Red Barnet og Børns Vilkår.

Ledere og lærere er ofte i vildrede over, hvordan de bedst håndterer mobning. Det er tit overladt til de enkelte klasseteam at håndtere mobningen. Det er en alt for sårbar situation for både klassens børn og lærere. Derfor efterspørger mange skoler en samlet anvisning på, hvordan de bedst arbejder med at bekæmpe mobning og fremme trivsel for alle skolens børn,” forklarer Jonas Keiding Lindholm, generalsekretær for Red Barnet

Det nye program vil bestå af flere indsatser, herunder kompetenceudvikling for skolens personale og forældrebestyrelse, hjælp til at oversætte den lovpligtige antimobbestrategi til konkret handling og udvikling af antimobberedskaber – i første omgang til mellemtrinnet, hvor mobning er mest udbredt. Ambitionen er at skabe et samlet, kvalitetssikret tilbud til skoler, som ønsker at arbejde for mobbefri miljøer.

Ud over Mary Fonden har Ole Kirk’s Fond, A.P. Møller Fonden og TrygFonden valgt at støtte projektet, som har et budget på godt 19 mio. kr. over de næste tre år.

Vi har fra start i Alliancen mod mobning haft et ønske om at se mobning i relation til kompetencer og kultur på skolen som helhed. Det er både krævende og ambitiøst, og vi er meget glade for den tillid, som de tre fonde har vist os med den flotte bevilling,” siger Helle Østergaard, direktør i Mary Fonden.

Indsatsen samler international viden og erfaringer samt de tre organisationers mangeårige arbejde for børns trivsel. Med finansieringen på plads kan arbejdet med at udvikle, afprøve og evaluere redskaberne i det nye program gå i gang.

Vi ved meget, men langt fra nok om at forebygge mobning i skolen. Der er desværre ingen nemme eller hurtige løsninger på at komme problemet til livs. Med vores nye, fælles initiativ vil vi kunne hjælpe mange flere børn, ved at styrke voksne, i at forebygge og gribe ind over for mobning,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.

I første omgang vil programmet blive afprøvet i udvalgte kommuner; herunder Københavns og Billund kommuner. Et udvalg af skoler i hver kommune vil teste redskaberne, som siden vil blive tilpasset i tæt dialog med pædagoger, lærere, skoleledelse, elever, forældre og eksperter på trivselsområdet. På sigt skal programmet tilbydes alle skoler, ligesom det er ambitionen at udvikle konkrete materialer til udskolingen.

FAKTA OM INDSATSEN

Det nye program skal hjælpe skolerne med kortlægge deres trivselsarbejde og udpege, hvor de kan forbedre indsatsen. Programmet skal også guide skolerne i at formulere antimobbestrategier, der kan oversættes til handlinger i klasseværelset. Ledelse, lærere, pædagoger og resten af personalet på skolerne vil blive undervist i den nyeste viden om mobning og interventioner, og endelig vil et konkret materiale målrettet mellemtrinnet blive udviklet, afprøvet og ikke mindst evalueret.

Indsatsen bygger på internationale erfaringer med at involvere alle aktører i og omkring skolen (whole school approach) og på det såkaldt ’nye mobbesyn’, hvor man forebygger og afhjælper mobning ved at kigge på gruppen af børn og kulturen både i klassen og på skolen. Frem for at udpege enkelte børn som mobbere eller mobbeofre arbejder man med alle børn og de uskrevne regler blandt elever, pædagoger, lærere, ledelse og forældre.

Det overordnede mål er at forebygge mobning, at afhjælpe mobning i klasser/hele skoler og at sikre støtte til enkelte børn og unge ramt af mobning over længere tid.

Om Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning blev etableret i 2016 ud fra et ønske om at samle kræfterne og ad den vej arbejde mere målrettet for børns trivsel i Danmark. Alliancen står på skuldrene af de tre organisationers mangeårige arbejde for børns trivsel, bl.a.:

• Fri for Mobberi, Mary Fondens og Red Barnets fælles antimobbeprogram, der har fokus på forebyggelse af mobning i vuggestue/dagpleje, børnehave og indskoling
  • DropMob, Red Barnets initiativ, der skal støtte skoler i at udarbejde antimobbe-strategier samt en lang række trivselsfremmende indsatser, der bekæmper mobning i skoler, sportsklubber og på internettet
  • BørneTelefonen hos Børns Vilkårs samt kampagnen #DeVoksnesAnsvar

Organisationerne har siden etableringen af Alliancen mod mobning indsamlet viden og internationale erfaringer med henblik på at kunne beskrive nærværende program og søge midler til den omfattende indsats.

Læs mere om Mary Fonden på maryfonden.dk, om Red Barnet på redbarnet.dk og om Børns Vilkår på bornsvilkar.dk.

Om mobning

Der udarbejdes forskellige statistikker omkring mobning i Danmark. Alliancen mod mobning anvender Den Nationale Trivselsmåling (Trivselsmålingen), som siden 2015 årligt har målt på mobning og trivsel blandt eleverne på 0.-9. klassetrin.

