> English

Seneste nyt


19.12.2018

Nu er det gratis at tale om følelser

Tonen kan være hård, når man træder ind i en 8. eller 9. klasse. Og nogle elever er ikke opmærksomme på, hvordan deres ord og handlinger påvirker klassekammeraterne. Med undervisningsforløbet Kærlig Talt arbejder de ældste elever med grænser, svære følelser, konflikthåndtering og trygge relationer. Nu er undervisningsmaterialet gratis og frit tilgængeligt for alle skoler.

Svære følelser som afmagt, jalousi og vrede er en naturlig del af det at være menneske – og af at være ung. De kan opstå i forbindelse med mobning, skænderier med kæresten, forældres skilsmisse eller oplevelsen af at blive udelukket fra fællesskabet.

Svære følelser er ikke farlige og skal derfor ikke gemmes væk eller undertrykkes. Netop det tager undervisningsforløbet Kærlig Talt fat i, og nu er materialet blevet gratis. Kærlig Talt handler om at skærpe elevernes evne til at reagere på de svære følelser med respekt for egne og andres grænser.
Eleverne skal lære deres egne automatpiloter at kende, så de bedre kan se effekten af den måde, de kommunikerer og opfører sig. Det fortæller Frej Prahl, som er psykolog i Center for Familieudvikling og underviser på kurser i Kærlig Talt.

Med Kærlig Talt vil vi gerne hjælpe unge til at udvikle trygge sociale relationer. Det gælder nu og her i forhold til deres kammerater, deres familie og deres kærester. Det er vigtigt, fordi oplevelsen af tryghed i nære relationer er afgørende for at trives som menneske. Men det gælder også på den lange bane, fordi jo bedre vi er til at håndtere de følelser, som vi oplever som svære, jo lettere er det at holde hovedet koldt, og undgå at slå på andre eller på os selv, når vi bliver vrede, triste eller føler afmagt,” siger Frej Prahl.

Bliver bedre til at lytte

Mary Fonden og Center for Familieudvikling udviklede Kærlig Talt for et par år siden med et ønske om at sætte blandt andet respektfuld kommunikation, grænsesætning og svære følelser på skoleskemaet.
Både lærere og elever har været glade for undervisningsforløbet. I en evaluering siger 60 % af eleverne, at de tænker mere over, hvordan de er over for andre, efter de har haft Kærlig Talt. Og 96 % af lærerne vil anbefale andre lærere at bruge Kærlig Talt.

Vi gør Kærlig Talt gratis nu, fordi vi gerne vil nå endnu flere unge, og vejen til det er at gøre materialet lettere tilgængeligt for lærerne. Vores erfaring er, at lærerne efterspørger redskaber til at skabe et rum, hvor eleverne har mulighed for at dele og tale om ting, som ellers kan være svære at finde tid til. Samtidig vil de gerne støtte eleverne i at blive bedre til at lytte og sætte ord på deres følelser. Også når situationen bliver intens eller koger,” fortæller Dorte Fredskilde Braad, seniorprojektleder i Mary Fonden.  

Alle undervisningsmaterialer i Kærlig Talt er frit tilgængelige på projektkaerligtalt.dk. Her ligger både lærermanual, øvelser, handouts til elever og videoer med det talkshow, som er omdrejningspunktet i Kærlig Talt. TV-værten Mikkel Kryger sætter fra skærmen gang i øvelser og diskussioner i klassen. På den måde arbejder eleverne med forskellige kommunikationsstile, følelser og reaktionsmønstre.

Fakta: Kærlig Talt…:

  • Er udviklet af Mary Fonden og Center for Familieudvikling med finansiel støtte fra Ole Kirk’s Fond.
  • Blev lanceret i 2015 med formålet at forebygge kærestevold blandt unge. Evnen til at håndtere svære følelser og afmagtsoplevelser er helt central for at kunne udvikle trygge relationer og forebygge kærestevold.
  • Kræver meget lidt forberedelse. Undervisningsforløbet indeholder i alt 16 lektioner, og det er muligt at plukke i materialet og tilpasse et kortere forløb, som passer til fx en temadag.
  • Tilbyder kurser, oplæg og foredrag med udgangspunkt i tematikkerne i materialet. Undervisningen foretages af fagfolk med lærer- og psykologfaglig baggrund, som har været med til at udvikle undervisningsforløbet. Se mere her.
  • Findes på Kærlig Talts hjemmeside: projektkaerligtalt.dk

 

Vold i hjemmet

Hvert år udsættes 38.000 kvinder og 19.000 mænd for fysisk partnervold i Danmark, og knap hvert 6. barn vokser op i et hjem med vold. Vold i familien kan være svært at erkende og er ofte forbundet med skyld og skam. Mary Fonden ønsker at give de tavse ofre for vold i hjemmet en stemme og at støtte dem på vejen til et liv uden vold.

