Opsummering

Hjem / Årsberetning 2022 / Opsummering

Opsummering

2022 var et år, hvor overskriften var udviklings- og analysearbejde, der blandt andet dannede grundlag for nye initiativer, der er blevet og skal lanceres i 2023.

Støtte til Ukraine

Da krigen i Ukraine brød ud, besluttede vi helt særligt at støtte de ukrainske børn gennem Børns Vilkårs indsamling til børnetelefonerne i Ukraine samt Børns Vilkårs arbejde med at støtte ukrainske børn, der kommer til Danmark og ringer til BørneTelefonen. Vi er glade for, at donationen har bidraget til, at ukrainske børn har et sted at ringe hen, hvor de bliver hørt og kan få nogle konkrete, gode råd i den svære situation, de står i – både i Ukraine og i Danmark.

Vidner til partnervold skal række ud

I starten af 2022 offentliggjorde vi en ny befolkningsundersøgelse udarbejdet af VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd med fokus på danskernes kendskab til og erfaringer med partnervold. Undersøgelsen viser blandt andet, at når der er voksne vidner til partnervold, er det kun hvert tredje vidne, der handler på vold, hvorfor der ligger et stort potentiale i at få flere vidner til at reagere, når de er vidner til volden. Derfor har vi igangsat kampagnen stoppartnervold.nu, der også rummer en ny hjemmeside af samme navn, hvor vidner til partnervold kan få gode råd til, hvordan de skal reagere og hjælpe.

Gensyn med Grønland

I august tog Mary Fonden sammen med Kronprinsessen på en længe ventet rejse til Grønland. Mary Fonden har altid haft et tæt samarbejde med mange aktører i Grønland. På turen besøgte vi blandt andet UNLEASH Innovation Lab Nuuk, hvor 200 unge fra Norden og Arktis var samlet for at udvikle idéer og konkrete løsninger – til blandt andet at skabe bedre mental sundhed. I Mary Fonden gjorde vi det med vores årlige donation for 2022 muligt for 12 grønlandske unge bosiddende i Danmark at deltage i UNLEASH i Nuuk.

Sammenholdet vinder altid – også i tennis

I 2022 indgik Mary Fonden og Dansk Tennis Forbund et nyt samarbejde om at udbrede Antibulli til børn i de danske tennisklubber. Uanset hvilken fritidsaktivitet børn går til, er det vigtigt, at fællesskabet er rummeligt og inkluderende. Sådan er det desværre ikke altid i dag, og derfor har Mary Fonden for år tilbage udviklet programmet Antibulli, der skal understøtte de positive fællesskaber og sammenholdet blandt børnene. Først var det Antibulli Håndbold, så Svømning og Fodbold – og nu også Tennis.

Trivsel på skoleskemaet – nu også i 10. klasse

Siden 2018 har efterskoler landet over arbejdet kontinuerligt med elevernes trivsel gennem projektet Me&We, der styrker de unges sociale kompetencer, relationer og fællesskaber for at give dem et værn mod mistrivsel. Hvert år er nye efterskoler kommet til, og en ny evaluering af indsatsen viser, at arbejdet gør en forskel. Derfor er vi også virkelig glade for, at vi i 2022 gik skridtet videre og igangsatte et pilotprojekt i 10. klasser i tre kommuner.

Flere danskere har det svært

Mens hovedparten af danskerne har det godt, er der en voksende gruppe i samfundet, som kæmper med psykisk mistrivsel og ensomhed. Det viser den nye Fællesskabsmåling, som VIVE har udarbejdet for Mary Fonden og TrygFonden. I december offentliggjorde vi undersøgelsen som opfølgning på den første Fællesskabsmåling til en stor konference for relevante aktører.