Hjem / Årsberetning 2023 / Aktiviteter i 2023 / Mobning og Trivsel

Mobning og Trivsel

Det er vores mission at skabe trygge børnefællesskaber og samtidig styrke børns sociale kompetencer og deres evne til at bidrage til og indgå i disse, fra de er helt små. På vores indsatsområde Mobning og Trivsel er vi optagede af at udbrede viden og skabe helhedsorienterede projekter, der gennem konkrete redskaber styrker børnenes sociale trivsel og forebygger og afhjælper mobning.

Udviklings- og programarbejde

I 2023 har vi fortsat vores store og gennemgribende arbejde med at udvikle, udbrede og forankre vores projekter og programmer. Vi har bl.a. besøgt den internationale konference World Anti-Bullying Forum i North Carolina og udvidet vores arbejde med Antibulli til ridning i samarbejde med Dansk Rideforbund.

Digitalt liv

Det digitale fylder meget i børn og unges liv. Men hvordan påvirker det digitale deres trivsel? Det har vi sat os for at undersøge, og vi fik derfor i 2023 gennemført en kortlægning af viden om børn og unges gaming-vaner i en skandinavisk kontekst. Med afsæt i kortlægningen, afviklede vi en ekspertworkshop om gaming og trivsel, hvor 16 eksperter delte deres indsigt og perspektiver.

På baggrund af kortlægningen og ekspertworkshoppen har vi igangsat en ny større analyse af trivsel og gaming, der vil give os værdifulde indsigter i fremtidige tiltag.

I samarbejde med Center for Digital Pædagogik har vi desuden udviklet et videns-modul til forældre om børn og unges gamer liv – for at klæde dem bedre på til at kunne guide deres børn. Modulet er en del af forældresitet Genvej.org, som er udviklet i et partnerskab mellem Forbrugerrådet Tænk og Ole Kirk’s Fond, og i samarbejde med Børns Vilkår, Red Barnet, Medierådet for Børn og Unge og Mary Fonden. Se mere på www.genvej.org.

Vi er også i gang med at udvikle en ny explainer video, der forklarer, hvordan mobning udspiller sig digitalt. Den nye video udkommer i starten af 2024.

Fakta
  • 12,4 % af eleverne i 4.-9. klasse har oplevet mobning (Trivselsmålingen, 2022/2023)
  • 9 % af de danske 11-15-årige skolebørn har oplevet at blive mobbet på digitale medier (Skolebørnsundersøgelsen 2018)
  • 9 % er stoppet til en fritidsaktivitet på grund af drilleri eller mobning (CUR, Fritidslivet for 3.-6. klasse – En rapport om trivsel, omvalg og fællesskaber”, 2020)
  • Mobning kan forebygges allerede i børnehaven
  • Mobning handler ikke om enkeltindivider, men om dynamikker i gruppen
Mary Fondens årsberetning 2021: Mission og vision

Fri for Mobberi

Fri for Mobberi arbejder med at fremme mobningens modsætning: Et trygt og inkluderende børnefællesskab. Formålet med programmet er at forebygge mobning og give børnene sociale kompetencer, som kan følge dem videre i livet. Fri for Mobberi er målrettet børn i alderen 0-9 år.

Analyse af eksemplarisk praksis med Fri for Mobberi

Antimobbeprogrammet Fri for Mobberi er i 2023 udbredt til ca. 60 % af alle danske vuggestuer, børnehaver og skoler/SFO’er. Men en intern analyse af programmets udbredelse viser, at kommuner med relativt mange børn i udsatte positioner har en lavere udbredelse af programmet. Vi har derfor med forsker Lone Svinth gennemført en undersøgelse af anvendelsen af programmet i institutioner med mange børn i udsatte positioner. Undersøgelsen viser bl.a., at programmet, og det fælles pædagogiske fokus, opleves som en løftestang til at lykkedes med at skabe trygge børnefællesskaber.

Fokus på at løfte fagligheden

I Fri for Mobberi har vi et vedvarende fokus på at understøtte arbejdet med programmet og styrke fagligheden. Derfor har vi i 2023 udviklet og lanceret et hybridkursus, som kombinerer fysisk fremmøde med digitale kursusgange og e-learning for at holde fast i vores brugere og understøtte implementeringen af programmet. Til det formål bruger vi også vores faglige nyhedsbreve med 5.661 modtagere og vores Facebookside med over 28.000 følgere.

