> English

Kronprinsessen og Mikkel Hansen overrækker ny Antibulli-pris til Dansk Håndbold Award

I 2016 gik H.K.H. Kronprinsessen og Mikkel Hansen sammen om at bekæmpe mobning i børnehåndbolden. Nu hylder de sammenhold og fællesskab med den nye Antibulli-pris, som går til børneafdelingen i en af de mange håndboldklubber, som gør en stor indsats for at skabe et stærkt børnefællesskab.

Der skal være plads til alle børn på håndboldbanen, og det skal frem for alt være sjovt at gå til håndbold. Det var udgangspunktet, da Mary Fonden og MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobning i 2017 lancerede Antibulli Håndbold, som er et træningssite til børnehåndboldtrænere med gratis øvelser, redskaber og gode råd til at styrke sammenholdet. Nu er projektet knopskudt med Antibulli-prisen, som hylder arbejdet for at skabe stærke fællesskaber i børnehåndbolden.

Kronprinsessen og Mikkel Hansen vil sammen overrække prisen til Dansk Håndbold Award den 4. juni i Viborg. Prisen vil gå til børneafdelingen i en klub, som arbejder for at styrke fællesskabet på og uden for banen – både på de enkelte hold og på tværs af hold og årgange. Med prisen følger 20.000 kroner til en fællesskabende aktivitet for alle klubbens børnehold.

Alle håndboldklubber i landet har haft mulighed for at indstille sin børneafdeling til Antibulli-prisen. Repræsentanter for Mary Fonden og MH24 har sammen med tidligere ungdomslandsholdstræner Claus Hansen udvalgt årets vinder af Antibulli-prisen, som offentliggøres til awardshowet i ViboCold Arena i Viborg den 4. juni.

Juryen har i udvælgelsen af vinderen lagt vægt på, at børneafdelingen støtter trænerne i at have øje for børnenes trivsel, har fokus på inddragelse af forældrene og bevidst arbejder for at skabe en klubkultur med plads til alle børn – uanset færdigheder på banen.

Fakta om Antibulli Håndbold
- sammenholdet vinder altid

Trivsel og god børnehåndbold går hånd i hånd. Det samme gør trivsel og et stærkt børnefællesskab. Men gode børnefællesskaber opstår ikke altid af sig selv. De kræver en aktiv indsats fra dem, der er involveret både på og uden for håndboldbanen – spillere, trænere og forældre.

Derfor har Mary Fonden og MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobning skabt Antibulli Håndbold, som er et træningssite til børnehåndboldtrænere med konkrete øvelser, gode råd og redskaber, der gør det let at arbejde med sammenholdet og det gode børnefællesskab på både hold- og klubniveau. Alle elementer i Antibulli er gratis og frit tilgængelige på antibulli.dk.

Antibulli Håndbold kombinerer erfaringer fra antimobbe- og trivselsindsatser med erfaringer fra håndboldverdenen. Grundtanken er, at et stærkt sammenhold og gode børnefællesskaber forebygger eksklusion og mobning.

Målet med Antibulli Håndbold er, at…:

• øge børnetræneres bevidsthed og viden om forebyggelse af mobning samt inspirere til, at aktiviteter og øvelser med fokus på fællesskabet bliver en fast del af træningen.
  • øge forældres bevidsthed om, hvilken rolle de spiller for trivslen i deres barns fritidsliv.
  • skabe stolthed over og opbakning til at være med i en klub, hvor sammenholdet altid vinder.

Mobning og trivsel i fritidslivet
Børn trives ikke automatisk, når de er sammen i deres fritid – og mistrivslen kan let forblive et overset problem, fordi det er frivilligt at deltage, og børn kan stoppe til fritidsaktiviteten, hvis de ikke trives.

• Hvert 6. barn har oplevet at blive drillet, mobbet eller holdt udenfor til en fritidsaktivitet.
  • Hvert 10. barn har valgt at stoppe til en fritidsaktivitet på grund af mobning eller mistrivsel.
  • En fjerdedel af børnene synes, at det er i orden ikke at ville være på hold med én, der er dårligere end en selv.
  • 15 % mener, at det altid eller nogle gange er ok at snakke negativt til en, der laver fejl.
  • 12 % svarer nej til, at børnene altid bakker hinanden op til den holdidræt, de går til.

Kilde: ”Tweens, fritid og trivsel”, Center for Ungdomsstudier for Mary Fonden og MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobning, 2018. Undersøgelsen er foretaget blandt 1.450 elever i 3.-6. klasse.

Parterne bag Antibulli Håndbold
Antibulli Håndbold er udarbejdet af Mary Fonden og MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobning i samarbejde med TrygFonden og Red Barnet.

Mary Fonden arbejder for at bekæmpe social isolation og har siden 2007 haft mobning og trivsel som et af tre indsatsområder. Mary Fonden identificerer, udvikler og driver selv projekter i samarbejde med relevante partnere. Læs mere på maryfonden.dk.

