> English

Seneste nyt


19.03.2018

LæseLeg udvider til indskolingen

Nye LæseLeg-materialer til de 6-7-årige skal hjælpe skolepædagoger og lærere med at sætte dialogisk læsning på skemaet i 0. og 1. klasse.

LæseLeg udvider målgruppen og udgiver otte boghæfter til sprogarbejdet i skolens mindste klasser. Målet er at hjælpe skolepædagoger og lærere med at sætte sproglig udfordring på skoleskemaet.

Hidtil har LæseLeg henvendt sig til pædagoger og andre fagfolk i dagpleje, vuggestue og børnehave, men behovet for at arbejde med børns sprog forsvinder ikke, fordi børnene begynder i skole.

Talesproget, ordforrådet og at kunne kommunikere med andre er en vigtig forudsætning for at komme i dialog med andre børn, at lege og være sammen om hverdagslivets aktiviteter. Og det er samtidig også en vigtig forudsætning for at lære at læse og skrive. Derfor er det en god idé at fortsætte med den dialogiske læsning – også når børnene begynder i skole,” forklarer LæseLegs sprogvejleder Jette Løntoft, der har været med til at udvikle LæseLeg.

Særligt børn, der ikke møder mange ord eller bøger hjemme, er helt afhængige af den sproglige udfordring, der møder i skolen.

LæseLeg kan fx bruges i den understøttende undervisning, hvor det både kan supplere fag som eksempelvis dansk, billedkunst og natur og teknologi, indgå i tværgående emnearbejder og samtidig bidrage til en alsidig skoledag og arbejdet med børnenes relationer.

Læs mere om de nye materialer på læseleg.dk

Om LæseLeg

LæseLeg er et konkret pædagogisk materiale, som styrker børns sprog og selvtillid ved at inddrage dem aktivt i historieoplæsningen.

Metoden går kort fortalt ud på at læse billedbøger sammen med mindre grupper børn. Den samme billedbog læses tre gange inden for en uge, men bogen læses forskelligt hver gang, og efter læsning er bogens illustrationer og indhold udgangspunkt for samtale og kreative aktiviteter og leg.

Hidtil har LæseLeg været målrettet sprogarbejdet i dagtilbud, men programmets udvider nu med nye materialer målrettet arbejdet med de 6-7-årige i indskolingen.

LæseLeg-materialerne hjælper pædagoger og andre fagfolk med at vælge bøger, der er velegnet til dialog og som passer til børnenes alder, og med forberedelsen af den dialogiske læsning og aktiviteterne omkring den.

Mobning og Trivsel

Mobning og mistrivsel hænger sammen. Når et barn bliver mobbet, mistrives det. Og når en børnegruppe ikke trives, er der stor risiko for, at der opstår mobning og social isolation. Trivsel i børnegruppen handler om at give alle børn de rette redskaber og værdier, så tolerance og fællesskab er i fokus. Derfor hænger arbejdet med at forebygge mobning uløseligt sammen med at fremme trivsel og inklusion.

Se mere om Mary Fondens indsatsområde Mobning og Trivsel
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Ensomhed er et stigende problem blandt unge. Det vigtigste, vi kan gøre, er at tale om det, række ud og bryde tabuet. Vi skal forstå ensomhed for at kunne bekæmpe den. Mary Fondens vision er, at alle mennesker skal have adgang til nære og respektfulde relationer, hvor andre er noget for dem, og hvor de kan være noget for andre. #alleharrettilathøretil
mary_fonden Hvordan styrker vi unges sociale trivsel? Vores projekt Me&We handler om at styrke efterskoleelevers sociale kompetencer og relationer. I dag lander dette materialekatalog sammen med vandflasker og kopper på de 31 efterskoler, der er del af næste fase af projektet i det kommende skoleår. Kataloget består af viden og aktiviteter, der skal støtte elevernes forståelse af sig selv og hinanden. Læs mere via link i bio. Me&We er er samarbejde mellem Mary Fonden, @justhuman.dk, @efterskolerne og @tuborgfondet.
mary_fonden Er mobning blevet til isolering af nogle børn? Det spørgsmål stiller mobbeforsker Helle Rabøl Hansen i fagbladet Folkeskolen på baggrund af stigende ensomhed blandt børn og unge. "Nogle børn og unge oplever at være luft for de andre. Derfor vælger de at være tavse i løbet af skoledagen, for det er da bedre end aktivt at blive chikaneret af de andre i klassen. Så kommer lærerne og siger: 'Du byder ikke nok ind i undervisningen' eller 'Du skal ikke være så tilbageholdende'. Men Eva på 13 år har ikke lyst til at byde ind og dermed gøre opmærksom på sig selv. Så er det bedre slet ikke at blive set." Hun opfordrer skolerne til at tænke trivsel og deres indsats mod mobning bredere - og fx medtænke ensomhed i indsatsen. Læs mere i artiklen fra fagbladet Folkeskolen. Link i bio 👆🏼 #alleharrettilathøretil #ensomhed #mobning
mary_fonden Nu begynder forskellige sports og fritidsaktiviteter for børn så småt at starte op igen. Når aktiviteterne begynder igen, er det vigtigt at huske at arbejde for den gode klubkultur. Mary Fondens projekt Antibulli er et antimobberedskab til børnehåndboldtrænere. Det består af konkrete råd og øvelser til træningen af 6-12-årige. Målet er at skabe en hold- og klubkultur med høj tolerance, hvor alle respekterer hinanden, taler ordentligt og hjælper hinanden, så klubben er et rart sted at være, uanset hvor god man er til håndbold. Grundtanken er, at et stærkt sammenhold og gode børnefællesskaber forebygger eksklusion og mobning. Link til Antibulli.dk i bio.
mary_fonden I dag optager vi til en film om noget, der rammer ned i kernen af vores arbejde. At alle har ret til at høre til og føle sig som en del af noget større end sig selv. Det budskab og det arbejde er kun blevet endnu mere aktuelt under Corona-krisen. Stay tuned, når vi offentliggør filmen om nogle uger.