Et fortsat behov for at give plads til forskellighed

I 2023 gentog vi sidste års succes og afholdt Toleranceuge. Vi tilbød en temauge til institutioner og skoler, hvor over 500 tilmeldte sig og 6.200 besøgte hjemmesiden. Derudover fik vi gennemført en undersøgelse af plads til forskellighed i indskolingen, som viste, at en stor del af forældrene til de mindste skolebørn oplever, at deres børn kan føle sig forkerte, og mange har svært ved at passe ind i skolens fællesskaber.

Fri for Mobberi sker i samarbejde med Red Barnet og er finansielt støttet af Ole Kirk’s Fond:

Free of Bullying

Free of Bullying udspringer af Fri for Mobberi. Formålet er internationalt at udbrede det fællesskabsorienterede mobbesyn og forståelsen for at arbejde systematisk og målrettet med trygge børnefællesskaber. Dette gøres gennem The Free of Bullying Competence Centre, der drives i fællesskab af Mary Fonden og Red Barnet Danmark.

Udbredelse af det fællesskabsorienterede mobbesyn

I 2023 deltog H.M. Dronningen og Free of Bullying Competence Centre på World Anti-Bullying Forum i Raleigh, North Carolina, USA, hvor forskere og praktikere fra hele verden samles for at dele viden og erfaringer med arbejdet med at bekæmpe mobning. H.M. Dronningen holdt åbningstalen, og projektledere fra Free of Bullying afholdte en workshop omkring programmet.

I 2023 har vi yderligere givet sparring og delt viden med organisationer rundt om i verden, og vi har bl.a. haft et møde med den daværende franske uddannelsesminister, Gabriel Attal, som var rejst til Danmark, for at få inspiration til arbejdet med at bekæmpe mobning.

Fortsat udvikling i de enkelte lande

Siden den franske organisation Ligue de l’Enseignement tilsluttede sig Free of Bullying, er udviklingen af det lokale Vivre Ensemble – Fri for Mobberi gået hurtigt. Der er gennemført et pilotprojekt med 18 skoler (svarende til børnehave) i Paris, og Ligue de l’Enseignement er blevet klar med materialer til de 0-3-årige. I Rumænien har Să fim prieteni – Free of Bullying også fået luft under vingerne, og i 2023 blev 600 fagpersoner uddannet og 101 børnehaver har taget programmet til sig. I Grønland har Ole Kirk’s Fond givet en bevilling til den videre udvikling af Kammagiiitta – Fri for Mobberi.

Lande, der er en del af Free of Bullying

  • Grønland: Kammagiitta – Fri for Mobberi. Opstart i 2010
  • Estland: Kiusamisest Vabaks! – Free of Bullying. Opstart i 2011
  • Island: Vinátta – Fri for Mobberi. Opstart i 2014
  • Færøerne: Betri Vinir – Fri for Mobberi. Opstart i 2018
  • Rumænien: Să fim prieteni – Free of Bullying. Opstart i 2020
  • Frankrig: Vivre Ensemble – Fri for Mobberi. Opstart i 2022

Free of Bullying sker i samarbejde med:

Skolestyrken

Skolestyrken er et skoletrivselsprogram, der tilbyder skoler én samlet indsats for hele skolen til arbejdet med at fremme skoletrivsel og bremse mobning fra børnehaveklasse til 10. klasse. Målet er at udvikle og styrke trygge fællesskaber i skolen samt forebygge og håndtere mobning, som er skadelig for børn og indvirker negativt på skolens kultur.

Håndtering af mobning

I 2023 har Københavns Professionshøjskole gennemført følgeforskning på Skolestyrkens værktøj til håndtering af mobning. Studiet har fokus på, hvilken virkning værktøjet har i forhold til at reducere mobbemønstre og social eksklusion blandt eleverne, samt hvad der fremmer og hæmmer de fagprofessionelles brug af programmet. I 2023 kom resultaterne, og de peger bl.a. på, at de deltagende lærere og pædagoger har blik for hierarkier og in- og eksklusionsprocesser i deres elevgrupper. Dog kommer de ofte – når problemerne med mobning skal løses – til at rette et for stort fokus på de enkelte elevers individuelle problemer og udsathed i klassefællesskabet.

Skolestyrken til flere skoler

Skolestyrken er i 2023 udbredt til knap 60 skoler landet over. Vi er løbende i dialog med mange kommuner, da de kan bidrage væsentligt til, at flere skoler på tværs af landet får mulighed for at implementere Skolestyrken.

