21. november 2013

Besøg i børnehave

Den 26. november besøger H.K.H. Kronprinsessen som formand for Mary Fonden Børnehuset Troldehøj i Helsingør. I Troldehøj arbejder personalet systematisk med LæseLeg for at styrke den sproglige udvikling hos de børn, der har sproglige vanskeligheder eller med andre ord ”et lille sprog”. Følgeforskning har nemlig vist, at LæseLeg styrker børns kommunikative kompetencer og deres evne til at indgå i fællesskabet. Mary Fonden står bag LæseLeg og fejrer med besøget, at LæseLeg på det første år er nået ud i godt 500 børnehaver.
H.K.H. til LæseLegsevent i Brøndby Strand

Den 26. november kl. 9.30-11.00 besøger Kronprinsessen Børnehuset Troldehøj, hvor børnehavebørn og pædagoger vil demonstrere, hvordan de arbejder med Mary Fondens projekt LæseLeg. Ud over Kronprinsessen deltager bl.a. social-, børne- og integrationsminister Annette Vilhelmsen og Helsingørs borgmester Johannes Hecht-Nielsen.

Når børn ikke kan sætte ord på deres tanker og deres ønsker, så kan de have svært ved at indgå i legen og i fællesskabet. Derfor er det så vigtigt, at vi støtter børnenes sproglige udvikling. LæseLeg er godt for alle børn, men det er særlig gavnligt for børn med ”et lille sprog”. Jeg glæder mig rigtig meget til at besøge Troldehøj og høre om deres erfaringer med at arbejde målrettet med LæseLeg,

Kronprinsessen

Det vurderes, at omtrent 15 % af alle treårige har brug for enten en fokuseret eller en særlig indsats i forhold til deres sproglige udvikling. LæseLeg er et særligt gavnligt redskab i forhold til gruppen af børn, der har brug for et sprogligt løft, men kan anvendes i hele børnegruppen. LæseLeg er således målrettet alle børnehaver med særlig vægt på de børnehaver, der har en stor andel af børn med sproglige udfordringer.

På bare et år er LæseLeg nået ud i 500 børnehaver, og en ny tilfredshedsundersøgelse viser, at 99 % af de adspurgte pædagoger vil fortsætte deres arbejde med materialet, og 96 % vil anbefale det til andre.

LæseLeg er et pædagogisk redskab, som Mary Fonden – i samarbejde med eksperter på området – har udviklet til brug i danske børnehaver. LæseLeg gør det let for pædagoger at arbejde med dialogisk læsning, og følgeforskning har bl.a. vist, at LæseLeg forbedrer børnenes kommunikative kompetencer signifikant, og at pædagoger vurderer, at det forbedrer den sociale inklusion i institutionerne. LæseLeg er støttet af Det Obelske Familiefond.

Mary Fondens overordnede mål er at bekæmpe social isolation ud fra grundtanken ”alle har ret til at høre til”. LæseLeg udspringer af en opmærksomhed på, at mange børn har så store sproglige vanskeligheder, at det kan hindre børnenes adgang til leg og fællesskab.

Udvalgte fotos fra arrangementet kan downloades gratis på www.maryfonden.dk/da+/billedarkiv efter arrangementets afholdelse.

Arrangementet afholdes tirsdag den 26. november 2013 kl. 9.30-11.00
i Børnehuset Troldehøj, H.P. Christensens Vej 24, 3000 Helsingør

Parkering kan ikke ske ved selve børnehaven, da den ligger i en lille skov – man går det sidste stykke af en sti.

Bemærk: Deltagere og akkrediteret presse skal være til stede senest kl. 9.10, hvor der afholdes pressebriefing.

Akkreditering sker ved tilmelding til  jgn@maryfonden.dk eller tlf.: 30 28 68 74.

Dagens program kl. 9.30-11.00

  • Souschef Tina Gjørlund byder velkommen. Børnene i Troldehøj synger to sange.
  • Direktør i Mary Fonden, Helle Østergaard, præsenterer dagens program.
  • Borgmester Johannes Hecht-Nielsen byder velkommen til Helsingør.
  • Kronprinsessen holder tale.
  • Jette Løntoft, sprogvejleder og medlem af Mary Fondens ekspertpanel, holder tale.
  • Social-, Børne- og Integrationsminister Annette Vilhelmsen holder tale.
  • Børn og voksne fra Troldehøj viser eksempel på deres LæseLeg-arbejde.
  • Hr. Skæg optræder for børnene.

Af:

Heidi Krumhardt

Relaterede nyheder

Tale: Lancering af Fællesskabsmålingen II

Fredag den 2 december lancerede Mary Fonden og TrygFonden Fællesskabsmålingen II på en konference for relevante aktører. H.K.H. Kronprinsessen holdt åbningstalen.
LæseLeg i børnehaver

Studier om LæseLegs betydning i børnehaver

To studier undersøger betydningen af LæseLeg for børn i 3-6-årsalderen. LæseLeg arbejder med at styrke børns sprog og evne til at indgå i sociale relationer …
Fire skolebørn ligger på gulvet

Fri for Mobberi sætter turbo på tolerancen

Børn trives bedst i fællesskaber, hvor der er plads til forskellighed. Derfor sætter trivsels- og antimobbeprogrammet Fri for Mobberi turbo på tolerancen i den …

Fri for Mobberi kommer til Frankrig

Mary Fondens og Red Barnets antimobbeprogram Fri for Mobberi er allerede udbredt til fem lande. Nu slutter Frankrig sig til listen og udvikler deres egen …