> English

Ny forskning viser, at LæseLeg styrker børns sprog, selvtillid og adgang til fællesskabet

Den 28. august 2012

Mary Fondens nye projekt LæseLeg giver børnehavebørn flere ord og mod til at bruge dem. Børnene får selvtillid og bliver bedre til at fastholde og indgå nye relationer til andre børn. Det viser forskningsresultater, der ledsager udrulningen af projektet til de danske børnehaver.

H.K.H. Kronprinsesse Mary var i dag i børnehuset Svanen i Brøndby med bl.a. børne- og undervisningsminister Christine Antorini og borgmester i Brøndby Ib Terp for at markere, at Mary Fondens nye projekt LæseLeg nu tilbydes til alle landets børnehaver. Samtidig gav børn og pædagoger en smagsprøve på, hvordan de arbejder med LæseLeg, og Hr. Skæg optrådte for børnene.

LæseLeg er et pædagogisk redskab, som Mary Fonden – i samarbejde med eksperter på feltet – har udviklet til brug i danske børnehaver. LæseLeg baserer sig på metoden dialogisk læsning, der i international forskning har vist sig at have en veldokumenteret effekt i forhold til at øge børns ordforråd og styrke deres kommunikative kompetencer og dermed vejen ind i fællesskabet.

Ved dagens arrangement blev følgeforskningen fra pilotfasen i LæseLeg offentliggjort og præsenteret af Mary Fondens direktør Helle Østergaard.

”Forskningen viser, at LæseLeg virker. De børn, der har deltaget i LæseLeg-programmet, har udviklet signifikant bedre kommunikative færdigheder end børnene i kontrolgruppen, der har fået læst bøgerne op på vanlig vis. Derudover er pædagogernes tilbagemeldinger overvældende positive – de oplever LæseLeg som et inspirerende og letanvendeligt redskab, der støtter sprogudviklingen og inklusionen af børnene. Børnene får nye ord, mod til at bruge dem og bliver bedre til at indgå og fastholde relationer. Og det er det, LæseLeg er sat i verden for – at give alle børn adgang til fællesskabet,” fortæller Helle Østergaard, Mary Fondens direktør.

Maiken Bækgaard, pædagog i børnehuset Svanen i Brøndby, har brugt LæseLeg i pilotfasen og glæder sig til at fortsætte den pædagogiske aktivitet, som også børnene i høj grad har taget til sig.

”LæseLeg har været en rigtig god udfordring for mig som fagperson i forhold til det pædagogiske arbejde omkring sprog og højtlæsning. Det har været fantastisk at have et pædagogisk redskab mellem hænderne, som ikke bare styrker inklusionen, fordi der opstår nye relationer i læsegrupperne, men som også udvikler børnenes sprog. Vi har nu fået børn, der smager på ordene, og som har fået mere selvtillid – bl.a. til at byde ind, når vi taler om ord og begreber,” fortæller Maiken Bækgaard.

LæseLeg kan fra dags dato bestilles af børnehaver på www.læseleg.dk. LæseLeg-pakken består bl.a. af fire udvalgte børnebøger, faghæfte, instruktions-dvd og boghæfter og koster 850 kroner.

Fakta om LæseLeg

  • LæseLeg er udviklet af Mary Fonden, hører ind under indsatsområdet Mobning og Trivsel og har Det Obelske Familiefond som finansiel partner.
  • LæseLeg er baseret på metoden dialogisk læsning: Oplæsning i mindre læsegrupper med dialog, hvor den samme bog læses flere gange, og hvor den voksne stiller barnet spørgsmål undervejs og relaterer læsningen til barnets hverdag. Efterfølgende arbejdes der videre med historierne og ”de gode ord”i kreative aktiviteter.

