> English

Børn har fået det bedre i fritidslivet

Færre børn oplever at blive mobbet eller at føle sig udenfor til deres fritidsaktivitet. Det viser en ny undersøgelse af børns trivsel i fritidslivet. Men til trods for den positive udvikling oplever hver sjette stadig at blive drillet eller mobbet, og for én ud af ti betyder det, at de helt er stoppet til en aktivitet.

Børn er blevet bedre til at omgås hinanden, når de mødes på håndboldbanen, i svømmehallen og til gymnastik. Det viser en ny undersøgelse af børns trivsel i fritidslivet udført af Center for Ungdomsstudier for Mary Fonden og MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobning. 
Undersøgelsen Tweens, fritid og trivsel viser, at færre børn i 3.-6. klasse bliver drillet, mobbet eller holdt udenfor til en fritidsaktivitet sammenlignet med tilsvarende tal fra 2013. Hvor det dengang var 26,5 % af børnene, som oplevede drillerier og udelukkelse, så gælder det 16,4 % af børnene i dag.

Rapporten viser også, at næsten alle børn – flere end 95 % – glæder sig til at skulle af sted til deres fritidsaktivitet. Ni ud af ti angiver, at de generelt har det godt med deres holdkammerater, men nogle børn rammes hårdt af drillerier og mobning. Næsten hver tiende (9,4 %) barn angiver, at de er stoppet til en fritidsaktivitet pga. mistrivsel.

”På trods af den positive udvikling bør det forhold, at 9,4 % stopper til en fritidsaktivitet pga.  mistrivsel, fordre et forstærket fokus på denne tematik. Undersøgelsen viser, at mistrivsel oftest sker på arenaer, hvor der er voksne til stede, og et oplagt næste skridt i arbejdet med at skabe trivsel for alle i fritidslivet, er derfor, at trivselstematikken indgår som en helt naturlig del af den grundlæggende træner- og lederuddannelse,” siger Søren Østergaard, leder af Center for Ungdomsstudier. 

Kun 14,8 % af børnene har oplevet at tale om mobning til en fritidsaktivitet, mens 82,4 % har talt om problematikken i skolen, hvilket tegner et tydeligt billede: 

”Trivsel og læring er i dag naturligt koblet i skolerne. Trivselsopgaven i fritidslivet er derimod stadig ny og kan let blive overset. Vi har en tendens til at tro, at det gode fællesskab kommer af sig selv, når børnene mødes frivilligt, og ofte får vi ikke øje på mistrivslen, fordi børnene stopper til deres aktivitet uden at sætte ord på, hvorfor de stopper,” udtaler direktør i Mary Fonden Helle Østergaard.

Undersøgelsen viser også, at hvert fjerde barn anser det som i orden ikke at ville være på hold med en, der er dårligere end dem selv, og 14,5 % mener, det er ok at tale negativt til holdkammerater, som begår fejl. Foruden fritidslivet kommer undersøgelsen ind på børns generelle trivsel, herunder ensomhed, stress og mobning samt børnenes forhold til de sociale medier.


FAKTA

Om undersøgelsen Tweens, fritid og trivsel
Undersøgelsen er foretaget af Center for Ungdomsstudier (CUR) for Mary Fonden og MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobning. Resultaterne er baseret på en spørgeskemaundersøgelse blandt 1.450 elever fra 3.-6. klasse og 681 forældre fra 13 skoler landet over. Derudover er 24 elever og 12 forældre blevet interviewet. Data er indsamlet i efteråret 2017.

I 2013 undersøgte CUR i samarbejde med bl.a. Mary Fonden også børns (3.-5. klasse) fritidsliv i rapporten Børneliv version 2.0 – perspektiver på tweens, fritidsliv og trivsel. Undersøgelserne er sammenlignelige, da flere af spørgsmålene i den nye undersøgelse er de samme som i 2013-undersøgelsen.

