> English

Ny indsats skal involvere hele skolen i kampen mod mobning

Fra skoleleder til pedel, fra 0. til 10. – alle skal med i kampen mod mobning, hvis den skal vindes. Det er tanken bag en stor indsats mod mobning, som nu kan igangsættes med støtte fra tre af Danmarks fonde; Ole Kirk’s Fond, TrygFonden og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.

Hvis mobning for alvor skal stoppes, skal der sættes ind fra flere sider, og alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobnings første store indsats.  Bag Alliancen står Mary Fonden, Red Barnet og Børns Vilkår.

Ledere og lærere er ofte i vildrede over, hvordan de bedst håndterer mobning. Det er tit overladt til de enkelte klasseteam at håndtere mobningen. Det er en alt for sårbar situation for både klassens børn og lærere. Derfor efterspørger mange skoler en samlet anvisning på, hvordan de bedst arbejder med at bekæmpe mobning og fremme trivsel for alle skolens børn,” forklarer Jonas Keiding Lindholm, generalsekretær for Red Barnet

Det nye program vil bestå af flere indsatser, herunder kompetenceudvikling for skolens personale og forældrebestyrelse, hjælp til at oversætte den lovpligtige antimobbestrategi til konkret handling og udvikling af antimobberedskaber – i første omgang til mellemtrinnet, hvor mobning er mest udbredt. Ambitionen er at skabe et samlet, kvalitetssikret tilbud til skoler, som ønsker at arbejde for mobbefri miljøer.

Ud over Mary Fonden har Ole Kirk’s Fond, A.P. Møller Fonden og TrygFonden valgt at støtte projektet, som har et budget på godt 19 mio. kr. over de næste tre år.

Vi har fra start i Alliancen mod mobning haft et ønske om at se mobning i relation til kompetencer og kultur på skolen som helhed. Det er både krævende og ambitiøst, og vi er meget glade for den tillid, som de tre fonde har vist os med den flotte bevilling,” siger Helle Østergaard, direktør i Mary Fonden.

Indsatsen samler international viden og erfaringer samt de tre organisationers mangeårige arbejde for børns trivsel. Med finansieringen på plads kan arbejdet med at udvikle, afprøve og evaluere redskaberne i det nye program gå i gang.

Vi ved meget, men langt fra nok om at forebygge mobning i skolen. Der er desværre ingen nemme eller hurtige løsninger på at komme problemet til livs. Med vores nye, fælles initiativ vil vi kunne hjælpe mange flere børn, ved at styrke voksne, i at forebygge og gribe ind over for mobning,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.

I første omgang vil programmet blive afprøvet i udvalgte kommuner; herunder Københavns og Billund kommuner. Et udvalg af skoler i hver kommune vil teste redskaberne, som siden vil blive tilpasset i tæt dialog med pædagoger, lærere, skoleledelse, elever, forældre og eksperter på trivselsområdet. På sigt skal programmet tilbydes alle skoler, ligesom det er ambitionen at udvikle konkrete materialer til udskolingen.

FAKTA OM INDSATSEN

Det nye program skal hjælpe skolerne med kortlægge deres trivselsarbejde og udpege, hvor de kan forbedre indsatsen. Programmet skal også guide skolerne i at formulere antimobbestrategier, der kan oversættes til handlinger i klasseværelset. Ledelse, lærere, pædagoger og resten af personalet på skolerne vil blive undervist i den nyeste viden om mobning og interventioner, og endelig vil et konkret materiale målrettet mellemtrinnet blive udviklet, afprøvet og ikke mindst evalueret.

Indsatsen bygger på internationale erfaringer med at involvere alle aktører i og omkring skolen (whole school approach) og på det såkaldt ’nye mobbesyn’, hvor man forebygger og afhjælper mobning ved at kigge på gruppen af børn og kulturen både i klassen og på skolen. Frem for at udpege enkelte børn som mobbere eller mobbeofre arbejder man med alle børn og de uskrevne regler blandt elever, pædagoger, lærere, ledelse og forældre.

Det overordnede mål er at forebygge mobning, at afhjælpe mobning i klasser/hele skoler og at sikre støtte til enkelte børn og unge ramt af mobning over længere tid.

Om Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning blev etableret i 2016 ud fra et ønske om at samle kræfterne og ad den vej arbejde mere målrettet for børns trivsel i Danmark. Alliancen står på skuldrene af de tre organisationers mangeårige arbejde for børns trivsel, bl.a.:

• Fri for Mobberi, Mary Fondens og Red Barnets fælles antimobbeprogram, der har fokus på forebyggelse af mobning i vuggestue/dagpleje, børnehave og indskoling
  • DropMob, Red Barnets initiativ, der skal støtte skoler i at udarbejde antimobbe-strategier samt en lang række trivselsfremmende indsatser, der bekæmper mobning i skoler, sportsklubber og på internettet
  • BørneTelefonen hos Børns Vilkårs samt kampagnen #DeVoksnesAnsvar

Organisationerne har siden etableringen af Alliancen mod mobning indsamlet viden og internationale erfaringer med henblik på at kunne beskrive nærværende program og søge midler til den omfattende indsats.