Mikkel Hansen etablerede i 2015 MH24 – Foreningen Mikkel Mod Mobning, der har til formål at modarbejde mobning og øge trygheden og tolerancen blandt børn og unge i sportslige, kulturelle og sociale fællesskaber. Læs mere på mh24.dk.

Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden ”Mange af jer her er lærere. Jeg er sikker på, at I oplever de unges afmagt jævnligt ude i klasseværelserne. Det kan være, når deres venskaber udfordres, når de taber ansigt i klassen, når de ikke føler, at de kan leve op til egne eller andres krav og så videre. Skolelivet, ungdomslivet, ja, livet som sådan er fuld af fantastiske oplevelser med andre mennesker, men det indebærer også svære følelser og situationer – det hverken kan eller skal vi lave om på, men vi kan ændre på måden, vi håndterer dem, og på hvilke konsekvenser vi lader dem få for vores og andres liv.” Sådan sagde Kronprinsessen til deltagerne, da vi i 2016 holdt en konference med udgangspunkt i vores gratis undervisningsmateriale Kærlig Talt. Tematikkerne er stadig helt aktuelle, og de unge har stadig brug for redskaber til at håndtere svære følelser, sætte grænser og blive bevidst om og måske bryde med reaktioner, der kører på autopilot. Alle øvelser, videoer, handouts til elever og lærermanualen i Kærlig Talt er frit tilgængelige på www.projektkaerligtalt.dk Du skal blot logge ind. Find også link i bio. Kærlig Talt er et samarbejde mellem Mary Fonden, @cffamilieudvikling og Ole Kirk's Fond. #alleharrettilathøretil #kærligtalt #forebyggelseerbedst
mary_fonden Hvad tror du andre gør, og hvad tror du, andre mener er rigtigt at gøre? Det er spørgsmålet, når vi taler sociale normer. Og det gjorde vi sammen med udvalgte samarbejdspartnere til en workshop på Amalienborg i dag. Blandt andet med fokus på vold i hjemmet. Med os havde vi professor Ben Cislaghi fra London School of Hygiene and Tropical Medicine. Ben Cislaghi er ekspert i at arbejde med og måle sociale normer. Spændende og udbytterig videndeling og diskussion med mange gode mennesker. #alleharrettilathøretil Foto: Kongehuset
mary_fonden Tilmeldingen til #friformobberi #børnestafetten2019 i #Aarhus og #København er åbnet. Vi løber 1 km mod mobning den 25. maj i Aarhus & den 22. juni i København. Tilmelding på friformobberi.dk - link i bio ☝🏻 Der er børnekoncert fra scenen og sjove aktiviteter på pladsen. Børn fra 0-13 år kan løbe med - og der er T-shirt og medalje til alle. Fri for Mobberi Børnestafetten er Mary Fonden og @redbarnetdk’s årlige børneløb mod mobning, der finder sted i Aarhus og København. Løbet en festlig markering af det alvorlige budskab: Det er aldrig i orden at mobbe, og alle har ret til en plads i fællesskabet.
mary_fonden Vidste du, at 17 % af danskerne ikke mener, at det er psykisk vold, hvis deres partner kontrollerer, hvem de mødes/ses med?* Psykisk vold kan være svær at få øje på. Især hvis man er usikker på, hvad man skal kigge efter. Eller ikke kender tegnene. Men psykisk vold er den mest udbredte voldsform. Og det ER vold, hvis din partner kontrollerer, bestemmer eller på anden måde har magt over, hvem du ses med. Eller om du overhovedet ses med nogen. Er du i tvivl, kan Lev Uden Volds socialfaglige definition af psykisk vold i nære relationer måske være en hjælp: "Psykisk vold i nære relationer er gentagne handlinger, som nedgør, ydmyger, krænker, manipulerer, truer eller isolerer. Handlingerne kan ske i affekt eller være planlagte og have til formål at kontrollere eller begrænse den voldsudsattes livsudfoldelse." Se mere på Lev Uden Volds hjemmeside - her finder du også en hotline, hvis du har brug for hjælp. #voldihjemmet #alleharrettiletlivudenvold #sigdettilnogen #psykiskvold *Kilde: Epinion for Lev Uden Vold, 2018
mary_fonden Jacob føler sig som tilskuer til det sociale liv. Han drømmer om at få en ven, men er i tvivl om, hvad han selv har at tilbyde som ven. Det er alle jer, der har mødt Jacob på de sociale medier, til gengæld ikke. I er sikre på, at han er en rigtig god ven. Tak til Jacob for modet til at stå frem. For alle de opløftende reaktioner. Og for at @tv2echo satte fokus på ensomhed blandt unge. Jacob er en af alt for mange unge, der er svært ensomme. 12 % af de 16-24-årige viser vores seneste analyse udarbejdet af Defactum. #tabuerskaltalesihjel #talomdet #sammenmodensomhed #modensomhed