Mobning og trivsel
Projekter
Mobning og Trivsel
På indsatsområdet Mobning og Trivsel arbejder vi i Mary Fonden ud fra det fællesskabsorienterede mobbesyn for at styrke børn og unges sociale trivsel og forebygge mistrivsel ved at skabe trygge børne- og ungefællesskaber.
Mobning og Trivsel er et af Mary Fondens tre indsatsområder. Her er vi optagede af at udbrede viden og skabe helhedsorienterede projekter, der gennem konkrete redskaber styrker børnenes sociale trivsel og forebygger og afhjælper mobning. Mobning og Trivsel har været et indsatsområde i Mary Fonden, siden fonden blev etableret i 2007.
Fortsættelse af gode samarbejder
I 2024 har vi fortsat vores store og gennemgribende arbejde med at udvikle, udbrede og forankre vores projekter og programmer. Vi har blandt andet udvidet samarbejdet om vores projekt LæseLeg, så vi i fællesskab kan udbrede til flere institutioner og udvide projektet til også at omfatte overgangen fra børnehave til indskoling.
Vi har også udvidet vores arbejde med Antibulli til gymnastik i samarbejde med GymDanmark, så vi nu kan tilbyde Antibulli Gymnastik til danske foreninger.
Digital mobning – hvad er det egentlig?
I foråret 2024 lancerede vi i Mary Fonden en ny film, der forklarer, hvordan mobning udspiller sig digitalt. Børn og unges liv udfolder sig i stort omfang på digitale platforme. De deler interesser og inspirerer hinanden og holder hinanden opdaterede på, hvordan de har det, og hvad de laver.
Filmen skal give forældre og andre voksne omkring børn indsigt i, hvad digital mobning er, og hvad de skal være opmærksomme på. Filmen er udarbejdet sammen med Børns Vilkår og Red Barnet, og med den ønsker vi i fællesskab at bidrage til at bekæmpe den stigende digitale mobning.
Fakta
- Den nationale trivselsmåling fra skoleåret 2023/24 viser, at 4.-9. klasseelevers generelle trivsel har været nedadgående siden 2015. Alene fra året før er andelen af elever, der udtrykker høj trivsel faldet fra 87,5 % til 86,1 %. Tilsvarende er andelen af elever med lavere trivsel steget fra 12,5 % i skoleåret 2022/2023 til 13,9 % i 2023/2024 (Trivselsmålingen, Børne- og Undervisningsministeriet, 2023/2024).
- 13,3 % af eleverne i 4.-9. klasse har oplevet mobning ifølge trivselsmålingen fra 2023/24. I 2021/22 var det 9,9 procent af eleverne i 4.-9. klasse (Trivselsmålingen, Børne- og Undervisningsministeriet, 2023/2024).
- Flere børn og unge (9-17 år) oplever en hård tone og at blive ekskluderet online. 29 % har oplevet, at andre har talt eller skrevet negativt om dem på nettet (hadefuldt eller sårende). I 2021 var det 18 %. 21 % har oplevet at blive holdt udenfor på sociale medier eller i online spil. I 2021 var det 9 % (Børn og unges erfaringer med digitale krænkelser og andre ubehagelige oplevelser online, Epinion, 2024).
- 9 % er stoppet til en fritidsaktivitet på grund af drilleri eller mobning (CUR, Fritidslivet for 3.-6. klasse – En rapport om trivsel, omvalg og fællesskaber”, 2020).
- Mobning handler ikke om enkeltindivider, men om dynamikker i gruppen. Mobning kan forebygges allerede i børnehaven (Søndergaard, D.M. og Kofoed, J. (red.), Hans Reitzels forlag, 2009).

Fri for Mobberi
I Fri for Mobberi arbejder vi for at fremme mobningens modsætning: Et trygt og inkluderende børnefællesskab.
Formålet med Fri for Mobberi er at forebygge mobning og give børnene sociale kompetencer, som kan følge dem videre i livet. Programmet, som er et samarbejde mellem Mary Fonden og Red Barnet, er målrettet børn i alderen 0-9 år. I 2024 er Fri for Mobberi udbredt til 62 % af alle danske vuggestuer og 61 % af alle danske børnehaver, skoler og SFO’er. I Fri for Mobberi har vi et vedvarende fokus på at understøtte arbejdet med programmet og styrke fagligheden. Det gør vi blandt andet med vores faglige nyhedsbreve med 5.773 modtagere og vores profiler på Facebook og Instagram, der samlet har over 30.000 følgere.
