> English

Ventilen og Mary Fonden bekæmper ensomhed på Falkonergården

Den 19. november 2012

Den 22. november kl. 10-12 sætter H.K.H. Kronprinsesse Mary, Ventilen og Mary Fonden fokus på ensomhed sammen med elever og lærere på Falkonergårdens Gymnasium. Anledningen er Ventilens og Mary Fondens fælles projekt Netwerk, der er støttet af Lauritzen Fonden, og som siden sommerferien har kørt på 17 udvalgte gymnasieskoler – heriblandt Falkonergården. Netwerk handler om at forebygge ensomhed på ungdomsuddannelserne ved at styrke fællesskabet og klassekulturen, og de første tilbagemeldinger melder om stor begejstring for projektet.

6% af alle gymnasieelever føler sig ofte eller altid ensomme, og ifølge Mary Fondens Unge Tænketank frygter mere end 60% af de unge at blive ensomme. De unge er i stigende grad optaget af at høre til, og ensomheden kan da også have store både sociale og sundhedsmæssige konsekvenser. Hvis ensomheden bider sig fast og bliver vedvarende, kan den stå i vejen for basale sociale kompetencer som fx at indgå i en samtale med andre mennesker. Og den langvarige ensomhed stresser os i en sådan grad, at den er lige så farlig som at ryge 15 cigaretter eller mere om dagen.

Ventilen og Mary Fonden satte i august pilotfasen af Netwerk i gang – og det har betydet en tryg start på gymnasiet for de nye elever på de udvalgte test-skoler. Projektet ruster lærerne til at se og kontakte de stille unge og involverer konkrete metoder som klassediskussioner og makkerskabsgrupper, der kører allerede fra studiestart.

”Sammenhold er, at alle er åbne over for hinanden, og at der ikke er blevet dannet grupper. Alle kan tale med hinanden, og fra mit synspunkt er der ingen, der i den forstand bliver holdt udenfor takket være projekt Netwerk. Projekt Netwerk har også givet mig en forståelse for, at man ikke er alene om at have de følelser, som man gennemgår i teenagealderen, bl.a. ensomhed”. Uddrag fra 1.g.-elevs stiløvelse i projekt Netwerk.

Netwerk afprøves og evalueres i første omgang på de 17 udvalgte gymnasieskoler, og fra skoleåret 2013/14 vil minimum 20 og forhåbentlig flere gymnasieskoler kunne følge efter.

”Netwerk er til alle elever på ungdomsuddannelserne, fordi fællesskab opstår, når alle i klassen tager et socialt ansvar – og alle har glæde af at gå i en klasse, hvor der er plads til forskellighed. Vores følgeforskning er ikke afsluttet, men der tegner sig et billede af, at eleverne har været rigtig glade for deres makker, og at lærerne vil anbefale, at Netwerk bliver et fast tilbud til eleverne – og det tegner godt for projektet,” fortæller Helle Østergaard, direktør for Mary Fonden.

De endelige resultater af følgeforskningen vil blive præsenteret i løbet af første halvår 2013. Håbet er at kunne påvise, at Netwerk kan gøre en forskel for kulturen i klassen og for den enkeltes sociale trivsel – samtidig med at projektet sætter fokus på og aftabuiserer ensomhed.

Psykolog og forsker i ensomhed Mathias Lasgaard fra Syddansk Universitet er ansvarlig for følgeforskningen på de 17 udvalgte uddannelser og de 17 kontroluddannelser.

Fakta og baggrund

  • Mary Fonden arbejder for at bekæmpe social isolation.
  • Mary Fonden arbejder inden for indsatsområderne Mobning og Trivsel, Vold i Hjemmet og Ensomhed.
  • Mary Fondens første projekt inden for Ensomhed er Netwerk – et samarbejde med Ventilen om at forebygge ensomhed blandt elever på ungdomsuddannelserne. Desuden er indgået et samarbejde med DR Tværs om projektet, og Lauritzen Fonden er finansiel samarbejdspartner.
  • Ventilen er en frivillig social ungdomsorganisation, der driver 17 lokale tilbud til ensomme unge, herunder mødesteder og motionstilbud.
  • Ventilen arbejder for at forebygge og afhjælpe unges ensomhed.
  • Netwerk bygger på en definition af ensomhed, der lyder: Ensomhed er en oplevelse af, at ens sociale behov ikke bliver opfyldt. Ensomhed er således en subjektiv følelse, og to mennesker med ensartede sociale relationer kan derfor godt føle sig henholdsvis ensom og ikke ensom.
  • Projektet ruster lærerne til at se og kontakte de stille unge og indeholder metoder som klassediskussioner og makkerskabsgrupper, der kører fra studiestart.
  • I foråret 2012 blev afholdt et seminar for alle lærere på de 17 gymnasieskoler om forebyggelse af ensomhed og metoderne i Netwerk. I november 2012 tilbydes de samme lærere et seminar om, hvordan man får øje på og støtter elever, der er ensomme eller mistrives socialt.
  • Netwerk kan bestilles af gymnasieskoler mod betaling fra næste år. Skolerne vil blive tilbudt plads efter først til mølleprincippet.
  • Se Mary Fondens ekspertpanel inden for indsatsområdet ensomhed på her.

