> English

Nyt partnerskab vil mobilisere en socialt stærk ungdomsgeneration

Danske unge er kompetente og pligtopfyldende som aldrig før, men det halter med deres sociale trivsel. Det vil et nyt samarbejde mellem Mary Fonden, Just Human, Efterskoleforeningen og Tuborgfondet gøre noget ved i et projekt, der skal inddrage unges bud på, hvad der skaber en socialt stærk ungdomsgeneration.

De får konstant at vide, at alt er muligt. At hele verden ligger for deres fødder, hvis bare de vælger rigtigt. Og størstedelen af unge trives og navigerer i det grænseløse mulighedsrum. Men en voksende andel kæmper med stress, pres og ensomhed, og alt for mange unges liv bremses af den sociale mistrivsel.

I et nyt projektsamarbejde målrettet efterskolerne ønsker Mary Fonden, Just Human, Efterskoleforeningen og Tuborgfondet at kombinere den eksisterende viden om unges sociale trivsel med deres egne bud på, hvad der skal til for at skabe en ungdomsgeneration, der finder støtte og styrke i hinanden.

Projektet indeholder en række aktiviteter og øvelser, der blandt andet skal få unge til at overveje, hvordan de skaber og bevarer de sociale relationer, de har behov for.

”Vi ved fra forskellige undersøgelser, at unge kæmper med at holde til det pres, de oplever. Vi ved til gengæld kun lidt om, hvad der skal til for at afhjælpe den negative udvikling. Vi har en tese om, at unges sociale liv og relationer kan være en væsentlig beskyttende faktor, og derfor vil vi sammen med unge forsøge at finde veje til at styrke deres relationer og fællesskaber,” udtaler Helle Østergaard, direktør i Mary Fonden.

Et andet vigtigt tema handler om flertalsmisforståelser, som gør, at mange unge tror, at alle andre unge har det meget sjovere og bedre med sig selv. Et realitetstjek af ungdomslivet kombineret med en tematisering af, hvad der skal til for at turde være sig selv og føle sig god nok, som man er, er således også et centralt tema i projektet.

Andre temaer kan komme til undervejs:
”Sidste skoleår testede vi det første bud på et materiale, som vi fik både eleverne og lærernes vurdering af i en kvantitativ og kvalitativ evaluering. Det gav os en masse gode input, som vi nu har indarbejdet. I dette skoleår går vi skridtet videre med egentlige workshops, hvor vi får elevernes bud på, hvad der skal til for at støtte op om en socialt stærk ungdomsgeneration. Det bliver en spændende proces,” siger Ida Enghave, direktør i Just Human.

Efterskolerne udgør et bredt og repræsentativt udsnit af den danske ungdom, og dette skoleår startede over 30.000 unge på efterskole. Det er da heller ikke tilfældigt, at efterskolen er valgt som ramme for udviklingsarbejdet:
”Vi møder alle typer unge på efterskolerne og oplever også den stigende sociale usikkerhed og sårbarhed. Skolerne er allerede meget opmærksomme på fællesskabets betydning for elevernes trivsel, og med det nye projekt håber vi på at imødekomme behovet for et gennemtestet redskab til at arbejde målrettet med at styrke fællesskabet ude på skolerne,” siger Torben Vind Rasmussen, formand i Efterskoleforeningen.

Ambitionen med projektet er at ende ud med et materiale, som passer til efterskolernes hverdag, som er meningsfuldt for elever og lærere, og som styrker de unges sociale trivsel og forudsætninger for hver især og i fællesskab at bidrage til en socialt stærk ungdomsgeneration. Projektet vil, hvis det lever op til forventningerne, blive tilbudt samtlige efterskoler i skoleåret 2021/2022.

Videndeling er højt prioriteret i projektet, og både læring og interventioner vil blive delt med andre interesserede. Det er således også allerede tænkt ind, at hele eller dele af projektet på sigt kan tilbydes fx folkeskolens ældste klasser eller ungdomsuddannelserne.