Skolestyrken sker i samarbejde med:

LæseLeg

LæseLeg er et pædagogisk redskab, der med afsæt i billedbøger styrker børns kommunikative kompetencer og evne til at indgå i fællesskaber og lege. LæseLeg kombinerer dialogisk læsning af billedbøger, hvor man inddrager børnene i læsningen med spørgsmål til billeder og handling, med aktiviteter og lege, der relaterer sig til bogen.

LæseLegs udviklingsprojekt

I 2022-23 gennemførte vi et effektstudie af LæseLegs betydning for den sproglige udvikling blandt 1-3-årige børn i dagplejere og vuggestuer i samarbejde med 16 kommuner. Evalueringen blev gennemført i samarbejde med TrygFondens Børneforskningscenter, mens VIA University College underviste det pædagogiske personale i LæseLeg. Den endelig rapport er blevet offentliggjort i starten af 2024.

Kurser, materialer og aktiviteter

Vi har etableret et samarbejde med Bibliotekernes Sprogspor med titlen Fold bogen ud. Der er udviklet materiale til fem forløb til bibliotekarer, som kan invitere lokale dagtilbud på biblioteket for at gå tematisk i dybden med billedbøger, som også indgår i LæseLeg. (www.laesesporet.dk/fold-bogen-ud)

LæseLeg har i 2023 desuden udgivet nyt materiale og afholdt kurser løbende. I forbindelse med effektstudiet, hvor pædagogisk personale på tværs af 16 kommuner modtog undervisning, har vi oprettet lokale kurser og fyraftensmøder, som kan gøre udbredelsen lettere i den enkelte kommune.

LæseLeg er finansielt støttet af:

Antibulli

Antibulli er et antimobberedskab indenfor fritidslivet, der styrker børnenes tolerance, omsorg og respekt for hinanden. Trænere og klubber, der arbejder med Antibulli, kan bl.a. få øvelser skræddersyet til deres sportsgren og gode råd til trænerrollen samt samarbejdet med forældre. Materialet er foreløbigt udviklet til fem sportsgrene.

Evaluering af Antibulli Tennis

I 2023 blev Antibulli Tennis evalueret. I 6 måneder arbejdede 12 tennisklubber i Danmark med Antibulli Tennis, som kombinerer erfaringer fra antimobbe- og trivselsindsatser med erfaringer fra tennisverdenen.

Evalueringen viser bl.a., at børnenes deltagelsesglæde er øget, de trives bedre og får flere venner. Trænerne oplever også, at sammenholdet er styrket på holdene: ”Spillerne synes, at øvelserne er rigtig gode. De griner i hvert fald og har det sjovt, når vi laver dem. Jeg synes også, at de er blevet bedre til at spørge nogen, som de normalt ikke ville spørge, om de vil være sammen på et hold.” -Træner, der arbejder med Antibulli.

Antibulli udvider til ridning

Antibulli handler om at skabe stærke og inkluderende børnefællesskaber i børns fritidsliv, så der bliver plads til alle, og ingen føler sig overset eller udenfor. Målet er at udvide til fire nye sportsgrene i løbet af projektperioden, som løber frem til sommeren 2025. I 2023 blev det muligt at udvide arbejdet med Antibulli til ridning i samarbejde med Dansk Ride Forbund.

Den danske OL-rytter Nanna Merrald og den paralympiske guldvinder Tobias Thorning Jørgensen har begge oplevet, hvordan et stærkt fællesskab i stalden og i ridehallen har været afgørende for deres lyst til sporten, deres selvværd og i sidste ende deres evner som atleter. De har sagt ja til at være ambassadører for Antibulli Ridning.

Følgegruppe til Antibulli

I 2023 samlede Mary Fonden for første gang en følgegruppe til fælles inspiration og sparring. Følgegruppen består af repræsentanter fra samarbejdspartnerne om de forskellige sportsgrene, samt repræsentanter fra Danmarks Idræftsforbund, DGI og eksperter på fritidsområdet. Følgegruppens formål er at skabe synergier på tværs af sportsgrene, udbrede arbejdet med Antibulli og sætte fokus på trivsel i fritidslivet. 

Antibulli Fodbold er udviklet af Mary Fonden i samarbejde med Dansk Boldspil Union.

Antibulli Svømning er udviklet af Mary Fonden i samarbejde med Dansk Svømmeunion.

Antibulli Tennis er udarbejdet af Mary Fonden i samarbejde med Dansk Tennis Forbund.

Antibulli Ridning er udarbejdet af Mary Fonden i samarbejde med Dansk Ride Forbund.

Antibulli-programmerne er finansielt støttet af TrygFonden og Mary Fonden.