Fakta om ensomhed
Undersøgelse fra Mary Fondens Unge Tænketank (15-24 år) i henholdsvis oktober 2012 og september 2011 viser, at:

  • Mere end 60% frygter at blive ensomme.
  • 6% ofte føler sig ensomme, når de er sammen med andre unge.
  • 8% ofte føler sig ensomme på deres skole/uddannelsesinstitution generelt.
  • 11% vurderer den sociale trivsel i deres klasse som "dårlig" eller "meget dårlig” ved studiestart.
  • 14% ofte følte sig ensomme de første par uger på deres nyeskole/uddannelsesinstitution.
  • 21% ofte savnede nogen at være sammen med i de første par uger af studiestart.
  • 37% vurderer, at de er ensomme, fordi de mangler selvtillid og føler, at de ikke dur til noget.
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden "I rygsækken blev jeg rigtig glad for lego batman bamsen, som gav mig tryghed, da det hele var svært. Dagbogen har jeg tegnet min situation i, som hjælper mig med at forstå og bearbejde min situation. Bogen "Den her bog elsker dig" giver mig en masse grin og gode snakke med min mor." ..... Postkortet kommer fra et af de knap 2.000 børn, som hvert år flytter på krisecenter med sin mor. Alle børn på krisecentre i Danmark, Grønland og på Færøerne får en rygsæk fra Mary Fonden og #olekirksfond. Rygsækken rummer det mest nødvendige, som et barn kan savne, når han eller hun flytter på krisecenter – lige fra et håndklæde og hårbørste til en dagbog, lidt legetøj og en bamse. Rygsækken fungerer også som et pædagogisk værktøj for krisecentrenes børnemedarbejdere og bliver brugt til at sætte gang i den svære samtale med barnet om oplevelserne i hjemmet. #allebørnharrettiletlivudenvold #rygsækketilbørnpåkrisecentre #stopvoldmodbørn
mary_fonden Tusindvis af børn har gennem årene haft en fest i det gode børnefællesskabs navn til de årlige Fri for Mobberi​ Børnestafetter, som vi holder i København og Aarhus. I sidste måned var det de færøske børns tur til tage bamsestafetten og løbe en kilometer mod mobning til 'Bamsurenning' (Bamseløb) i det nordatlantiske 🇫🇴. Fri for Mobberi blev i marts i år lanceret på Færøerne under navnet 'Betri Vinir' (Bedre Venner). Det er den færøske NGO #Barnabati​, som i samarbejde med Mary Fonden og @redbarnetdk ​har tilpasset det danske antimobbeprogram til færøske forhold, og som også står bag det færøske Bamseløb. #friformobberi #betrivinir #børnestafetten2018 #bamseven #alleharrettilathøretil #forebyggelseerbedst
mary_fonden 🍁📚Efterårsferien nærmer sig - og dermed måske også lidt ekstra tid til varm kakao og højtlæsning sammen med børnene i familien 🍁📚. Vores projekt LæseLeg, der støtter børns sproglige udvikling i dagtilbud og indskolingen, har 10 gode råd til, hvordan du også som forælder og bedsteforælder kan læse SAMMEN med dine børn eller børnebørn i stedet for at læse for dem. Det hjælper dem nemlig til at udvikle et stort og nuanceret sprog. Her er de første tre råd: 1) Læs sammen med dit barn At læse sammen med adskiller sig fra at læse for. Når du læser sammen med dit barn, afbryder I oplæsningen og taler om ord, historie og illustrationer undervejs og efter snip, snap, snude. 2) Vær til stede De fleste har oplevet, at tankerne flyver, når de læser højt. Bliv i læseoplevelsen sammen med dit barn. 3) Begynd tidligt Fra dit barn er 9-10 måneder har det glæde af små bøger. Kig i bøgerne og sæt ord på – men kun så længe dit barn er interesseret. Fra dit barn er godt to år, kan I læse bøger med lidt tekst. Tanken bag det hele er, at børn har brug for at kunne udtrykke sig for at være en del af børnefællesskabet, og følgeforskning viser, at LæseLeg netop giver sproget vokseværk. Find resten af de gode råd på laeseleg.dk (link i bio). #alleharrettilathøretil #givsprogetvokseværk #læseleg #tidligindsats 📷: Steen Brogaard
mary_fonden Er du begyndt at tælle ned til jul? Det er vi. Hvert år på denne tid mødes vi med vores faste bureau MOTOR Agency og taler julehilsen. Og hvert år tryller kreativ direktør Carsten Michelsen et nyt fint og julet format frem. Julehilsner luner. Men det gør hilsner uden for højtiderne også. Så hvis du ikke helt er nået til det med julen endnu, så er det måske tid til at sende en hilsen til en, du tænker på ... helt uden julen som anledning. Foto: Mary Fonden ©
mary_fonden Kære lærer Gode fællesskaber og høj trivsel i skolen giver gode børneliv. Vi vil gerne sige TAK til dig, fordi du hver dag arbejder for, at vores børn bliver klogere - både fagligt og socialt. God international lærerdag! #lærerensdag #lærerensdag2018 #forebyggelseerbedst #friformobberi #indskoling