> English

Ny forskning viser, at LæseLeg styrker børns sprog, selvtillid og adgang til fællesskabet

Den 28. august 2012

Mary Fondens nye projekt LæseLeg giver børnehavebørn flere ord og mod til at bruge dem. Børnene får selvtillid og bliver bedre til at fastholde og indgå nye relationer til andre børn. Det viser forskningsresultater, der ledsager udrulningen af projektet til de danske børnehaver.

H.K.H. Kronprinsesse Mary var i dag i børnehuset Svanen i Brøndby med bl.a. børne- og undervisningsminister Christine Antorini og borgmester i Brøndby Ib Terp for at markere, at Mary Fondens nye projekt LæseLeg nu tilbydes til alle landets børnehaver. Samtidig gav børn og pædagoger en smagsprøve på, hvordan de arbejder med LæseLeg, og Hr. Skæg optrådte for børnene.

LæseLeg er et pædagogisk redskab, som Mary Fonden – i samarbejde med eksperter på feltet – har udviklet til brug i danske børnehaver. LæseLeg baserer sig på metoden dialogisk læsning, der i international forskning har vist sig at have en veldokumenteret effekt i forhold til at øge børns ordforråd og styrke deres kommunikative kompetencer og dermed vejen ind i fællesskabet.

Ved dagens arrangement blev følgeforskningen fra pilotfasen i LæseLeg offentliggjort og præsenteret af Mary Fondens direktør Helle Østergaard.

”Forskningen viser, at LæseLeg virker. De børn, der har deltaget i LæseLeg-programmet, har udviklet signifikant bedre kommunikative færdigheder end børnene i kontrolgruppen, der har fået læst bøgerne op på vanlig vis. Derudover er pædagogernes tilbagemeldinger overvældende positive – de oplever LæseLeg som et inspirerende og letanvendeligt redskab, der støtter sprogudviklingen og inklusionen af børnene. Børnene får nye ord, mod til at bruge dem og bliver bedre til at indgå og fastholde relationer. Og det er det, LæseLeg er sat i verden for – at give alle børn adgang til fællesskabet,” fortæller Helle Østergaard, Mary Fondens direktør.

Maiken Bækgaard, pædagog i børnehuset Svanen i Brøndby, har brugt LæseLeg i pilotfasen og glæder sig til at fortsætte den pædagogiske aktivitet, som også børnene i høj grad har taget til sig.

”LæseLeg har været en rigtig god udfordring for mig som fagperson i forhold til det pædagogiske arbejde omkring sprog og højtlæsning. Det har været fantastisk at have et pædagogisk redskab mellem hænderne, som ikke bare styrker inklusionen, fordi der opstår nye relationer i læsegrupperne, men som også udvikler børnenes sprog. Vi har nu fået børn, der smager på ordene, og som har fået mere selvtillid – bl.a. til at byde ind, når vi taler om ord og begreber,” fortæller Maiken Bækgaard.

LæseLeg kan fra dags dato bestilles af børnehaver på www.læseleg.dk. LæseLeg-pakken består bl.a. af fire udvalgte børnebøger, faghæfte, instruktions-dvd og boghæfter og koster 850 kroner.

Fakta om LæseLeg

  • LæseLeg er udviklet af Mary Fonden, hører ind under indsatsområdet Mobning og Trivsel og har Det Obelske Familiefond som finansiel partner.
  • LæseLeg er baseret på metoden dialogisk læsning: Oplæsning i mindre læsegrupper med dialog, hvor den samme bog læses flere gange, og hvor den voksne stiller barnet spørgsmål undervejs og relaterer læsningen til barnets hverdag. Efterfølgende arbejdes der videre med historierne og ”de gode ord”i kreative aktiviteter.

