15. februar 2017

Elever og lærere er glade for Kærlig Talt

Tilfredsheden med undervisningsmaterialet Kærlig Talt blandt elever og lærere er stor, og størstedelen af lærerne vil anbefale kollegaer at bruge Kærlig Talt i undervisningen. Effekten af materialet er dog endnu svær at måle. Det viser en ny evaluering.
Kærlig Talt

”Jeg synes det er et rigtig godt projekt. At lære at sætte ord på svære følelser kan man ikke starte med for tidligt.” Sådan lyder det fra en af de lærere, som har deltaget i evalueringen af undervisningsmaterialet Kærlig Talt. De positive tilkendegivelser går igen både blandt de 750 elever og 23 lærere på 8. klassetrin, som har deltaget i evalueringen, der blev foretaget af Institut for Psykologi ved Syddansk Universitet i 2015-2016.

Umiddelbart efter undervisningsforløbets afslutning vurderer syv ud af ti elever, at det har været spændende og lærerigt at deltage i Kærlig Talt, og at temaerne har været meningsfulde at arbejde med. Samme tendens ses seks måneder senere, hvor seks ud af ti elever fortsat husker Kærlig Talt som et godt og lærerigt undervisningsforløb. Blandt adspurgte lærere angiver alle, at arbejdet med Kærlig Talt har været spændende og lærerigt. Omkring halvdelen af lærerne beskriver, at de efter forløbet har arbejdet videre med temaer eller problemstillinger fra Kærlig Talt, og hovedparten af lærerne mener, at temaet i Kærlig Talt er meningsfuldt og anbefalelsesværdigt. Endelig beskriver alle lærerne, at lærerkurset og undervisningsmaterialerne har rustet dem til arbejdet med Kærlig Talt.

Den høje tilfredshed glæder Mary Fondens direktør:

”Kærlig Talt har til formål at forebygge kærestevold blandt unge. Det er et vanskeligt emne, og vi har arbejdet grundigt med, hvordan vi skulle gribe det an. Derfor betyder det meget at se, at undervisningsmaterialet rammer målgruppen, og at både lærere og elever finder det vedkommende og interessant. Det er en forudsætning for at flytte noget,”

Siger Helle Østergaard, direktør i Mary Fonden.

Svært at måle effekten

Evalueringen har derimod ikke vist en signifikant effekt inden for testperioden i forhold til at forebygge kærestevold. Forløbet kan ikke dokumentere den tiltænkte effekt på udøvelsen af emotionel vold blandt venner, holdninger til vold, kommunikation, konflikthåndtering og affektregulering.

Kærlig Talt er udviklet med henblik på primær forebyggelse. Det vil sige, før de unge oplever kærestevold, og for nogle endda før de overhovedet har gjort sig erfaringer med kærester. Evalueringen måler direkte på forekomsten af kærestevold og på nogle af de faktorer, der antages at lede til vold eller grænseoverskridende adfærd. Det er med andre ord konsekvenser, som endnu ikke er aktualiseret i de unges liv. Det er noget af det, som kan gøre det svært at måle på effekten af Kærlig Talt.

”Vi tager evalueringen til efterretning og er os bevidste om, at det er svært at måle på effekten af et forebyggende initiativ som Kærlig Talt inden for en testperiode på bare seks måneder,” fortæller Helle Østergaard.

Læs faktaark om evalueringen af Kærlig Talt 

Af:

Kristine Kornum

Relaterede nyheder

LæseLeg i børnehaver

Studier om LæseLegs betydning i børnehaver

To studier undersøger betydningen af LæseLeg for børn i 3-6-årsalderen. LæseLeg arbejder med at styrke børns sprog og evne til at indgå i sociale relationer …
Fire skolebørn ligger på gulvet

Fri for Mobberi sætter turbo på tolerancen

Børn trives bedst i fællesskaber, hvor der er plads til forskellighed. Derfor sætter trivsels- og antimobbeprogrammet Fri for Mobberi turbo på tolerancen i den …

Fri for Mobberi kommer til Frankrig

Mary Fondens og Red Barnets antimobbeprogram Fri for Mobberi er allerede udbredt til fem lande. Nu slutter Frankrig sig til listen og udvikler deres egen …