> English

Seneste nyt


15.02.2017

Elever og lærere er glade for Kærlig Talt

Tilfredsheden med undervisningsmaterialet Kærlig Talt blandt elever og lærere er stor, og størstedelen af lærerne vil anbefale kollegaer at bruge Kærlig Talt i undervisningen. Effekten af materialet er dog endnu svær at måle. Det viser ny evaluering.

Af Kristine Kornum Foto: Steen Brogaard

”Jeg synes det er et rigtig godt projekt. At lære at sætte ord på svære følelser kan man ikke starte med for tidligt.” Sådan lyder det fra en af de lærere, som har deltaget i evalueringen af undervisningsmaterialet Kærlig Talt. De positive tilkendegivelser går igen både blandt de 750 elever og 23 lærere på 8. klassetrin, som har deltaget i evalueringen, der blev foretaget af Institut for Psykologi ved Syddansk Universitet i 2015-2016.

Umiddelbart efter undervisningsforløbets afslutning vurderer syv ud af ti elever, at det har været spændende og lærerigt at deltage i Kærlig Talt, og at temaerne har været meningsfulde at arbejde med. Samme tendens ses seks måneder senere, hvor seks ud af ti elever fortsat husker Kærlig Talt som et godt og lærerigt undervisningsforløb. Blandt adspurgte lærere angiver alle, at arbejdet med Kærlig Talt har været spændende og lærerigt. Omkring halvdelen af lærerne beskriver, at de efter forløbet har arbejdet videre med temaer eller problemstillinger fra Kærlig Talt, og hovedparten af lærerne mener, at temaet i Kærlig Talt er meningsfuldt og anbefalelsesværdigt. Endelig beskriver alle lærerne, at lærerkurset og undervisningsmaterialerne har rustet dem til arbejdet med Kærlig Talt.   

Den høje tilfredshed glæder direktør i Mary Fonden, Helle Østergaard:
”Kærlig Talt har til formål at forebygge kærestevold blandt unge. Det er et vanskeligt emne, og vi har arbejdet grundigt med, hvordan vi skulle gribe det an. Derfor betyder det meget at se, at undervisningsmaterialet rammer målgruppen, og at både lærere og elever finder det vedkommende og interessant. Det er en forudsætning for at flytte noget.”

Svært at måle effekten
Evalueringen har derimod ikke vist en signifikant effekt inden for testperioden i forhold til at forebygge kærestevold. Forløbet kan ikke dokumentere den tiltænkte effekt på udøvelsen af emotionel vold blandt venner, holdninger til vold, kommunikation, konflikthåndtering og affektregulering.

Kærlig Talt er udviklet med henblik på primær forebyggelse. Det vil sige, før de unge oplever kærestevold, og for nogle endda før de overhovedet har gjort sig erfaringer med kærester. Evalueringen måler direkte på forekomsten af kærestevold og på nogle af de faktorer, der antages at lede til vold eller grænseoverskridende adfærd. Det er med andre ord konsekvenser, som endnu ikke er aktualiseret i de unges liv. Det er noget af det, som kan gøre det svært at måle på effekten af Kærlig Talt.

”Vi tager evalueringen til efterretning og er os bevidste om, at det er svært at måle på effekten af et forebyggende initiativ som Kærlig Talt inden for en testperiode på bare seks måneder,” siger Helle Østergaard.

Læs faktaark om evalueringen af Kærlig Talt 

Læs den fulde evaluering

Hvad er Kærlig Talt?
Kærlig Talt er et interaktivt undervisningsforløb, som sætter relationer, kommunikation og svære følelser på dagsordenen i de ældste klasser for på sigt at forbygge kærestevold.

Undervisningsmaterialet blev testet i 2015 og lanceret i 2016.

Kærlig Talt er udviklet af Mary Fonden og Center for Familieudvikling med finansiel støtte fra Ole Kirk’s Fond.

Læs mere på projektkærligtalt.dk

Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Ensomhed er et stigende problem blandt unge. Det vigtigste, vi kan gøre, er at tale om det, række ud og bryde tabuet. Vi skal forstå ensomhed for at kunne bekæmpe den. Mary Fondens vision er, at alle mennesker skal have adgang til nære og respektfulde relationer, hvor andre er noget for dem, og hvor de kan være noget for andre. #alleharrettilathøretil
mary_fonden Hvordan styrker vi unges sociale trivsel? Vores projekt Me&We handler om at styrke efterskoleelevers sociale kompetencer og relationer. I dag lander dette materialekatalog sammen med vandflasker og kopper på de 31 efterskoler, der er del af næste fase af projektet i det kommende skoleår. Kataloget består af viden og aktiviteter, der skal støtte elevernes forståelse af sig selv og hinanden. Læs mere via link i bio. Me&We er er samarbejde mellem Mary Fonden, @justhuman.dk, @efterskolerne og @tuborgfondet.
mary_fonden Er mobning blevet til isolering af nogle børn? Det spørgsmål stiller mobbeforsker Helle Rabøl Hansen i fagbladet Folkeskolen på baggrund af stigende ensomhed blandt børn og unge. "Nogle børn og unge oplever at være luft for de andre. Derfor vælger de at være tavse i løbet af skoledagen, for det er da bedre end aktivt at blive chikaneret af de andre i klassen. Så kommer lærerne og siger: 'Du byder ikke nok ind i undervisningen' eller 'Du skal ikke være så tilbageholdende'. Men Eva på 13 år har ikke lyst til at byde ind og dermed gøre opmærksom på sig selv. Så er det bedre slet ikke at blive set." Hun opfordrer skolerne til at tænke trivsel og deres indsats mod mobning bredere - og fx medtænke ensomhed i indsatsen. Læs mere i artiklen fra fagbladet Folkeskolen. Link i bio 👆🏼 #alleharrettilathøretil #ensomhed #mobning
mary_fonden Nu begynder forskellige sports og fritidsaktiviteter for børn så småt at starte op igen. Når aktiviteterne begynder igen, er det vigtigt at huske at arbejde for den gode klubkultur. Mary Fondens projekt Antibulli er et antimobberedskab til børnehåndboldtrænere. Det består af konkrete råd og øvelser til træningen af 6-12-årige. Målet er at skabe en hold- og klubkultur med høj tolerance, hvor alle respekterer hinanden, taler ordentligt og hjælper hinanden, så klubben er et rart sted at være, uanset hvor god man er til håndbold. Grundtanken er, at et stærkt sammenhold og gode børnefællesskaber forebygger eksklusion og mobning. Link til Antibulli.dk i bio.
mary_fonden I dag optager vi til en film om noget, der rammer ned i kernen af vores arbejde. At alle har ret til at høre til og føle sig som en del af noget større end sig selv. Det budskab og det arbejde er kun blevet endnu mere aktuelt under Corona-krisen. Stay tuned, når vi offentliggør filmen om nogle uger.