Viden
Viden er et afgørende fundament for Mary Fondens aktiviteter. Det forudsætter, at vi kender og anvender den nyeste viden om årsager, konsekvenser, forebyggelse og afhjælpning på vores områder – og indhenter ny viden, hvis den ikke er tilgængelig.
Viden har imidlertid ingen værdi i sig selv. Gevinsten opnås først, når denne viden kan omsættes til praksis og danne grundlag for faglig refleksion og udvikling på vores områder. Derudover er det centralt for vores vidensarbejde, at resultaterne formidles til vores målgrupper og samarbejdspartnere, og at de kan anvendes til at nedbryde tabuer og barrierer, bygge bro mellem forståelser og at bekæmpe social isolation.
Her på siden finder du de analyser og evalueringer, vi selv har fået gennemført.
Det styrker børns kommunikative kompetencer at deltage i LæseLeg i en halv time om ugen. Det viser et effektstudie, der har undersøgt LæseLegs effekt for vuggestue- og dagplejebørn.
På vegne af Fri for Mobberi har Epinion gennemført en undersøgelse af forældres oplevelse af hvilke kulturer og normer, børn kan støde på i indskolingen.
På vegne af Alliancen mod mobning har Rambøll udarbejdet et statusnotat om Skolestyrken. Notatet præsenterer skolernes erfaringer, læringer og indsigter med udbredelse og implementering af Skolestyrken.
Hvordan opleves og bruges Skolestyrkens værktøj til håndtering af mobning af fagprofessionelle? Denne rapport formidler resultaterne af et følgeforskningsstudie, der har undersøgt netop det.
Børn fra seks svømmeklubber har i et halvt år arbejdet med Antibulli-øvelser, og ny evaluering viser, at børnene trives bedre, får nye venner og oplever et stærkere fællesskab.
Undersøgelsen ’Fritidslivet for 3. – 6.- klasse’ er foretaget i efteråret 2020 blandt 1093 børn fra 3.-6. klasse og blandt knap 500 forældre til børn i denne aldersgruppe.
Gennem interviews og analyse af børnetegninger har lektor og specialist i børnepsykologi, Grethe Kragh-Müller, undersøgt, hvordan børn oplever LæseLeg.
Alliancen mod mobnings program, Skolestyrken, får flotte bedømmelser i den første evaluering, der er foretaget på tre pilotskoler.
Rapporten undersøger erfaringer og forståelser af mobning og ensomhed i befolkningen og blandt lærere og skolepædagoger. Den er baseret på en befolkningsundersøgelse gennemført af Rabøl Research i 2019 i samarbejde med Epinion.
Evalueringen af LæseLeg peger på, hvilke områder programmet kan udvikle og tilpasse, så det bliver endnu mere anvendeligt for de fagpersoner, der bruger det.
Analysebureauet Wilke udførte i 2018 en undersøgelse af brugernes anvendelse af Fri for Mobberi.
Gratis antologi, der giver fagfolk viden og værktøjer til arbejdet med at forebygge mobning.
Kontrolgruppestudie viser, at Fri for Mobberi styrker børns empatiske adfærd.
Stor spørgeskemaundersøgelse af børns trivsel i fritidslivet viser, at selvom langt de fleste trives i fritidslivet, så har tre ud af 10 idrætsudøvere i landets idrætsklubber i alderen 9-16 år oplevet mistrivsel.
Mindre studie viser – trods små positive resultater – ingen entydig effekt af et traditionelt LæseLeg-forløb blandt stærkt sprogsvage små børn.