 

KORT OM PROJEKTET

  • Skoleåret 2019/2020: Projektet udvikles, samskabes og testes med elever og lærere på tre udvalgte efterskoler.
  • Skoleåret 2020/2021: Projektet afprøves og evalueres på 20-30 efterskoler rundt om i landet.
  • Skoleåret 2021/2022:  Projektet udbredes til så mange efterskoler som muligt. Resultater og viden formidles og materialer gøres, hvis muligt, tilgængeligt til arenaer ud over efterskolerne, fx i grundskolens ældste klasser og på ungdomsuddannelser.

FAKTA

  • 40,5 % af de 16-24-årige kvinder har et højt stressniveau.
  • 20,9 % af de 16-24-årige mænd har et højt stressniveau.
  • 25,1 % af den samlede befolkning har et højt stressniveau.

Tallene har været stigende på tværs af målgrupper de senere år.

Kilde: Den Nationale Sundhedsprofil 2017

  •  12 % af unge 16-24-årige er svært ensomme og udgør den mest ensomme aldersgruppe.
  •  Flere kvinder end mænd er svært ensomme som unge. 15 % af de 16-24-årige kvinder mod 10 % af mændene.
  •  77 % af unge, der føler sig svært ensomme, ser venner hver dag eller flere gange om ugen. Selv om man føler sig svært ensom som ung, har man altså ofte kontakt til venner.

Kilde: ”Ensomhed blandt unge” udarbejdet af DEFACTUM for Mary Fonden bygger på data fra Region Midtjyllands udgave af sundhedsprofilundersøgelsen ”Hvordan har du det?” fra 2017.

  • 19,5 % af unge har svært eller meget svært ved at betro sig til deres venner, hvis noget virkelig plager dem.

Kilde: ”Ungdomsprofilen 2014”, Statens Institut for Folkesundhed.

Efterskoler i Danmark
Der er 240 efterskoler i Danmark.
Dette skoleår startede 30.069 unge mennesker på efterskole. Det er det højeste antal nogensinde. 70 procent af eleverne går i 10. klasse, og 30 procent går i 8. og 9. klasse.

Mary Fonden
I 2007 etablerede Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessen Mary Fonden med det formål at bekæmpe social isolation ud fra grundtanken ”alle har ret til at høre til”. Mary Fonden er en anderledes fond forstået på den måde, at fonden selv identificerer, udvikler og driver sine projekter i samarbejde med andre – i det her tilfælde Just Human og Efterskoleforeningen. Vi ved i dag, at vores kontakt til andre mennesker er afgørende for vores livskvalitet og helbred, og Mary Fondens arbejde går netop ud på at styrke fællesskabet og åbne det op, så alle føler sig set, anerkendt og værdifulde.

Just Human
Just Human er en nonprofitorganisation og folkebevægelse etableret af Chris MacDonald. Bevægelsen vil samle danskerne og inspirere til at tage ansvar for egen, andres og den næste generations sundhed (fysisk, mental og social). Just Human skaber projekter, der fremmer sundhed og trivsel i hverdagen – primært blandt børn og unge, fx skoleprojekter om social trivsel og søvn samt anlæggelse af aktivitetspladser. Just Human ønsker at skabe opmærksomhed på og dialog med befolkningen om, hvad der reelt skal til, for at vi alle kan leve sundt og trives bedre.

Efterskoleforeningen
Alle efterskoler er medlem af Efterskoleforeningen. Efterskoleforeningen varetager en lang række opgaver fra rådgivning om skoledrift, jura og økonomi til pædagogisk udviklingsarbejde og markedsføring for efterskolerne. Der er 240 efterskoler fordelt over hele landet, som hver især er forskellige i værdigrundlag og fagtilbud. Heraf er 20 ordblindeefterskoler for elever med læse- og stavevanskeligheder og 20 specialefterskoler.

Efterskoleforeningen støtter op om efterskolernes arbejde med at styrke de unges faglige og personlige udvikling og ruste de unge til fremtidige uddannelses- og karrierevalg.