I 2017 angav 20 % af eleverne – dvs. hvert femte barn – i 4.-9. klasse, at de havde oplevet mobning meget tit, tit, nogle gange eller sjældent i det pågældende skoleår*.  I 4. klasse angav 26 % i 2017-undersøgelsen, at de havde oplevet mobning.

Det har siden 2009 været et lovkrav, at folkeskoler skal have en antimobbestrategi. Siden 1. august 2017 har lovkravet også omfattet privat- og friskoler. Ifølge en undersøgelse fra DCUM fra 2017 opfylder 13 % af landets folkeskoler ikke kravet.

I 2017 blev det vedtaget ved lov, at en elev eller hans/hendes forældre kan klage, hvis skolen eller uddannelsesstedet ikke gør tilstrækkeligt for at forhindre mobning generelt eller for at standse konkrete mobbesituationer på skolen.

Om Den Nationale Trivselsmåling

Om den lovpligtige antimobbestrategi

Om den nye klageinstans mod mobning

* Meget tit: 1 %, tit: 2 %, en gang imellem: 5 %, sjældent: 12 %.

Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Årets vinder af @antibulli.dk Håndbold Prisen er nu fundet 🏆 Her til aften blev ungdomsafdelingen i KLG Håndbold hædret for deres arbejde med fællesskab, rummelighed og sammenhold. Mikkel Hansen overrakte Antibulli Håndbold Prisen 2019 til en masse seje og glade unge håndboldspillere ved en velgørenhedskamp mellem Paris-Saint Germain og Århus Håndbold. Antibulli Håndbold Prisen udspringer af Antibulli Håndbold, der er udviklet af Mary Fonden og @mh24_official. Med prisen følger 20.000 kroner til en fællesskabende aktivitet for alle klubbens ungdomshold. Antibulli Håndbold Prisen går hvert år til ungdomsafdelingen i en klub, som sætter gode holdkammerater, spillernes tryghed og det at have det sjovt først. Stort tillykke! Foto: @burojantzen #sammenholdetvinderaltid #forebyggelseerbedst #fællesskab
mary_fonden "Kære Mary Fonden Da jeg var 17 år, mistede jeg min far til kræft." Sådan startede Charlotte sin mail til os og fortsatte ved at fortælle, at det denne sommer var 20 år siden, at hendes far døde. Charlotte fortalte også, at farens død stadig berørte hende dybt, og 20-årsdagen havde givet hende og hendes søster en ide. Vi synes, ideen er så god, at den skal deles. For det første fordi andre kan blive inspireret. Både til at mindes og til at tale om dem, vi har mistet. For det andet fordi Charlotte og Malenes invitation minder os om, at vi skal leve med sorgen, men heldigvis også med alle de gode minder. Tak for mailen! I efteråret sætter vi sammen med Børn, Unge & Sorg, Østifterne, Politiken, Ekstra Bladet og Jyllands-Posten fokus på at tale om død, sorg og alvorlig sygdom i Mediekonkurrencen. Konkurrencen løber fra uge 38-46 og er målrettet 6.-10 klasse. Læs mere på www.newsdesk.dk.
mary_fonden Vi stempler ud de næste to uger. Men vores budskaber holder ved. For alle har ret til at høre til - ferie eller ej. Rigtig god sommer fra alle i Mary Fonden. #alleharrettilathøretil #maryfonden
mary_fonden “Forældre er gode rollemodeller for deres børn, når ...” Til årets Fri for Mobberi Børnestafetter udfordrede vi børn og forældre til at fuldføre sætningen - og her er et par af deres bud. Hvad synes du? #friformobberi #forebyggelseerbedst
mary_fonden "Det var så flovt, og jeg følte, at andre tog afstand fra mig. Mens volden og bruddet stod på, var det svært for mig at sætte ord på, hvad der skete inden i mig. Det var en frygtelig fornemmelse at mærke, at jeg langsomt mistede fodfæstet. Jeg havde en følelse af at være svag og helt forkert, og at jeg svigtede fællesskabet." I 23 år var Jette Højholdt Mikkelsen sammen med sin eksmand. De første mange år i et harmonisk parforhold, hvor de sammen byggede en virksomhed og en velfungerende gård op med både dyr og fødevarer. Men Jettes mand udviklede et massivt alkoholforbrug, og volden sneg sig langsomt ind i form af trusler, nedgørelse og kontrol. I 2017 flyttede Jette ind på Ringsted Krisecenter, hvor hun bl.a. fik rådgivning i Råd til Livet, som vi har udviklet sammen med @moedrehjaelpen.dk, LOKK – Landsorganisation af Kvindekrisecentre, Nykredit og Østifterne. Jette fortæller modigt og åbent om ensomhed, fordomme og ønsket om at finde balance i livet igen. Og så giver hun et godt råd til pårørende til voldsudsatte. Læs med i bio. #voldihjemmet #alleharrettiletlivudenvold #sigdettilnogen #partnervold