> English
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Mange har hørt om Heckman-kurven, men de færreste har mødt manden bag. Det fik vi mulighed for i dag, hvor James Heckman besøgte os i Mary Fonden til en livlig og inspirerende samtale om tidlig indsats blandt børn. Spørgsmål som "Hvor meget betyder forældres involvering i tidlig indsats blandt børn i udsatte familier?" og "Hvordan udvider vi begrebet skoleparathed til også at rumme de sociale og emotionelle kompetencer?". Svarene er ikke simple, og nogle af dem kræver nye undersøgelser og tilbud, før vi kan besvare dem. Men en ting er sikkert - det kan betale sig menneskeligt som økonomisk at investere i vores børn. I Mary Fonden har vi udvidet både Fri for Mobberi og LæseLeg til de mindste børn af samme grund. #forebyggelseerbedst #maryfonden #alleharrettilathøretil #friformobberi #læseleg
mary_fonden "Lederen i 7.Ds avis tager fat i noget helt centralt ved at beskrive vores ansvar for at behandle hinanden med respekt og omsorg. Vi er alle sammen forskellige. Prøv at kigge på jeres sidemand. I ser forskellige ud, selvom I måske også ligner hinanden på nogle punkter. I er måske dygtige til forskellige ting. I kan sikkert lide forskellige ting. Og I har måske vidt forskellige håb og drømme for fremtiden. Den mangfoldighed skal vi skabe plads til og hylde, fordi det gør livet ikke kun mere interessant, men meget mere værdifuldt." 200 elever var samlet i JP/Politikens Hus, da Kronprinsessen i dag talte til vinderne af Mediekonkurrencen for Skoler 2018. Eleverne har skabt skarpe og flotte aviser og nyhedssites rundt om temaet ”Elsk dig selv – krop og idealer”. I talen læste Kronprinsessen op fra lederen i en af vinderaviserne. Læs hele talen i bio. #elskdigselv #kropogidealer #mediekonkurrencen2018 #kronprinsessenstale
mary_fonden 2.100 rygsække til børn på krisecentre. Så mange pakkede vi i går på årets “pakkedag" i Billund sammen med 30 pensionerede LEGO-medarbejdere. ”De børn, der får rygsækkene, har haft en svær start på livet. Rygsækken er en påmindelse til børnene om, at vi ser dem og hører dem, og at volden aldrig er deres skyld. Vi ved, at det at være vidne til vold mod en forælder er lige så skadeligt som selv at være udsat for volden. Rygsækken er en støtte til krisecentrenes afgørende arbejde med at bearbejde børns følelser, oplevelser og traumer,” siger Helle Østergaard, direktør i Mary Fonden. Alle børn, der flytter på krisecenter med deres mor i Danmark, Grønland og på Færøerne, får en rygsæk fra Mary Fonden, Ole Kirk's Fond og LOKK. #allebørnharrettilentrygbarndom #rygsækketilbørnpåkrisecentre #børnpåkrisecentre
mary_fonden Kronprinsessen: "Social isolation har aldrig været mere i fokus. Forståelsen for vores nære relationers betydning for vores helbred, fysisk som psykisk, for vores levetid og livskvalitet er vokset gennem de sidste 10 år. I en omskiftelig verden er vores behov for at høre til trådt tydeligere frem som et basalt menneskeligt behov." Sådan sagde Kronprinsessen til dagens præsidiemøde, hvor der var enighed om, at vi kun kan bekæmpe social isolation, hvis vi gør det i fællesskab. Foto: Steen Brogaard
mary_fonden I disse dage tager mange små børn et af de første store skridt i livet – og rykker fra børnehaven op i skolelivet. I mange børnehaver, der arbejder med Mary Fonden og @redbarnetdk fælles forebyggende antimobbeprogram @friformobberi, hjælper en lille lilla bamse børnene godt på vej. Den lille Bamseven er barnets personlige ven og hjælper, der kan trøste, hvis der er brug for det, og som samtidig minder barnet om alt det, han eller hun har lært om at være en god ven. Hvis både børnehave, fritidsinstitution og skole arbejder med Fri for Mobberi, skaber Bamseven tryghed og en fin rød tråd i en overgang, som af mange børn opleves som meget overvældende. Omdrejningspunktet i Fri for Mobberi er det gode børnefællesskab og værdierne tolerance, respekt, omsorg og mod. Når både børnehave, fritidsinstitution og skolen arbejder efter de samme værdier alle steder bliver det lettere for børnene at afkode de sociale spilleregler det nye sted. Billedet af denne lille Bamseven kommer fra daginstitutionen Stien og Vallensbæk, hvor den er klar til at komme med sin ven i skole. #friformobberi #bamseven #forebyggelseerbedst #dengodeovergang #alleharrettilathøretil

Ny indsats skal involvere hele skolen i kampen mod mobning

Fra skoleleder til pedel, fra 0. til 10. – alle skal med i kampen mod mobning, hvis den skal vindes. Det er tanken bag en stor indsats mod mobning, som nu kan igangsættes med støtte fra tre af Danmarks fonde; Ole Kirk’s Fond, TrygFonden og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.

Hvis mobning for alvor skal stoppes, skal der sættes ind fra flere sider, og alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobnings første store indsats.  Bag Alliancen står Mary Fonden, Red Barnet og Børns Vilkår.