Se mere om Mary Fondens indsatsområde Vold i Hjemmet
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Vold skal opdages, før den kan stoppes. Irene Rude Giversen er jordemoder på Hvidovre Hospital. I coronatiden må hun tage første konsultation med gravide over telefonen. Hun er del af vores projekt ‘Sammen uden vold’, hvor vi bl.a. har uddannet alle jordemødre på Amager og Hvidovre Hospital til at opspore vold mellem par, der venter barn. “Det betyder, at vi finder nogle, der ellers var gledet under radaren, og vi kan give dem en bedre behandling, end vi ellers vi kunne have gjort,” siger Irene Rude Giversen. Projektet er et samarbejde med Dialog mod Vold, Amager og Hvidovre Hospital og Østifterne.
mary_fonden Mobning findes på alle skoler. Men langt fra alle lærere føler sig rustede til at håndtere eller forebygge mobning. Det er afgørende, at alle på skolen har en opdateret viden om, hvad mobning er, og at alle ved, hvad deres rolle og ansvar som voksne er. Det har nemlig stor betydning for både forebyggelse af mobning og håndtering, at de voksne på skolen har en ensrettet tilgang til arbejdet med elevernes fællesskaber. Netop det er Skolestyrken sat i verden for. Skolestyrken er Mary Fonden, @bornsvilkar og @redbarnetdks nye skoletrivselsprogram, som støtter skoler i at opbygge et beredskab, så alle er forberedt, og alle trækker i samme retning. Du kan læse mere om det på skolestyrken.dk #alleharrettilathøretil
mary_fonden I 2019 var der 6867 anmeldelser om fysisk vold mod børn ifølge @bornsvilkars nye rapport om svigt af børn i Danmark. Det tal er steget hvert år siden 2014. Rapporten viser desuden, at kun 50 procent af de adspurgte voksne ville underrette om vold mod et barn. I Mary Fonden arbejder vi for at bekæmpe vold i familier, fordi ingen børn skal vokse op i hjem, hvor de udsættes for vold eller overværer vold. Det gør vi bl.a. med vores projekt 'Sammen uden vold', hvor vi sammen med Dialog mod Vold, Østifterne og Amager og Hvidovre Hospital opkvalificerer social- og sundhedspersonale omkring de gravide på hospitalet, så de er rustet til at opspore vold og tilbyde hjælp til familierne allerede under graviditeten.
mary_fonden Stærke børnefællesskaber uden mobning er grundlæggende for børns trivsel og udvikling. Men hvad skal lærere og pædagoger være opmærksomme på i arbejdet med forebyggelse og håndtering af mobning? Det er fokus i vores fagbog om mobning. Bogen er udgivet i samarbejde med @redbarnetdk og @akademisk_forlag, og kan hentes gratis på friformobberi.dk #friformobberi
mary_fonden Trivsel i skolen er ikke kun bundet til det klasseværelse, eleverne sidder i, men til hele deres hverdag på skolen. Det er udgangspunktet for Skolestyrken, som er Mary Fonden, @bornsvilkar og @redbarnetdk nye skoletrivselsprogram. Programmet er et såkaldt helskoleprogram – det betyder, at vi arbejder med trivselsfremme, forebyggelse og håndtering af mobning på HELE skolen frem for kun med enkelte elever eller enkelte klasser. Internationale studier peger nemlig på, at de mest effektive antimobbeprogrammer søger at ændre kulturen på skolen ved at arbejde på flere niveauer og sætte ind flere steder på én gang og ved at involvere alle voksne og børn på skolen. Læs mere i link i bio 👆🏼#skolestyrken #alleharettilathøretil #trivsel #mobning #skole