Følgeforskningen tilknyttet LæseLeg

  • LæseLeg har været testet i et pilotprojekt over fire måneder fra september 2011, hvor i alt ni børnehaver i hhv. Brøndby, Odense og Aalborg har medvirket.
  • I testperioden er projektet blevet tæt fulgt af Kristine Jensen de López, professor i udviklingspsykologi ved Aalborg Universitet, der har været ansvarlig for følgeforskningen.
  • 96 tilfældigt udvalgte børn i alderen 3-6 år deltog i følgeforskningen. Halvdelen deltog i LæseLeg, den anden halvdel af børnene (kontrolgruppen) fik læst de bøger, der indgår i LæseLeg, på traditionel vis. Herudover er forskningen baseret på 36 individuelle interviews med i alt 18 pædagoger, der afprøvede LæseLeg, samt observationer af udvalgte stille børn. Indsatsen giver det hidtil mest indgående kendskab til effekten af dialogisk læsning herhjemme.
  • Resultaterne viser, at de børn, der deltog i LæseLeg-programmet, havde udviklet signifikant bedre kommunikative færdigheder end de børn (kontrolgruppen), der blot havde fået de samme bøger læst op på almindelig vis.
  • LæseLeg-børnene havde bedre ordforråd på ukendte ord og kunne bedre selv forklare de svære ord, der indgik i LæseLeg-bøgerne.
  • De 3-4-årige LæseLeg-børn var desuden signifikant bedre til hurtigt og flydende at benævne nye ord end børn i kontrolgruppen – en evne, der hænger sammen med børnenes læsefærdigheder senere. Jo bedre børnene er til at benævne nye ord i børnehaven, jo bedre vil deres læsefærdigheder højst sandsynligt blive.
  • Pædagogerne udtrykte stor tilfreds med LæseLeg og fremhævede bl.a. følgende særlige styrker ved projektet:
  • LæseLeg skaber kreative børn og voksne
  • LæseLeg skaber tid, ro og rum for højtlæsning med børnene
  • LæseLeg forbedrer muligheden for social inklusion i børnehaven
  • LæseLeg støtter børn med sproglige vanskeligheder
  • LæseLeg støtter de stille børn i at turde åbne sig og bruge sproget – og giver dem selvtillid
  • LæseLeg får børnene til at se hinanden, skabe nye legerelationer og fællesskaber
  • LæseLeg styrker relationen til det enkelte barn
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden "Rygsækken er en besked til børnene om, at vi ser dem, hører dem og tager deres oplevelser alvorligt. Volden er aldrig deres skyld og kan aldrig retfærdiggøres." Kronprinsessen besøgte i dag Kvindehjemmet på Jagtvej for at udveksle erfaringer om de rygsække, som Mary Fonden giver alle børn, som må flytte på krisecenter med deres mødre. Både nuværende og tidligere beboere på krisecentret delte deres oplevelser med rygsækken og gjorde det tydeligt, at det er en taske med meget mere end en praktisk betydning for de ca. 1.800 børn, som hvert år må flytte på krisecenter i Danmark. Pædagog Marie Møller Christensen fortalte, hvordan hun bruger rygsækken i sit pædagogiske arbejde, hvordan den støtter børnene til at sætte ord på volden, og hvordan den bidrager til, at børn, som står i en ualmindelig situation, kan føle sig som helt almindelige børn. Projekt Rygsække til børn på krisecentre er et samarbejde mellem Mary Fonden, Ole Kirk's Fond og LOKK – Landsorganisation af Krisecentre. Siden 2008 har vi pakket og udsendt flere end 25.000 rygsække til krisecentrene i Danmark, Grønland og på Færøerne. #allebørnharrettilenbarndomudenvold #sigdettilnogen #voldihjemmet 📸 @steenbrogaard
mary_fonden Alvorligt emne på dagsordenen til vores ugemøde. Vi drøfter den årlige konference Nordiske Kvinder mod Vold, som LOKK – Landsorganisation af Kvindekrisecentre er vært ved den 20. september. Vi er endnu ikke lykkedes med at knække kurven, og omfanget af vold i hjemmet er større i de nordiske lande, end mange måske vil tro. Kronprinsessen holder årets åbningstale, hvilket hun også gjorde tilbage i 2014. Link til talen i bio. #voldihjemmet #NKMV #alleharrettiletlivudenvold #sigdettilnogen
mary_fonden Der var masser af følelser i spil, da Kronprinsessen og direktør Helle Østergaard i aftes overværede stykket “DANNER - en grevinde af folket”. Grevinde Danner fik i sin tid Dannerhuset opført og kæmpede gennem sit liv for alles ret til et værdigt liv. I Mary Fonden samarbejder vi løbende med Danner om vores arbejde med at forebygge, afhjælpe og oplyse om vold i hjemmet. Og stykket var en fin påmindelse om den historiske udvikling, kvinder og pigers rettigheder har gennemgået i Danmark. 📷 Per Morten Abrahamsen for Teatergrad #alleharrettilathøretil #voldkanaldrigaccepteres #teatergrad
mary_fonden Kronprinsessen opfordrede på dagens konference om social eksklusion til at udvide normaliteten frem for at fokusere på, hvem der afviger fra den. Hermed er opfordringen givet videre sammen med den nye rapport “Bag om Fællesskabsmålingen”, hvor 78 mennesker på kanten af fællesskabet fortæller om deres drømme og afsavn. Rapporten er skabt af VIVE for os i Mary Fonden i samarbejde med @trygfonden Find rapporten på vores hjemmeside. 📷 Steen Brogaard
mary_fonden Kronprinsessen opfordrede på dagens konference om social eksklusion til at udvide normaliteten frem for at fokusere på, hvem der afviger fra den. Hermed er opfordringen givet videre sammen med den nye rapport “Bag om Fællesskabsmålingen”, hvor 78 mennesker på kanten af fællesskabet fortæller om deres drømme og afsavn. Find rapporten på vores hjemmeside. 📷 Steen Brogaard