Ledere og lærere er ofte i vildrede over, hvordan de bedst håndterer mobning. Det er tit overladt til de enkelte klasseteam at håndtere mobningen. Det er en alt for sårbar situation for både klassens børn og lærere. Derfor efterspørger mange skoler en samlet anvisning på, hvordan de bedst arbejder med at bekæmpe mobning og fremme trivsel for alle skolens børn,” forklarer Jonas Keiding Lindholm, generalsekretær for Red Barnet

Det nye program vil bestå af flere indsatser, herunder kompetenceudvikling for skolens personale og forældrebestyrelse, hjælp til at oversætte den lovpligtige antimobbestrategi til konkret handling og udvikling af antimobberedskaber – i første omgang til mellemtrinnet, hvor mobning er mest udbredt. Ambitionen er at skabe et samlet, kvalitetssikret tilbud til skoler, som ønsker at arbejde for mobbefri miljøer.

Ud over Mary Fonden har Ole Kirk’s Fond, A.P. Møller Fonden og TrygFonden valgt at støtte projektet, som har et budget på godt 19 mio. kr. over de næste tre år.

Vi har fra start i Alliancen mod mobning haft et ønske om at se mobning i relation til kompetencer og kultur på skolen som helhed. Det er både krævende og ambitiøst, og vi er meget glade for den tillid, som de tre fonde har vist os med den flotte bevilling,” siger Helle Østergaard, direktør i Mary Fonden.

Indsatsen samler international viden og erfaringer samt de tre organisationers mangeårige arbejde for børns trivsel. Med finansieringen på plads kan arbejdet med at udvikle, afprøve og evaluere redskaberne i det nye program gå i gang.

Vi ved meget, men langt fra nok om at forebygge mobning i skolen. Der er desværre ingen nemme eller hurtige løsninger på at komme problemet til livs. Med vores nye, fælles initiativ vil vi kunne hjælpe mange flere børn, ved at styrke voksne, i at forebygge og gribe ind over for mobning,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.

I første omgang vil programmet blive afprøvet i udvalgte kommuner; herunder Københavns og Billund kommuner. Et udvalg af skoler i hver kommune vil teste redskaberne, som siden vil blive tilpasset i tæt dialog med pædagoger, lærere, skoleledelse, elever, forældre og eksperter på trivselsområdet. På sigt skal programmet tilbydes alle skoler, ligesom det er ambitionen at udvikle konkrete materialer til udskolingen.

FAKTA OM INDSATSEN

Det nye program skal hjælpe skolerne med kortlægge deres trivselsarbejde og udpege, hvor de kan forbedre indsatsen. Programmet skal også guide skolerne i at formulere antimobbestrategier, der kan oversættes til handlinger i klasseværelset. Ledelse, lærere, pædagoger og resten af personalet på skolerne vil blive undervist i den nyeste viden om mobning og interventioner, og endelig vil et konkret materiale målrettet mellemtrinnet blive udviklet, afprøvet og ikke mindst evalueret.

Indsatsen bygger på internationale erfaringer med at involvere alle aktører i og omkring skolen (whole school approach) og på det såkaldt ’nye mobbesyn’, hvor man forebygger og afhjælper mobning ved at kigge på gruppen af børn og kulturen både i klassen og på skolen. Frem for at udpege enkelte børn som mobbere eller mobbeofre arbejder man med alle børn og de uskrevne regler blandt elever, pædagoger, lærere, ledelse og forældre.

Det overordnede mål er at forebygge mobning, at afhjælpe mobning i klasser/hele skoler og at sikre støtte til enkelte børn og unge ramt af mobning over længere tid.

Om Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning blev etableret i 2016 ud fra et ønske om at samle kræfterne og ad den vej arbejde mere målrettet for børns trivsel i Danmark. Alliancen står på skuldrene af de tre organisationers mangeårige arbejde for børns trivsel, bl.a.:

• Fri for Mobberi, Mary Fondens og Red Barnets fælles antimobbeprogram, der har fokus på forebyggelse af mobning i vuggestue/dagpleje, børnehave og indskoling
  • DropMob, Red Barnets initiativ, der skal støtte skoler i at udarbejde antimobbe-strategier samt en lang række trivselsfremmende indsatser, der bekæmper mobning i skoler, sportsklubber og på internettet
  • BørneTelefonen hos Børns Vilkårs samt kampagnen #DeVoksnesAnsvar

Organisationerne har siden etableringen af Alliancen mod mobning indsamlet viden og internationale erfaringer med henblik på at kunne beskrive nærværende program og søge midler til den omfattende indsats.

Læs mere om Mary Fonden på maryfonden.dk, om Red Barnet på redbarnet.dk og om Børns Vilkår på bornsvilkar.dk.

Om mobning

Der udarbejdes forskellige statistikker omkring mobning i Danmark. Alliancen mod mobning anvender Den Nationale Trivselsmåling (Trivselsmålingen), som siden 2015 årligt har målt på mobning og trivsel blandt eleverne på 0.-9. klassetrin.

I 2017 angav 20 % af eleverne – dvs. hvert femte barn – i 4.-9. klasse, at de havde oplevet mobning meget tit, tit, nogle gange eller sjældent i det pågældende skoleår*.  I 4. klasse angav 26 % i 2017-undersøgelsen, at de havde oplevet mobning.

Det har siden 2009 været et lovkrav, at folkeskoler skal have en antimobbestrategi. Siden 1. august 2017 har lovkravet også omfattet privat- og friskoler. Ifølge en undersøgelse fra DCUM fra 2017 opfylder 13 % af landets folkeskoler ikke kravet.

I 2017 blev det vedtaget ved lov, at en elev eller hans/hendes forældre kan klage, hvis skolen eller uddannelsesstedet ikke gør tilstrækkeligt for at forhindre mobning generelt eller for at standse konkrete mobbesituationer på skolen.

Om Den Nationale Trivselsmåling

Om den lovpligtige antimobbestrategi

Om den nye klageinstans mod mobning

* Meget tit: 1 %, tit: 2 %, en gang imellem: 5 %, sjældent: 12 %.