> English

Seneste nyt


20.01.2017

Brugerevaluering: Høj tilfredshed med Antibulli
Bruger-evaluering viser høj tilfredshed med Antibulli, Mary Fonden og MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobnings nye redskab mod mobning på håndboldbanen.
Antibulli øger fokus på børns trivsel på håndboldbanen blandt børnehåndboldtrænere og er relevant både i form og indhold. 
 
Det viser en evaluering af Mary Fonden og MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobnings nye digitale redskab mod mobning, der blev lanceret tidligere på måneden. 
 
Bred opbakning 
Blandt trænerne – både de erfarne og mindre erfarne – viser evalueringen bred opbakning til Antibulli. 
 
”Konceptet flugter meget med de initiativer, klubben i forvejen har, men fokus på det gode fællesskab er blevet bevidst og præsent. Det har været godt,” fortæller en U-10-træner.
 
Flere trænere giver udtryk for, at det er nyt at inddrage forældre så aktivt, som Antibulli opfordrer til, men at forældrenes opbakning giver god mening:
 
”Det handler jo også om, at man starter hjemme ved forældrene. (…) Det er nyt, at vi skal have baglandet med. At der kommer en mail rundt til forældrene, og de bliver gjort opmærksomme på, at de også har et socialt ansvar for det, der foregår pigerne imellem,” udtaler en træner for U12-piger. 
 
Evalueringen viser også, at forældre og spillere bakker op om Antibulli og om budskabet om, at der skal være plads til alle på håndboldbanen. 
 
”Jeg var faktisk chokeret over at læse, hvor mange, der stopper med at dyrke sin sport pga. mobning. Hver ottende. Det, synes jeg, er værd at gøre noget ved. Børn udvikler sig jo forskelligt,” fortæller en forælder til en U10-spiller. 
 
God formidlingsform
Antibulli består af et mobiltilpasset site, der – hvis man tilføjer det til sin hjemmeskærm – fungerer som en app. 
 
Evalueringen peger på, at netop app-formen giver et godt overblik og gør det let for trænerne at vælge øvelser og aktiviteter, når de planlægger deres træning. 
 
App’en indeholder både øvelser med og uden bold, forslag til aktiviteter, der sætter fokus på børnenes trivsel uden for banen, og viden om mobning og gode børnefællesskaber. Og selvom flere af øvelserne ikke direkte træner håndboldteknik, så fungerer de godt som et element i træningen. 
 
”Styrken ved sådan nogle øvelser er, at spillerne ikke skal tænke så meget over dem. At de mærker den der stemning. De behøver ikke tænke over formålet. De skal bare tænke, at det er sjovt,” siger træner for U10-drenge.
 
”Den med 1-2-3-blink, troede jeg ikke, ville være sjov, men de syntes, den var skidesjov (…). Jeg prøvede at springe den over en gang, hvor de selv kom og spurgte om det,” fortæller en træner af U10-drenge. 
 
”Måske er der (…) noget godt i, at det ikke er håndboldøvelser, så mødes de på tværs og på lige vilkår,” udtaler en træner for U12-piger.
 
Trænere er de vigtigste
Evalueringen bekræfter, at selvom både spillere og forældre er vigtige, så er det træneren, der er den vigtigste aktør i arbejdet med fællesskabet på holdet og som skal gå forrest i forandringen. 
 
Flere trænere har selv fået øjnene op for, hvor stor en rolle de spiller for, at alle børn føler sig som en del af holdet. 
 
”Det, jeg har fundet ud af, er, at vi skal have noget mere fokus på, at de har det godt sammen,” siger en U8-træner. 
 
Evalueringen anbefaler fremadrettet, at Antibulli løbende videreudvikles fx med nye øvelser, aktiviteter og Antibulli-events. 
 
Fakta om undersøgelsen:
Evalueringen fokuserer på tilfredsheden med Antibulli-redskabet, og den er foretaget blandt trænere, spillere og forældre i fire af de fem pilotklubber, der har testet Antibulli på børnehold i løbet af efteråret 2016. Da trænerne er de primære brugere af Antibulli-redskabet, er de hovedkilder i evalueringen.
 
Evalueringen er gennemført af Oxford Research i november og december 2016.
 
Fakta om Antibulli:
Antibulli er helt redskab, der skal hjælpe børnehåndboldtrænere og forældre med også at træne trivslen på banen.
 
Formålet er at fremme følelsen af sammenhold og bekæmpe mobning blandt 6-12-årige håndboldspillere gennem viden, træningsøvelser og aktiviteter, der involverer alle, der har indflydelse på børns glæde ved at gå til håndbold. Formålet er desuden at gøre opmærksom på, at trivsel og gode børnefællesskaber i fritidslivet ikke opstår af sig selv. 
 
