> English

Seneste nyt


19.03.2018

LæseLeg udvider til indskolingen

Nye LæseLeg-materialer til de 6-7-årige skal hjælpe skolepædagoger og lærere med at sætte dialogisk læsning på skemaet i 0. og 1. klasse.

LæseLeg udvider målgruppen og udgiver otte boghæfter til sprogarbejdet i skolens mindste klasser. Målet er at hjælpe skolepædagoger og lærere med at sætte sproglig udfordring på skoleskemaet.

Hidtil har LæseLeg henvendt sig til pædagoger og andre fagfolk i dagpleje, vuggestue og børnehave, men behovet for at arbejde med børns sprog forsvinder ikke, fordi børnene begynder i skole.

Talesproget, ordforrådet og at kunne kommunikere med andre er en vigtig forudsætning for at komme i dialog med andre børn, at lege og være sammen om hverdagslivets aktiviteter. Og det er samtidig også en vigtig forudsætning for at lære at læse og skrive. Derfor er det en god idé at fortsætte med den dialogiske læsning – også når børnene begynder i skole,” forklarer LæseLegs sprogvejleder Jette Løntoft, der har været med til at udvikle LæseLeg.

Særligt børn, der ikke møder mange ord eller bøger hjemme, er helt afhængige af den sproglige udfordring, der møder i skolen.

LæseLeg kan fx bruges i den understøttende undervisning, hvor det både kan supplere fag som eksempelvis dansk, billedkunst og natur og teknologi, indgå i tværgående emnearbejder og samtidig bidrage til en alsidig skoledag og arbejdet med børnenes relationer.

Læs mere om de nye materialer på læseleg.dk

Om LæseLeg

LæseLeg er et konkret pædagogisk materiale, som styrker børns sprog og selvtillid ved at inddrage dem aktivt i historieoplæsningen.

Metoden går kort fortalt ud på at læse billedbøger sammen med mindre grupper børn. Den samme billedbog læses tre gange inden for en uge, men bogen læses forskelligt hver gang, og efter læsning er bogens illustrationer og indhold udgangspunkt for samtale og kreative aktiviteter og leg.

Hidtil har LæseLeg været målrettet sprogarbejdet i dagtilbud, men programmets udvider nu med nye materialer målrettet arbejdet med de 6-7-årige i indskolingen.

LæseLeg-materialerne hjælper pædagoger og andre fagfolk med at vælge bøger, der er velegnet til dialog og som passer til børnenes alder, og med forberedelsen af den dialogiske læsning og aktiviteterne omkring den.

Mobning og Trivsel

Mobning og mistrivsel hænger sammen. Når et barn bliver mobbet, mistrives det. Og når en børnegruppe ikke trives, er der stor risiko for, at der opstår mobning og social isolation. Trivsel i børnegruppen handler om at give alle børn de rette redskaber og værdier, så tolerance og fællesskab er i fokus. Derfor hænger arbejdet med at forebygge mobning uløseligt sammen med at fremme trivsel og inklusion.

Se mere om Mary Fondens indsatsområde Mobning og Trivsel
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Alle har ret til en plads i fællesskabet! Det budskab løber hundredevis af børn for hvert år, og så festligt ser det ud 🏃🏃🏼‍♀️ Vi løber igen i år! Se link i bio 😊
mary_fonden "Når min mand var sur, var han et helt andet menneske. Nogle gange var det som om, at øjenfarven skriftede fra blå til sort. Næste dag kunne han være det gladeste og mest omfavnende menneske.” Det Kriminalpræventive Råd har sammen med @tv2echo lavet korte film, der fortæller, hvordan det kan opleves at leve med psykisk vold. Følg link i bio.
mary_fonden "Når min mand var sur, var han et helt andet menneske. Nogle gange var det som om, at øjenfarven skriftede fra blå til sort. Næste dag kunne han være det gladeste og mest omfavnende menneske.” Det Kriminalpræventive Råd har sammen med @tv2echo lavet korte film, der fortæller, hvordan det kan opleves at leve med psykisk vold. Følg link i bio.
mary_fonden Hvad skal der til, for at et barn trives? Der er naturligvis mange faktorer – både inden for og uden for skolen – der spiller ind. Men forskning peger på særligt en faktor. Hvis børn skal trives, så skal de føle sig som en del af fællesskabet. Mary Fonden og @redbarnetdk fælles antimobbeprogram @friformobberi har 7 gode råd om, hvordan du som forælder hjælper børn - både dit eget og andres - ind i fællesskabet. Læs med i link i bio 👆🏼
mary_fonden Medaljen er bare én af de ting, børnene kan glæde sig til til årets Fri for Mobberi Børnestafet🏅 De møder nemlig også konferencier Anders Bøgelund, som guider os gennem dagen med sang og underholdning for de små, og så kommer @hipsomhapdk, Danmarks eneste rapgruppe, der laver hiphop-musik for børn 🎤🎼 Til sidst viser Body Rhythm Factory, hvordan vi i fællesskab kan skabe musik, når vi følger hinanden og trommer i takt 🥁🕺🏻 Tilmelding via link i bio 👆