Børnestafet
I uge 22 inviterede vi i Fri for Mobberi landets dagtilbud og skoler til at afholde deres egen Børnestafet – Fri for Mobberis løb mod mobning og for det gode børnefællesskab. Vi modtog mange fine casebeskrivelser af de lokale stafetter.
Afrunding på projektperiode
Som afslutning på den treårige projektperiode afholdt vi temamøder om arbejdet med Fri for Mobberi for pædagogisk personale i København og Aarhus i juni. På temamøderne delte lektor og Ph.d. Lone Svinth indsigter og inspiration fra sin undersøgelse Fri for Mobberi i daginstitutioner: En kvalitativ analyse af inspirerende pædagogisk praksis (marts 2024). Derudover tog teatergruppen TeaterSpektrum de 150 deltagere gennem praksisnære cases på en kreativ og inkluderende måde.
Videreførelse og -udvikling af Fri for Mobberi i ny projektperiode
Juli 2024 markerede begyndelsen af en ny projektperiode, der løber til og med juni 2027. Projektperioden er finansieret af Ole Kirk’s Fond, som fortsætter som finansiel partner i Fri for Mobberi.
Fri for Mobberi sker i samarbejde med Red Barnet og er finansielt støttet af Ole Kirk’s Fond.



Free of Bullying
Free of Bullying udspringer af Fri for Mobberi. Formålet er internationalt at udbrede det fællesskabsorienterede mobbesyn og forståelsen for at arbejde systematisk og målrettet med trygge børnefællesskaber. Dette gøres gennem The Free of Bullying CFree of Bullying udspringer af Fri for Mobberi. Mary Fonden arbejder for at udbrede lokale versioner af Fri for Mobberi-programmet i andre lande i samarbejde med Red Barnet og en række lokale organisationer.
Formålet med Free of Bullying er at udbrede det fællesskabsorienterede mobbesyn og forståelsen for at arbejde systematisk og målrettet med trygge børnefællesskaber. Free of Bullying er versioneret til seks forskellige lande.
Udbredelse og konsolidering i landene
Flere af vores partnere står klar til yderligere udbredelse af Free of Bullying. Vi har støttet implementeringen lokalt blandt andet ved at afholde kurser i Rumænien og på Færøerne. I Rumænien er programmet, Să fim prieteni – Free of Bullying, rullet ud i 100 børnehaver, og der er planer om yderligere udvidelse uden for Bukarest. På Færøerne udrulles programmet, Betri Vinir – Fri for Mobberi, til alle skoler.
I 2024 har vi også haft et tæt samarbejde med Ilinniartitaanermut Aqutsisoqarfik / Uddannelsesstyrelsen i Grønland i forbindelse med videreudviklingen af det grønlandske program, Kammagiitta – Fri for Mobberi. Uddannelsesstyrelsen sikrer en stærk forankring og videre understøttelse af programmet i hele Grønland.
Styrket evaluering
For at styrke vidensgrundlaget offentliggjorde vi i 2024 rapporten Free of Bullying: An Overview of Current Literature and Knowledge, der samler indsigter fra følgeforskning i de seks Free of Bullying-lande. I samarbejde med Rambøll har vi desuden udviklet et nyt evalueringsværktøj, som kan anvendes i de enkelte lande. Med afsæt i programmets forandringsteori skaber værktøjet en ramme for, hvordan de forskellige aspekter af teorien kan belyses gennem evaluering. Det kan både bruges til at gennemføre spørgeskemaundersøgelser og fungere som inspiration til udviklingen af kvalitative studier.
Lande, der er en del af Free of Bullying
- Grønland: Kammagiitta – Fri for Mobberi. Opstart i 2010
- Estland: Kiusamisest Vabaks! – Free of Bullying. Opstart i 2011
- Island: Vinátta – Fri for Mobberi. Opstart i 2014
- Færøerne: Betri Vinir – Fri for Mobberi. Opstart i 2018
- Rumænien: Să fim prieteni – Free of Bullying. Opstart i 2020
- Frankrig: Vivre Ensemble – Fri for Mobberi. Opstart i 2022
Free of Bullying er finansieret af Mary Fonden, der har etableret The Free of Bullying Competence Centre, som drives i fællesskab af Mary Fonden og Red Barnet Danmark.


Skolestyrken
Skolestyrken er et skoletrivselsprogram, der tilbyder skoler én samlet indsats for hele skolen til arbejdet med at fremme skoletrivsel og bremse mobning fra børnehaveklasse til 10. klasse. Målet er at udvikle og styrke trygge fællesskaber i skolen saSkolestyrken er et skoletrivselsprogram, der tilbyder skoler én samlet indsats for hele skolen til arbejdet med at fremme skoletrivsel og bremse mobning fra børnehaveklasse til 10. klasse.
