> English

LæseLeg

LæseLeg er et konkret pædagogisk materiale, som styrker børns sprog og selvtillid ved at inddrage dem aktivt i historieoplæsningen.

Ord skaber fællesskab

LæseLeg bygger på metoden "dialogisk læsning", hvor den klassiske historieoplæsning udvides og bliver til en dialog i stedet for en monolog.
Det fungerer på den måde, at pædagogen læser den samme bog højt tre gange i træk – med en stigende involvering af børnene. Første gang sidder børnene bare og lytter, måske afbrudt af et enkelt spørgsmål til handlingen. Anden gang tager pædagogen fat i bestemte ord og billeder, som børnene skal forholde sig til og tale om. Tredje gang bliver der skruet op for dialogen og bl.a. quizzet, ligesom bogens handling bagefter bruges som inspiration til lege og aktiviteter.

Undervejs lever børnene sig ind i bøgernes verden og udvikler deres sprog. For ord avler ord, sprog avler fællesskab, og fællesskab avler socialt velfungerende børn. Børn trives bedst, når de kan sætte ord på deres tanker, og netop manglen på ord er et problem for mange børn. Frustrationen over ikke at kunne udtrykke sig kan resultere i mobning og ensomhed. Derfor er LæseLeg udviklet til at målrettet at arbejde med sproget allerede fra 1-års alderen.

Materialet er nemt at bruge, og følgeforskning har vist, at LæseLeg har en positiv effekt på børns ordforråd, selvtillid og sociale relationer.

LæseLeg har styrket hendes selvtillid. Hun har fået et større ordforråd, så hun snakker mere, og i det hele taget tør hun nu bruge sit sprog. Det betyder, at hun selv tager mere initiativ til leg, og at hun derigennem har dannet flere sociale relationer.”

Pædagog om pige i børnehaven

Følgeforskning har også peget på, at at effekten for de sprogligt mest udfordrede børn, herunder tosprogede, kan styrkes. Derfor arbejder Mary Fonden med støtte fra Egmont Fonden aktuelt på at videreudvikle og udbrede LæseLeg, så det når endnu flere af de sprogligt allermest udfordrede børn.

Mobning og Trivsel

Mobning og mistrivsel hænger sammen. Når et barn bliver mobbet, mistrives det. Og når en børnegruppe ikke trives, er der stor risiko for, at der opstår mobning og social isolation. Trivsel i børnegruppen handler om at give alle børn de rette redskaber og værdier, så tolerance og fællesskab er i fokus. Derfor hænger arbejdet med at forebygge mobning uløseligt sammen med at fremme trivsel og inklusion.

Se mere om Mary Fondens indsatsområde Mobning og Trivsel
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Samarbejde og partnerskaber er en af grundpillerne i Mary Fondens virke. Kun med vores samarbejdspartneres hjælp kan vi skabe trivsel blandt børn, bekæmpe vold i hjemmet og hjælpe mennesker ud af ensomhed. Hvert år bruger vi derfor julen som anledning til at samle alle gode kræfter, vi arbejder sammen med, for at sige tak for året der er gået. Igen i år blev det til mange gode og hyggelige samtaler over lidt gløgg og æbleskiver. https://www.maryfonden.dk/da/node/1703
mary_fonden Når pædagoger, dagplejere og lærere hjælper børn med at være en god kammerat, forebygger de samtidig mobning på længere sigt. Mary Fonden og @redbarnetdk s fælles antimobbeprogram @friformobberi er udviklet til at støtte fagfolk i at styrke børnefællesskabet og forebygge mobning i dagtilbud og indskoling. Vi ved fra følgeforskning og evalueringer, at Fri for Mobberi virker. Læs mere om Fri for Mobberi, og hvad det koster i linket i bio ⬆️ #alleharrettilathøretil #friformobberi #forebyggelseerbedst
mary_fonden Alle har ret til at høre til. Alle har brug for at høre til. Det er vores kerneværdi i Mary Fonden. I dag er det FNs internationale handicapdag. Og vi vil gerne bruge dagen på at sætte fokus på de mange mennesker med handicap, der føler sig ensomme. Alle mennesker har brug for at føle sig forbundet til nogen. Derfor har ensomhed store konsekvenser for den enkelte. Langvarig ensomhed kan ligefrem resultere i en stresstilstand og er skadelig for vores krop. Fokus på udfordringerne er det første skridt. Næste skridt er, at vi alle gør, hvad vi kan, for at hjælpe mennesker ud af ensomhed og social isolation.
mary_fonden "Det er hemmelighedsbamsen, som man kan hviske hemmeligheder til, når man skal sove om aftenen. Jeg opfordrer faktisk børnene til at ligge og sige de ting, som kan være lidt svære." Henrik Schjørmann er pædagog på Røntofte krisecenter. Han giver alle børnene på krisecentret en rygsæk fra Mary Fonden, Ole Kirk's Fond og LOKK – Landsorganisation ag kvindekrisecentre. I rygsækkene finder børnene udover hemmelighedsbamsen, noget legetøj, tandbørste, bøger, håndklæde og meget andet. Siden 2008 har flere end 25.000 børn på krisecentre fået en rygsæk. #børnpåkrisecentre #sigdettilnogen #voldihjemmet #allebørnharrettiletlivudenvold
mary_fonden I dag er det 1. dec. og mange af os skyder for alvor julen i gang. Og måske lidt af dagen skal bruges på at skrive ønskeseddel. Men hvad skal du finde på? Hvad mangler du egentlig allermest? Er det ting og sager eller lidt mere nærhed, varme og venskab? Vi har skrevet et par ideer til gaver, som stort set alle har brug for, alle har råd til, og som ikke skal byttes. Del eller tag endelig hvis du mener, der er andre, der kunne blive glade for at modtage noget på listen. Eller har brug for hjælp til årets ønskeseddel.