Følgeforskningen tilknyttet LæseLeg

  • LæseLeg har været testet i et pilotprojekt over fire måneder fra september 2011, hvor i alt ni børnehaver i hhv. Brøndby, Odense og Aalborg har medvirket.
  • I testperioden er projektet blevet tæt fulgt af Kristine Jensen de López, professor i udviklingspsykologi ved Aalborg Universitet, der har været ansvarlig for følgeforskningen.
  • 96 tilfældigt udvalgte børn i alderen 3-6 år deltog i følgeforskningen. Halvdelen deltog i LæseLeg, den anden halvdel af børnene (kontrolgruppen) fik læst de bøger, der indgår i LæseLeg, på traditionel vis. Herudover er forskningen baseret på 36 individuelle interviews med i alt 18 pædagoger, der afprøvede LæseLeg, samt observationer af udvalgte stille børn. Indsatsen giver det hidtil mest indgående kendskab til effekten af dialogisk læsning herhjemme.
  • Resultaterne viser, at de børn, der deltog i LæseLeg-programmet, havde udviklet signifikant bedre kommunikative færdigheder end de børn (kontrolgruppen), der blot havde fået de samme bøger læst op på almindelig vis.
  • LæseLeg-børnene havde bedre ordforråd på ukendte ord og kunne bedre selv forklare de svære ord, der indgik i LæseLeg-bøgerne.
  • De 3-4-årige LæseLeg-børn var desuden signifikant bedre til hurtigt og flydende at benævne nye ord end børn i kontrolgruppen – en evne, der hænger sammen med børnenes læsefærdigheder senere. Jo bedre børnene er til at benævne nye ord i børnehaven, jo bedre vil deres læsefærdigheder højst sandsynligt blive.
  • Pædagogerne udtrykte stor tilfreds med LæseLeg og fremhævede bl.a. følgende særlige styrker ved projektet:
  • LæseLeg skaber kreative børn og voksne
  • LæseLeg skaber tid, ro og rum for højtlæsning med børnene
  • LæseLeg forbedrer muligheden for social inklusion i børnehaven
  • LæseLeg støtter børn med sproglige vanskeligheder
  • LæseLeg støtter de stille børn i at turde åbne sig og bruge sproget – og giver dem selvtillid
  • LæseLeg får børnene til at se hinanden, skabe nye legerelationer og fællesskaber
  • LæseLeg styrker relationen til det enkelte barn
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden ”Jeg er en god ven”, stod der på ryggen af Kronprinsessen, Red Barnets nye generalsekretær Johanne Schmidt-Nielsen og de 2.006 børn, som sammen løb mod mobning i årets Fri for Mobberi Børnestafetten i København i dag. Det er 12. år i træk, at Mary Fonden og Red Barnet arrangerer Fri for Mobberi Børnestafetten. Løbet markerer kampen mod mobning og vigtigheden af en vedvarende og forebyggende indsats – allerede fra børnene er helt små. Kronprinsessen løb med i alle fire omgange af løbet. Hver omgang er 1 km lang. @friformobberi Børnestafetten er arrangeret af Mary Fonden og @redbarnetdk i fællesskab med støtte fra Ole Kirk’s Fond. #friformobberi #forebyggelseerbedst #bamseven #børnestafetten2019 #olekirksfond 📷: Jakob Carlsen
mary_fonden Vi glæder os til lørdagens @friformobberi Børnestafetten i Fælledparken, hvor ca. 2.000 børn løber for det gode fællesskab og mod mobning. Ruten er 1 km, og startskuddet går fire gange. I år får de mange børn følgeskab af H.K.H. Kronprinsessen, som løber alle fire runder med børnene (4x1 km) med Fri for Mobberis lilla Bamseven som stafet. Alle børn får en t-shirt og et startnummer, som de selv kan skrive deres navn på. Også Kronprinsessen. Følg med her på siden og på vores Instagram på lørdag. #børnestafetten2019 #friformobberi #alleharrettilathøretil #bamseven #forebyggelseerbedst
mary_fonden Hvad kan vi (alle sammen) gøre for at få flere med i fællesskabet? Simon Kvamm taler med til TrygFondens debat om unge uden for fællesskabet på Folkemødet. Vi er med og glæder os til, at vi sammen med TrygFonden kan udgive en stor analyse, hvor vi spørger de mange på kanten af fællesskabet, hvad de kunne tænke sig. Analysen kommer i august og er udarbejdet af VIVE. Glæd jer til vigtig viden! #alleharrettilathøretil
mary_fonden Så I H.K.H. Kronprinsessen heppe til Royal Run forleden? Hun hepper igen 22. juni, når vi for 12. gang sammen med @redbarnetdk afholder Fri for Mobberi #børnestafetten2019 i Fælledparken. I Fri for Mobberi Børnestafetten løber vi for det gode børnefællesskab og for at sætte fokus på, at mobning aldrig er i orden. Der er sjove aktiviteter og børneunderholdning på pladsen. Læs mere om programmet, og tilmeld dig via link i bio Børn op til 13 år kan løbe med. Forældre løber med gratis. #alleharrettilathøretil #friformobberi #børnestafetten2019 #forebyggelseerbedst
mary_fonden Antibulli Håndbold Prisen er tilbage! – og måske er det jeres håndboldklub, der løber med den ... Er fællesskab vigtigt for jeres håndboldklub? Betyder sammenholdet lige så meget som resultaterne? Ser I forældre som stærke medspillere? Så kan I nemlig vinde Antibulli Håndbold Prisen 2019 på 20.000 kr. Fristen for tilmelding er den 31. juli. Trivsel og god børnehåndbold går hånd i hånd. Det samme gør trivsel og et stærkt børnefællesskab. Det er grundtanken i Antibulli Håndbold, som er udviklet af Mary Fonden og MH24 - Foreningen Mikkel mod Mobning i samarbejde med TrygFonden. Antibulli Håndbold Prisen hylder fællesskabet i børnehåndbolden og går derfor til børneafdelingen i en klub, som løbende arbejder for at styrke fællesskabet både på de enkelte hold og på tværs af årgange i klubben. Antibulli Håndbold Prisen overrækkes ved venskabskampen Århus Håndbold-Paris Saint-Germain i Ceres Arena den 16. august 2019 i Aarhus. Med prisen følger 20.000 kroner til en fællesskabende aktivitet for alle klubbens børnehold. I 2018 gik Antibulli Håndbold Prisen til Aabybro HK. Foto: Lars Rønbøg #sammenholdetvinderaltid #antibulli