For at styrke fællesskaber, fremme trivsel og bremse mobning på hele skolen lancerede Alliancen mod mobning, der består af Mary Fonden, Børns Vilkår og Red Barnet, helskoleprogrammet Skolestyrken i 2020. Skolestyrken tager udgangspunkt i den enkelte skole og hjælper skolen med at finde ud af, hvad skolen ønsker at arbejde med for at fremme trivslen og forebygge/bekæmpe mobning.
Virkning af programmet
En dybdegående evaluering af programmets anvendelighed på to forskellige skoler viser, at skolerne grundlæggende har gode erfaringer med Skolestyrken. Der er dog forskel på, hvad de har fået ud af programmet.
Begge skoler fortæller, at Skolestyrken giver skolens ansatte et fælles sprog i dialogen og i arbejdet med at skabe trivsel. Det går også igen, at arbejdet med Skolestyrken giver en fælles retning. Derudover peger evalueringen på, at de ansatte i større grad oplever, at de ved, hvordan de skal håndtere mobning, når den opstår.
Vi er også ved at lægge sidste hånd på en stor samlet evaluering af programmet. Evalueringen kommer også til at indeholde programmets virkning i relation til elevtrivslen. Den offentliggøres i begyndelsen af 2025.
Skolestyrken til flere skoler og kommuner
I 2024 blev Skolestyrken udbredt til knap 70 skoler landet over, og vi har etableret samarbejde med flere kommuner, som har valgt et implementere programmet på alle deres skoler.
Skolestyrken sker i samarbejde med Børns Vilkår og Red Barnet og er finansielt støttet af A.P. Møller Fonden, TrygFonden, Ole Kirk’s Fond.






LæseLeg
LæseLeg er et pædagogisk redskab, der styrker børns kommunikative kompetencer og evne til at indgå i fællesskaber og lege med afsæt i billedbøger.
Et lille sprog kan være isolerende og have store konsekvenser for børns trivsel, sociale kompetencer og deres senere skolegang. Derfor er formålet med LæseLeg at styrke de yngste børns sprog. Det gør LæseLeg ved at kombinere dialogisk læsning af billedbøger, hvor man inddrager børnene i læsningen med spørgsmål til billeder og handling, og med aktiviteter og lege, der relaterer sig til bogen.
Effektstudie af LæseLeg
I februar 2024 offentliggjorde vi et effektstudie af LæseLegs betydning for den sproglige udvikling blandt 1-3-årige børn i dagplejere og vuggestuer i samarbejde med 16 kommuner. Studiet viser, at der måles en signifikant positiv effekt på børns kommunikative kompetencer, når de deltager i LæseLeg 30 minutter om ugen. Studiet konkluderer også, at højere deltagelse i LæseLeg både giver et højere sprogligt udbytte på receptivt og produktivt ordforråd, kommunikative kompetencer og sprogbrug. Studiet blev gennemført af TrygFondens Børneforskningscenter, og VIA University College underviste det pædagogiske personale i LæseLeg.
Nyt udviklingsprojekt
I 2024 har vi i LæseLeg etableret et partnerskab med sprogteamet hos VIA University College og Bibliotekernes Sprog- og Læsespor om at videreudvikle LæseLeg. Vi har opsat tre udviklingsspor for projektperioden.
Som et nyt udviklingsprojekt har vi fokus på fritidspædagogik og indskoling, som er den målgruppe i LæseLeg, vi hidtil har fokuseret mindst på. Vi har indgået aftale med fire kommuner om et aktionslæringsforløb.
Derudover fokuserer vi på yderligere udvikling, udbredelse og forankring på dagtilbudsområdet på baggrund af de positive resultater fra de seneste studier, som ud over effektstudiet omfatter følgende:
- Børneperspektiver på LæseLeg af lektor og specialist i børnepsykologi Grethe Kragh-Müller, 2020
- LæseLegs betydning for børns deltagelsesmuligheder og fællesskaber – En analyse af inspirerende pædagogisk praksis af lektor og Ph.d. i pædagogisk psykologi Lone Svinth, 2022
- Effekter af LæseLeg i vuggestuen og dagplejen, Trygfondens Børneforskningscenter, 2024
Det tredje og sidste spor startes op i 2026 med fokus på familier i udsatte boligområder.
LæseLeg sker i samarbejde med VIA University College og Bibliotekernes Sprog- og Læsespor og er finansielt støttet af Egmont Fonden og Lauritzen Fonden.