Mary Fonden og MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobning står bag indsatsen, der er baseret på den grundtanke, at et stærkt sammenhold og gode børnefællesskaber forebygger eksklusion og mobning. Antibulli er endvidere udviklet i samarbejde med TrygFonden og Red Barnet. 
 
Læs mere på antibulli.dk 
 

Mobning og Trivsel

Mobning og mistrivsel hænger sammen. Når et barn bliver mobbet, mistrives det. Og når en børnegruppe ikke trives, er der stor risiko for, at der opstår mobning og social isolation. Trivsel i børnegruppen handler om at give alle børn de rette redskaber og værdier, så tolerance og fællesskab er i fokus. Derfor hænger arbejdet med at forebygge mobning uløseligt sammen med at fremme trivsel og inklusion.

Se mere om Mary Fondens indsatsområde Mobning og Trivsel
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Vold skal opdages, før den kan stoppes. Irene Rude Giversen er jordemoder på Hvidovre Hospital. I coronatiden må hun tage første konsultation med gravide over telefonen. Hun er del af vores projekt ‘Sammen uden vold’, hvor vi bl.a. har uddannet alle jordemødre på Amager og Hvidovre Hospital til at opspore vold mellem par, der venter barn. “Det betyder, at vi finder nogle, der ellers var gledet under radaren, og vi kan give dem en bedre behandling, end vi ellers vi kunne have gjort,” siger Irene Rude Giversen. Projektet er et samarbejde med Dialog mod Vold, Amager og Hvidovre Hospital og Østifterne.
mary_fonden Mobning findes på alle skoler. Men langt fra alle lærere føler sig rustede til at håndtere eller forebygge mobning. Det er afgørende, at alle på skolen har en opdateret viden om, hvad mobning er, og at alle ved, hvad deres rolle og ansvar som voksne er. Det har nemlig stor betydning for både forebyggelse af mobning og håndtering, at de voksne på skolen har en ensrettet tilgang til arbejdet med elevernes fællesskaber. Netop det er Skolestyrken sat i verden for. Skolestyrken er Mary Fonden, @bornsvilkar og @redbarnetdks nye skoletrivselsprogram, som støtter skoler i at opbygge et beredskab, så alle er forberedt, og alle trækker i samme retning. Du kan læse mere om det på skolestyrken.dk #alleharrettilathøretil
mary_fonden I 2019 var der 6867 anmeldelser om fysisk vold mod børn ifølge @bornsvilkars nye rapport om svigt af børn i Danmark. Det tal er steget hvert år siden 2014. Rapporten viser desuden, at kun 50 procent af de adspurgte voksne ville underrette om vold mod et barn. I Mary Fonden arbejder vi for at bekæmpe vold i familier, fordi ingen børn skal vokse op i hjem, hvor de udsættes for vold eller overværer vold. Det gør vi bl.a. med vores projekt 'Sammen uden vold', hvor vi sammen med Dialog mod Vold, Østifterne og Amager og Hvidovre Hospital opkvalificerer social- og sundhedspersonale omkring de gravide på hospitalet, så de er rustet til at opspore vold og tilbyde hjælp til familierne allerede under graviditeten.
mary_fonden Stærke børnefællesskaber uden mobning er grundlæggende for børns trivsel og udvikling. Men hvad skal lærere og pædagoger være opmærksomme på i arbejdet med forebyggelse og håndtering af mobning? Det er fokus i vores fagbog om mobning. Bogen er udgivet i samarbejde med @redbarnetdk og @akademisk_forlag, og kan hentes gratis på friformobberi.dk #friformobberi
mary_fonden Trivsel i skolen er ikke kun bundet til det klasseværelse, eleverne sidder i, men til hele deres hverdag på skolen. Det er udgangspunktet for Skolestyrken, som er Mary Fonden, @bornsvilkar og @redbarnetdk nye skoletrivselsprogram. Programmet er et såkaldt helskoleprogram – det betyder, at vi arbejder med trivselsfremme, forebyggelse og håndtering af mobning på HELE skolen frem for kun med enkelte elever eller enkelte klasser. Internationale studier peger nemlig på, at de mest effektive antimobbeprogrammer søger at ændre kulturen på skolen ved at arbejde på flere niveauer og sætte ind flere steder på én gang og ved at involvere alle voksne og børn på skolen. Læs mere i link i bio 👆🏼#skolestyrken #alleharettilathøretil #trivsel #mobning #skole