Tuborgfondet
Tuborgfondet arbejder for at styrke unges deltagelse og engagement i samfundets udvikling og fællesskaber – i foreningslivet, lokalområder og på arbejdsmarkedet. Tuborgfondet støtter især projekter, der er drevet af unge, frivillige ildsjæle, eller hvor civilsamfundet, erhvervslivet og det offentlige går sammen om at ruste unge til at være med til at udvikle fremtidens samfund.
Tuborgfondet er en del af Carlsbergfondet og støtter både større og mindre projekter i hele Danmark. I 2018 uddelte Tuborgfondet knap 59 mio.
 

 

 

 

 

Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Vold skal opdages, før den kan stoppes. Irene Rude Giversen er jordemoder på Hvidovre Hospital. I coronatiden må hun tage første konsultation med gravide over telefonen. Hun er del af vores projekt ‘Sammen uden vold’, hvor vi bl.a. har uddannet alle jordemødre på Amager og Hvidovre Hospital til at opspore vold mellem par, der venter barn. “Det betyder, at vi finder nogle, der ellers var gledet under radaren, og vi kan give dem en bedre behandling, end vi ellers vi kunne have gjort,” siger Irene Rude Giversen. Projektet er et samarbejde med Dialog mod Vold, Amager og Hvidovre Hospital og Østifterne.
mary_fonden Mobning findes på alle skoler. Men langt fra alle lærere føler sig rustede til at håndtere eller forebygge mobning. Det er afgørende, at alle på skolen har en opdateret viden om, hvad mobning er, og at alle ved, hvad deres rolle og ansvar som voksne er. Det har nemlig stor betydning for både forebyggelse af mobning og håndtering, at de voksne på skolen har en ensrettet tilgang til arbejdet med elevernes fællesskaber. Netop det er Skolestyrken sat i verden for. Skolestyrken er Mary Fonden, @bornsvilkar og @redbarnetdks nye skoletrivselsprogram, som støtter skoler i at opbygge et beredskab, så alle er forberedt, og alle trækker i samme retning. Du kan læse mere om det på skolestyrken.dk #alleharrettilathøretil
mary_fonden I 2019 var der 6867 anmeldelser om fysisk vold mod børn ifølge @bornsvilkars nye rapport om svigt af børn i Danmark. Det tal er steget hvert år siden 2014. Rapporten viser desuden, at kun 50 procent af de adspurgte voksne ville underrette om vold mod et barn. I Mary Fonden arbejder vi for at bekæmpe vold i familier, fordi ingen børn skal vokse op i hjem, hvor de udsættes for vold eller overværer vold. Det gør vi bl.a. med vores projekt 'Sammen uden vold', hvor vi sammen med Dialog mod Vold, Østifterne og Amager og Hvidovre Hospital opkvalificerer social- og sundhedspersonale omkring de gravide på hospitalet, så de er rustet til at opspore vold og tilbyde hjælp til familierne allerede under graviditeten.
mary_fonden Stærke børnefællesskaber uden mobning er grundlæggende for børns trivsel og udvikling. Men hvad skal lærere og pædagoger være opmærksomme på i arbejdet med forebyggelse og håndtering af mobning? Det er fokus i vores fagbog om mobning. Bogen er udgivet i samarbejde med @redbarnetdk og @akademisk_forlag, og kan hentes gratis på friformobberi.dk #friformobberi
mary_fonden Trivsel i skolen er ikke kun bundet til det klasseværelse, eleverne sidder i, men til hele deres hverdag på skolen. Det er udgangspunktet for Skolestyrken, som er Mary Fonden, @bornsvilkar og @redbarnetdk nye skoletrivselsprogram. Programmet er et såkaldt helskoleprogram – det betyder, at vi arbejder med trivselsfremme, forebyggelse og håndtering af mobning på HELE skolen frem for kun med enkelte elever eller enkelte klasser. Internationale studier peger nemlig på, at de mest effektive antimobbeprogrammer søger at ændre kulturen på skolen ved at arbejde på flere niveauer og sætte ind flere steder på én gang og ved at involvere alle voksne og børn på skolen. Læs mere i link i bio 👆🏼#skolestyrken #alleharettilathøretil #trivsel #mobning #skole