Læs mere om Mary Fonden på maryfonden.dk, om Red Barnet på redbarnet.dk og om Børns Vilkår på bornsvilkar.dk.

Om mobning

Der udarbejdes forskellige statistikker omkring mobning i Danmark. Alliancen mod mobning anvender Den Nationale Trivselsmåling (Trivselsmålingen), som siden 2015 årligt har målt på mobning og trivsel blandt eleverne på 0.-9. klassetrin.

I 2017 angav 20 % af eleverne – dvs. hvert femte barn – i 4.-9. klasse, at de havde oplevet mobning meget tit, tit, nogle gange eller sjældent i det pågældende skoleår*.  I 4. klasse angav 26 % i 2017-undersøgelsen, at de havde oplevet mobning.

Det har siden 2009 været et lovkrav, at folkeskoler skal have en antimobbestrategi. Siden 1. august 2017 har lovkravet også omfattet privat- og friskoler. Ifølge en undersøgelse fra DCUM fra 2017 opfylder 13 % af landets folkeskoler ikke kravet.

I 2017 blev det vedtaget ved lov, at en elev eller hans/hendes forældre kan klage, hvis skolen eller uddannelsesstedet ikke gør tilstrækkeligt for at forhindre mobning generelt eller for at standse konkrete mobbesituationer på skolen.

Om Den Nationale Trivselsmåling

Om den lovpligtige antimobbestrategi

Om den nye klageinstans mod mobning

* Meget tit: 1 %, tit: 2 %, en gang imellem: 5 %, sjældent: 12 %.

Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Fantastisk! Vores og Mikkel Hansens fælles projekt Antibulli er nu officielt blåstemplet som almen viden ved at være med i Ludo Quiz Danmark. Endda i spørgsmålene til børn. Og vi kan kun være enige - alle børn har brug for at vide, hvordan man er en god holdkammerat, og alle børn skal kunne føle sig som en del af holdet. På og uden for banen. God fornøjelse med spillet - om det er med bræt eller bold!
mary_fonden Fatima var kun fem år gammel, da hendes far solgte hende til en ældre, handicappet mand for omkring 24.000 kroner. Og da hun fyldte 12 år, blev hun afleveret hjemme hos den døvstumme mand. I to år blev hun banket og mishandlet. Indtil hun tog mod til sig og flygtede. Ud i uvisheden. Fatima var heldig at ende på krisecenteret i Kabul. Havde hendes familie fundet hende, havde hun været død. Sådan fortalte forfatter og journalist Simi Jan på Børnenes Dag i november 2018. Blandt tilhørerne sad H.K.H. Kronprinsessen, der er dybt engageret i den globale kamp for kvinders rettigheder, og som gennem Mary Fonden arbejder målrettet med at bekæmpe vold i hjemmet. I dag modtog krisecenteret i Kabul Mary Fondens årlige donation på 50.000 USD. Foto: UNICEF
mary_fonden Godt 1.800 børn flytter hvert år på krisecenter med deres mor i Danmark. Ofte er situationen kaotisk, når familien forlader hjemmet, og mødrene når hverken at pakke børnenes tandbørste eller yndlingsbamse. Som en håndsrækning i en svær tid får alle børn, der flytter på krisecenter i Danmark, Grønland og på Færøerne, en rygsæk fra os og Ole Kirk’s Fond. Rygsækken rummer det mest nødvendige, som et barn kan savne, når han eller hun kommer på krisecenter – lige fra et håndklæde og hårbørste til en dagbog, lidt legetøj og en bamse. Rygsækken fungerer også som et pædagogisk værktøj for krisecentrenes børnemedarbejdere og bliver brugt til at sætte gang i den svære samtale med barnet om oplevelserne i hjemmet. #allebørnharrettilenbarndomudenvold #levudenvold #voldihjemmet #stopvold
mary_fonden Ensomhed er stadig lidt af en gåde. Vi kender alle følelsen, som er en slags signal om, at vi skal opsøge mennesker. Kroppen giver os besked om et uopfyldt socialt behov. Men for nogle mennesker går ensomheden ikke væk igen, og for den gruppe kan ensomheden få store konsekvenser både for helbred og livskvalitet. Hvis vi gerne vil gøre noget ved den skadelige ensomhed, og det er vi mange, der gerne vil, så har vi brug for mere viden om, hvad årsagen er til den mere langvarige ensomhed, og mere viden om, hvad der kan få den til at gå væk igen. Heldigvis er vi godt i gang, og vi bliver hele tiden klogere. Blandt andet via Sundhedspofilen, som vi har brugt som kilde her, og vores egen zoomen ind på, hvad der karakteriserer de mennesker, som føler sig mest ensomme i rapporten "Ensomhed i befolkningen".
mary_fonden Du kan ændre verden - tør du? ❤️ Se vores lille film om modet til at gøre en forskel for mennesker omkring dig - og ‘tag’ de mange modige mennesker omkring dig #maryfonden #dukanændreverden #vismod #alleharrettilathøretil