> English

Seneste nyt


20.01.2017

Brugerevaluering: Høj tilfredshed med Antibulli
Bruger-evaluering viser høj tilfredshed med Antibulli, Mary Fonden og MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobnings nye redskab mod mobning på håndboldbanen.
Antibulli øger fokus på børns trivsel på håndboldbanen blandt børnehåndboldtrænere og er relevant både i form og indhold. 
 
Det viser en evaluering af Mary Fonden og MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobnings nye digitale redskab mod mobning, der blev lanceret tidligere på måneden. 
 
Bred opbakning 
Blandt trænerne – både de erfarne og mindre erfarne – viser evalueringen bred opbakning til Antibulli. 
 
”Konceptet flugter meget med de initiativer, klubben i forvejen har, men fokus på det gode fællesskab er blevet bevidst og præsent. Det har været godt,” fortæller en U-10-træner.
 
Flere trænere giver udtryk for, at det er nyt at inddrage forældre så aktivt, som Antibulli opfordrer til, men at forældrenes opbakning giver god mening:
 
”Det handler jo også om, at man starter hjemme ved forældrene. (…) Det er nyt, at vi skal have baglandet med. At der kommer en mail rundt til forældrene, og de bliver gjort opmærksomme på, at de også har et socialt ansvar for det, der foregår pigerne imellem,” udtaler en træner for U12-piger. 
 
Evalueringen viser også, at forældre og spillere bakker op om Antibulli og om budskabet om, at der skal være plads til alle på håndboldbanen. 
 
”Jeg var faktisk chokeret over at læse, hvor mange, der stopper med at dyrke sin sport pga. mobning. Hver ottende. Det, synes jeg, er værd at gøre noget ved. Børn udvikler sig jo forskelligt,” fortæller en forælder til en U10-spiller. 
 
God formidlingsform
Antibulli består af et mobiltilpasset site, der – hvis man tilføjer det til sin hjemmeskærm – fungerer som en app. 
 
Evalueringen peger på, at netop app-formen giver et godt overblik og gør det let for trænerne at vælge øvelser og aktiviteter, når de planlægger deres træning. 
 
App’en indeholder både øvelser med og uden bold, forslag til aktiviteter, der sætter fokus på børnenes trivsel uden for banen, og viden om mobning og gode børnefællesskaber. Og selvom flere af øvelserne ikke direkte træner håndboldteknik, så fungerer de godt som et element i træningen. 
 
”Styrken ved sådan nogle øvelser er, at spillerne ikke skal tænke så meget over dem. At de mærker den der stemning. De behøver ikke tænke over formålet. De skal bare tænke, at det er sjovt,” siger træner for U10-drenge.
 
”Den med 1-2-3-blink, troede jeg ikke, ville være sjov, men de syntes, den var skidesjov (…). Jeg prøvede at springe den over en gang, hvor de selv kom og spurgte om det,” fortæller en træner af U10-drenge. 
 
”Måske er der (…) noget godt i, at det ikke er håndboldøvelser, så mødes de på tværs og på lige vilkår,” udtaler en træner for U12-piger.
 
Trænere er de vigtigste
Evalueringen bekræfter, at selvom både spillere og forældre er vigtige, så er det træneren, der er den vigtigste aktør i arbejdet med fællesskabet på holdet og som skal gå forrest i forandringen. 
 
Flere trænere har selv fået øjnene op for, hvor stor en rolle de spiller for, at alle børn føler sig som en del af holdet. 
 
”Det, jeg har fundet ud af, er, at vi skal have noget mere fokus på, at de har det godt sammen,” siger en U8-træner. 
 
Evalueringen anbefaler fremadrettet, at Antibulli løbende videreudvikles fx med nye øvelser, aktiviteter og Antibulli-events. 
 
Fakta om undersøgelsen:
Evalueringen fokuserer på tilfredsheden med Antibulli-redskabet, og den er foretaget blandt trænere, spillere og forældre i fire af de fem pilotklubber, der har testet Antibulli på børnehold i løbet af efteråret 2016. Da trænerne er de primære brugere af Antibulli-redskabet, er de hovedkilder i evalueringen.
 
Evalueringen er gennemført af Oxford Research i november og december 2016.
 
Fakta om Antibulli:
Antibulli er helt redskab, der skal hjælpe børnehåndboldtrænere og forældre med også at træne trivslen på banen.
 