De vigtigste nye tal om børns trivsel i fritidslivet
• Færre børn end tidligere – godt en sjettedel eller 16,4 % mod 26,5 % i 2013 – oplever i dag at blive drillet, mobbet eller holdt udenfor til en fritidsaktivitet. Modsat angiver 83,6 % af børnene, at de ikke har oplevet at blive drillet, mobbet eller holdt udenfor. I 2013 var det kun 73,5 %, der kunne sige det samme. Læs mere i tabel 37.
• Antallet af børn, der har valgt at stoppe til en fritidsaktivitet pga. mobning, er faldet. I 2013 var det 13,8 %, mens tallet i den nye undersøgelse er 9,4 %. Læs mere i tabel 48.
• Markant flere børn end tidligere (72,4 % mod 52,7 % i 2013) fortæller, at de ikke kender nogen, der er blevet drillet, mobbet eller holdt udenfor til en fritidsaktivitet. Læs mere i tabel 46.
• 90,2 % af børnene angiver, at de ’altid’ eller ’for det meste’ har det godt med de andre børn til den fritidsaktivitet, de bruger mest tid på. Det betyder dog samtidig, at én ud af ti (9,8 %) oplever, at de ’sjældent’ eller kun ’nogle gange’ har det godt med de andre børn til fritidsaktiviteten. Læs mere i tabel 35.
• 95,6 % af børnene glæder sig ’altid’ eller ’oftest’ til at komme til deres fritidsaktivitet. Læs mere i tabel 33.
• Børn, der dyrker en holdidræt, oplever i lidt højere grad at blive drillet, mobbet eller holdt udenfor end børn, der går til en individuel idræt. Læs mere i tabel 41. Til gengæld oplever de individuelle idrætsudøvere oftere ensomhed: 36,3 % individuelle idrætsudøvere angiver, at de ’ofte’ eller ’nogle gange’ oplever ensomhed, mens det er tilfældet for 27,3 % af de børn, der dyrker en holdidræt. Læs mere i tabel 42.
• De børn, der bliver drillet eller mobbet, oplever primært at få ’ubehagelige kommentarer’, ’ubehagelige blikke eller nedladende kropssprog’ og ’at blive skubbet eller lignende’. Læs mere i tabel 45.
• 25,7 % af børnene synes altid eller nogle gange, at det er i orden ikke at ville være på hold med en, der er dårligere end en selv, og 14,5 % mener, at det altid eller nogle gange er ok at snakke negativt til en, der laver fejl. Læs mere i tabel 25.
• Børn oplever primært at tale om mobning i skolen og med deres forældre. 14,8 % har talt om mobning til deres fritidsaktivitet. Læs mere i tabel 24.
• Det vigtigste for børnene ved at gå til en fritidsaktivitet er at ’have det sjovt’, ’at blive bedre’ og at ’være sammen med venner’. ’At vinde’ er mindst vigtigt. Læs mere i tabel 20.
• 87,9 % af børnene går fast til en fritidsaktivitet. 12,1 % går ikke til noget. Læs mere i tabel 18.
Hent hele undersøgelsen.

Trivselsindsatser i fritidslivet
I 2013 lancerede Mary Fonden Klubfidusen til fodbold i samarbejde med Red Barnet, DBU og TrygFonden. I 2017 introducerede Mary Fonden og MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobning i samarbejde med Red Barnet og TrygFonden Antibulli, der er et antimobberedskab til håndboldtrænere. Antibulli kombinerer viden om børns trivsel og viden fra håndboldverdenen. Læs mere på antibulli.dk.

Parterne bag rapporten
Center for Ungdomsstudier er et praksisorienteret forskningscenter, der beskæftiger sig med ungdomskultur, værdier og foreningsliv. Læs mere på cur.nu.
Mary Fonden arbejder for at bekæmpe social isolation og har siden 2007 haft mobning og trivsel som et af tre indsatsområder. Mary Fonden identificerer, udvikler og driver selv sin projekter i samarbejde med relevante partnere. Læs mere på maryfonden.dk.
MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobning har til formål at modarbejde mobning og øge trygheden og tolerancen blandt børn og unge i sportslige, kulturelle og sociale fællesskaber. MH24 blev grundlagt i 2015 af håndboldspilleren Mikkel Hansen. Læs mere på mh24.dk.

Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden I et godt børnefællesskab er tolerancen og respekten for hinanden så høj, at man kan se ud, hedde og være præcis, som man gør og er. I et godt børnefællesskab har man også øje for, at alle kan bidrage med noget til fællesskabet. Forenklet kan man sige, at et godt fællesskab er modstandsdygtigt over for mobning. Det gælder også i børnenes fritidsliv. Derfor har vi sammen med @mh24_officiel skabt #Antibulli Håndbold, som gør det let for børnehåndboldtrænere at træne sammenholdet og styrke det gode børnefællesskab. Vil du også arbejde med fællesskab i fritidslivet, så tjek link i bio. #modmobning #forebyggelseerbedst #alleharrettilathøretil
mary_fonden "I rygsækken blev jeg rigtig glad for lego batman bamsen, som gav mig tryghed, da det hele var svært. Dagbogen har jeg tegnet min situation i, som hjælper mig med at forstå og bearbejde min situation. Bogen "Den her bog elsker dig" giver mig en masse grin og gode snakke med min mor." ..... Postkortet kommer fra et af de knap 2.000 børn, som hvert år flytter på krisecenter med sin mor. Alle børn på krisecentre i Danmark, Grønland og på Færøerne får en rygsæk fra Mary Fonden og #olekirksfond. Rygsækken rummer det mest nødvendige, som et barn kan savne, når han eller hun flytter på krisecenter – lige fra et håndklæde og hårbørste til en dagbog, lidt legetøj og en bamse. Rygsækken fungerer også som et pædagogisk værktøj for krisecentrenes børnemedarbejdere og bliver brugt til at sætte gang i den svære samtale med barnet om oplevelserne i hjemmet. #allebørnharrettiletlivudenvold #rygsækketilbørnpåkrisecentre #stopvoldmodbørn
mary_fonden Tusindvis af børn har gennem årene haft en fest i det gode børnefællesskabs navn til de årlige Fri for Mobberi​ Børnestafetter, som vi holder i København og Aarhus. I sidste måned var det de færøske børns tur til tage bamsestafetten og løbe en kilometer mod mobning til 'Bamsurenning' (Bamseløb) i det nordatlantiske 🇫🇴. Fri for Mobberi blev i marts i år lanceret på Færøerne under navnet 'Betri Vinir' (Bedre Venner). Det er den færøske NGO #Barnabati​, som i samarbejde med Mary Fonden og @redbarnetdk ​har tilpasset det danske antimobbeprogram til færøske forhold, og som også står bag det færøske Bamseløb. #friformobberi #betrivinir #børnestafetten2018 #bamseven #alleharrettilathøretil #forebyggelseerbedst
mary_fonden 🍁📚Efterårsferien nærmer sig - og dermed måske også lidt ekstra tid til varm kakao og højtlæsning sammen med børnene i familien 🍁📚. Vores projekt LæseLeg, der støtter børns sproglige udvikling i dagtilbud og indskolingen, har 10 gode råd til, hvordan du også som forælder og bedsteforælder kan læse SAMMEN med dine børn eller børnebørn i stedet for at læse for dem. Det hjælper dem nemlig til at udvikle et stort og nuanceret sprog. Her er de første tre råd: 1) Læs sammen med dit barn At læse sammen med adskiller sig fra at læse for. Når du læser sammen med dit barn, afbryder I oplæsningen og taler om ord, historie og illustrationer undervejs og efter snip, snap, snude. 2) Vær til stede De fleste har oplevet, at tankerne flyver, når de læser højt. Bliv i læseoplevelsen sammen med dit barn. 3) Begynd tidligt Fra dit barn er 9-10 måneder har det glæde af små bøger. Kig i bøgerne og sæt ord på – men kun så længe dit barn er interesseret. Fra dit barn er godt to år, kan I læse bøger med lidt tekst. Tanken bag det hele er, at børn har brug for at kunne udtrykke sig for at være en del af børnefællesskabet, og følgeforskning viser, at LæseLeg netop giver sproget vokseværk. Find resten af de gode råd på laeseleg.dk (link i bio). #alleharrettilathøretil #givsprogetvokseværk #læseleg #tidligindsats 📷: Steen Brogaard
mary_fonden Er du begyndt at tælle ned til jul? Det er vi. Hvert år på denne tid mødes vi med vores faste bureau MOTOR Agency og taler julehilsen. Og hvert år tryller kreativ direktør Carsten Michelsen et nyt fint og julet format frem. Julehilsner luner. Men det gør hilsner uden for højtiderne også. Så hvis du ikke helt er nået til det med julen endnu, så er det måske tid til at sende en hilsen til en, du tænker på ... helt uden julen som anledning. Foto: Mary Fonden ©