Antibulli
Antibulli er et værdisæt og et konkret redskab, der gør det nemt at styrke sammenholdet og skabet et godt børnefællesskab i idrætsklubber og foreninger.
Antibulli handler om at skabe stærke og inkluderende børnefællesskaber i børns fritidsliv, så der bliver plads til alle, og ingen føler sig overset eller udenfor. Trænere, der arbejder med Antibulli, kan blandt andet få øvelser skræddersyet til deres sportsgren og gode råd til trænerrollen samt samarbejdet med forældre.
I 2024 lancerede vi i Mary Fonden to nye idrætsspecifikke tilpasninger af programmet, så materialet er tilpasset til i alt seks forskellige sportsgrene.
Følgegruppe til Antibulli
I 2024 samlede Mary Fonden for anden gang følgegruppen om Antibulli til fælles inspiration og sparring. Følgegruppen består af repræsentanter fra samarbejdspartnerne i de forskellige sportsgrene og repræsentanter fra Danmarks Idrætsforbund, DGI og eksperter på fritidsområdet. Følgegruppens formål er at skabe synergier på tværs af sportsgrene, udbrede arbejdet med Antibulli og sætte fokus på trivsel i fritidslivet.
Antibulli Ridning og Antibulli Gymnastik
I samarbejde med Dansk Ride Forbund lancerede, pilottestede og evaluerede vi Antibulli Ridning. Evalueringen, som blev foretaget af Center for Ungdomsstudier, viser blandt andet, at flere af øvelserne fra Antibulli har været med til at styrke relationerne mellem rytterne og det sociale samvær på holdene. Dansk Ride Forbund har integreret arbejdet med Antibulli i deres øvrige arbejde med foreninger, herunder på rytteruddannelsen.
2024 blev også året, hvor vi udvidede Antibulli til gymnastik i samarbejde med GymDanmark. GymDanmark er i gang med en pilottest af programmet, som evalueres af Center for Ungdomsstudier i løbet af 2024/25.
Antibulli Håndbold er udviklet af Mary Fonden i samarbejde med HejFonden.
Antibulli Fodbold er udviklet af Mary Fonden i samarbejde med Dansk Boldspil Union.
Antibulli Svømning er udviklet af Mary Fonden i samarbejde med SvømDanmark.
Antibulli Tennis er udarbejdet af Mary Fonden i samarbejde med Dansk Tennis Forbund.
Antibulli Ridning er udarbejdet af Mary Fonden i samarbejde med Dansk Ride Forbund.
Antibulli Gymnastik er udarbejdet af Mary Fonden i samarbejde med GymDanmark.
Antibulli-programmerne er finansielt støttet af TrygFonden.








Genvej
Genvej – til dit barns digitale liv giver gode råd og hjælp til forældre og omsorgspersoner til at engagere sig i deres barns digitale liv.
Formålet med Genvej er at åbne døren til børn og unges digitale verden for forældre, hjælpe dem med at starte dialogen på en nysgerrig, åben måde og give dem endnu bedre forudsætninger for at støtte deres børn. Genvej består dels af indhold udviklet til projektet, dels af indhold fra alle i partnerskabet.
Fokus på gaming
I 2024 bestod Mary Fondens indholdsmæssige bidrag til genvej.org af en guide om børn og unges gaming til forældre i samarbejde med Center for Digital Pædagogik. Gaming er en stor del af mange børns liv, men forældre mangler ofte konkrete metoder til at engagere sig og sætte rammer for deres børns gaming og skærmbrug. Guiden tager udgangspunkt i en forståelse for det sociale samvær og de kommercielle interesser og hjælper forældre til at kunne engagere sig og sætte gode rammer for deres børns gaming.
Videreudvikling af hjemmeside og nye indsatser
Forbrugerrådet Tænk har på vegne af partnergruppen bag Genvej modtaget en bevilling fra Ole Kirk’s Fond og TrygFonden til at videreudvikle Genvej. Det har været startskuddet til, at partnergruppen i 2024 har undersøgt brugerrejsen på Genvejs kanaler og kortlagt, hvordan hjemmesiden genvej.org i højere grad kan hjælpe forældre. Derudover er der blevet udarbejdet en strategi for, hvordan partnerskabet når ud til forældre i udsatte positioner blandt andet i samarbejde med sundhedsplejen. Det initiativ sættes i gang i 2025.
Genvej er udviklet i et partnerskab mellem Ole Kirk’s Fond, TrygFonden og Forbrugerrådet Tænk i samarbejde med Børns Vilkår, Red Barnet, Medierådet for Børn og Unge og Mary Fonden.