Formålet er at fremme følelsen af sammenhold og bekæmpe mobning blandt 6-12-årige håndboldspillere gennem viden, træningsøvelser og aktiviteter, der involverer alle, der har indflydelse på børns glæde ved at gå til håndbold. Formålet er desuden at gøre opmærksom på, at trivsel og gode børnefællesskaber i fritidslivet ikke opstår af sig selv. 
 
Mary Fonden og MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobning står bag indsatsen, der er baseret på den grundtanke, at et stærkt sammenhold og gode børnefællesskaber forebygger eksklusion og mobning. Antibulli er endvidere udviklet i samarbejde med TrygFonden og Red Barnet. 
 
Læs mere på antibulli.dk 
 

Mobning og Trivsel

Mobning og mistrivsel hænger sammen. Når et barn bliver mobbet, mistrives det. Og når en børnegruppe ikke trives, er der stor risiko for, at der opstår mobning og social isolation. Trivsel i børnegruppen handler om at give alle børn de rette redskaber og værdier, så tolerance og fællesskab er i fokus. Derfor hænger arbejdet med at forebygge mobning uløseligt sammen med at fremme trivsel og inklusion.

Se mere om Mary Fondens indsatsområde Mobning og Trivsel
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Ensomhed er et stigende problem blandt unge. Det vigtigste, vi kan gøre, er at tale om det, række ud og bryde tabuet. Vi skal forstå ensomhed for at kunne bekæmpe den. Mary Fondens vision er, at alle mennesker skal have adgang til nære og respektfulde relationer, hvor andre er noget for dem, og hvor de kan være noget for andre. #alleharrettilathøretil
mary_fonden Hvordan styrker vi unges sociale trivsel? Vores projekt Me&We handler om at styrke efterskoleelevers sociale kompetencer og relationer. I dag lander dette materialekatalog sammen med vandflasker og kopper på de 31 efterskoler, der er del af næste fase af projektet i det kommende skoleår. Kataloget består af viden og aktiviteter, der skal støtte elevernes forståelse af sig selv og hinanden. Læs mere via link i bio. Me&We er er samarbejde mellem Mary Fonden, @justhuman.dk, @efterskolerne og @tuborgfondet.
mary_fonden Er mobning blevet til isolering af nogle børn? Det spørgsmål stiller mobbeforsker Helle Rabøl Hansen i fagbladet Folkeskolen på baggrund af stigende ensomhed blandt børn og unge. "Nogle børn og unge oplever at være luft for de andre. Derfor vælger de at være tavse i løbet af skoledagen, for det er da bedre end aktivt at blive chikaneret af de andre i klassen. Så kommer lærerne og siger: 'Du byder ikke nok ind i undervisningen' eller 'Du skal ikke være så tilbageholdende'. Men Eva på 13 år har ikke lyst til at byde ind og dermed gøre opmærksom på sig selv. Så er det bedre slet ikke at blive set." Hun opfordrer skolerne til at tænke trivsel og deres indsats mod mobning bredere - og fx medtænke ensomhed i indsatsen. Læs mere i artiklen fra fagbladet Folkeskolen. Link i bio 👆🏼 #alleharrettilathøretil #ensomhed #mobning
mary_fonden Nu begynder forskellige sports og fritidsaktiviteter for børn så småt at starte op igen. Når aktiviteterne begynder igen, er det vigtigt at huske at arbejde for den gode klubkultur. Mary Fondens projekt Antibulli er et antimobberedskab til børnehåndboldtrænere. Det består af konkrete råd og øvelser til træningen af 6-12-årige. Målet er at skabe en hold- og klubkultur med høj tolerance, hvor alle respekterer hinanden, taler ordentligt og hjælper hinanden, så klubben er et rart sted at være, uanset hvor god man er til håndbold. Grundtanken er, at et stærkt sammenhold og gode børnefællesskaber forebygger eksklusion og mobning. Link til Antibulli.dk i bio.
mary_fonden I dag optager vi til en film om noget, der rammer ned i kernen af vores arbejde. At alle har ret til at høre til og føle sig som en del af noget større end sig selv. Det budskab og det arbejde er kun blevet endnu mere aktuelt under Corona-krisen. Stay tuned, når vi offentliggør filmen om nogle uger.