> English

Nyt studie: Antimobbeprogram styrker børns empatiske adfærd

Børnehavebørn, der arbejder med antimobbeprogrammet Fri for Mobberi, udviser tydeligere empatisk adfærd end børn, der ikke arbejder med programmet.

Børn i institutioner, som har arbejdet med Fri for Mobberi, udtrykker i højere grad følelser, bidrager aktivt til positive relationer og udviser empati sammenlignet med børn i institutioner, hvor man ikke har arbejdet med programmet. Det viser et nyt studie foretaget af Rambøll for Mary Fonden og Red Barnet. Effekten er statistisk signifikant.

I Fri for Mobberi arbejder vi systematisk med at skabe en tolerant, respektfuld og omsorgsfuld kultur blandt børnene, og det nye studie bekræfter, at det gør en signifikant forskel, når Fri for Mobberi er en del af hverdagen i børnehaven. Det smitter simpelthen positivt af på børnenes adfærd”, siger direktør i Mary Fonden Helle Østergaard.

Studiet har målt på effekten blandt børnehavebørn i 16 institutioner. Institutionerne blev delt i henholdsvis en indsats- og en kontrolgruppe. I indsatsgruppen fik institutionen materialer og undervisning i Fri for Mobberi og arbejdede med programmet i fem måneder. I kontrolgruppen arbejdede pædagogerne som normalt. I alt indgik 649 børn i studiet.

I begge grupper blev børnene vurderet både før og efter ved hjælp af et detaljeret spørgeskema, hvor barnets pædagog svarede på en række spørgsmål om trivsel og børnenes adfærd. Spørgeskemaet afdækker en række sociale egenskaber, der tilsammen siger noget om, hvordan barnet udviser empatisk adfærd, selvregulering og formår at samarbejde.

Vi har i studiet set på blandt andet empati blandt børn, fordi vi ved fra forskningen, at børn ubevidst tilsidesætter deres empati for at overleve socialt i fællesskaber præget af meget mobning. Og omvendt gælder det, at børn, der føler sig trygge i de sociale sammenhænge, de er en del af, i højere grad viser omsorg og respekt for andre børn. Derfor er det relevant at måle på netop empati i børnefællesskaber”, siger Red Barnets generalsekretær Jonas Keiding Lindholm.

Spørgsmål som ”Hvordan føles det, når man ikke må være med i en leg?” og ”Hvor kan man mærke det, når man bliver ked af det?” er en fast del af hverdagen i børnehaver, der arbejder med antimobbeprogrammet Fri for Mobberi. Med udgangspunkt i hverdagen snakker børn og pædagoger om følelser, kammeratskab og udfordringer i børnenes sociale liv. Målet er at gøre børnene trygge i fællesskabet, så de kan udvikle forståelse for egne og andres følelser og behov og for, hvordan man er en god kammerat. Og den målrettede indsats virker.

Studiet peger også på, at der er en sammenhæng mellem inddragelse af børnenes forældre i arbejdet med Fri for Mobberi og børnenes udbytte, ligesom effekten påvirkes af, hvor intenst institutionerne arbejder med programmet.

Siden lanceringen i 2007 er Fri for Mobberi løbende blevet evalueret. Men det er første gang, at Mary Fonden og Red Barnet undersøger de kvantitative effekter af det fælles antimobbeprogram i et studie med kontrolgruppe.

Hent hele studiet på friformobberi.dk.

Fakta om undersøgelsen

  • Studiet er gennemført fra oktober 2016 til marts 2017 i tre kommuner: Viborg, Thisted og Odense. 649 børn fordelt på 16 institutioner indgik i studiet. 
  • Hver kommune udvalgte en række institutioner, som blev opdelt efter baggrundsfaktorer som institutionsstørrelse, normering og andel af tosprogede børn. Herefter blev institutionerne tilfældigt opdelt i to grupper: En indsatsgruppe og en kontrolgruppe.
  • I indsatsgruppen blev pædagoger undervist i Fri for Mobberi og arbejdede derefter med det i børnegruppen over fem måneder, mens kontrolgruppen arbejdede som normalt.  Begge grupper gennemførte før- og eftermåling af børnenes socioemotionelle kompetencer baseret på det validerede måleredskab SEAM (Social-Emotional Assessment/Evaluation Measure). Efterfølgende blev resultaterne justeret for andre baggrundsfaktorer, der kan påvirke børn socioemotionelle udvikling.
  • Kontrolinstitutionerne modtog efter indsatsperioden og slutmålingen også materialer og undervisning i Fri for Mobberi. 
  • SEAM er udviklet af professor Jane Squires fra Oregon Universitet, som forsker i børns tidlige læring.

Kilde:
Effektevaluering Fri for Mobberi og børns socioemotionelle kompetencer, 2017. Udarbejdet af Rambøll for Mary Fonden og Red Barnet.

Fakta om Fri for Mobberi

  • Fri for Mobberi er et konkret pædagogisk materiale målrettet børn, fagfolk og forældre og har til formål at forebygge mobning og styrke børnefællesskabet.
  • Fri for Mobberi er baseret på værdierne tolerance, respekt, omsorg og mod. Grundtanken, at et godt børnefællesskab forebygger mobning.
  • Fri for Mobberi lægger særligt vægt på at bevidstgøre de børn og voksne, der er passive tilskuere til mobning, om, at de kan gøre en forskel, når de oplever et barn blive uretfærdigt behandlet.
  • Fri for Mobberi findes i tre versioner: Én til de 1-3-årige i vuggestue og dagpleje, én til børnehave og én til indskoling/SFO.
  • Fri for Mobberi blev lanceret i 2007, og materialerne er i dag udbredt til halvdelen af Danmarks børnehaver og til mere end 40 % af landets indskolinger.
  • Fri for Mobberi er udviklet på initiativ af Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary og drives i et samarbejde mellem Mary Fonden og Red Barnet med økonomisk støtte fra Ole Kirk’s Fond.
  • Fri for Mobberi fejrer tiårs jubilæum med to store konferencer om mobning for fagfolk. Konferencerne finder sted i København den 7. november og i Aarhus den 9. november. Læs mere på friformobberi.dk/konference

Fakta om den nødvendige tidlige indsats

  • Forskning viser, at mobning allerede begynder i børnehaven (Kit Stender Petersen, Mobning i en børnehavesammenhæng, Roskilde Universitet, 2015).
  • Mens mobning blandt børnehavebørn kun er undersøgt sparsomt i Danmark, viser undersøgelser fra Norge, at 10-20 procent af alle børnehavebørn oplever mobning en til flere gange om ugen (Mai Brit Helgesen, Mobbing i barnehagen, Universitetsforlaget, 2014).
  • Mobning kan finde sted i alle sociale sammenhænge, hvor mennesker er 'tvunget' til at være sammen (Helle Rabøl Hansen, Grundbog mod mobning, Gyldendal Uddannelse, 2005).
  • Den danske forsker Dorte Marie Søndergaard forklarer, at mobning ikke opstår, fordi børn mangler empati. Men når fællesskaber rammes af mobning, kan børnene ikke ’tillade’ sig selv at udvise empati over for den/dem, det går ud over, for så risikerer de selv at blive stødt ud af fællesskabet. De kan sagtens udvise empati over for deres familie og venner. Fænomenet kaldes ’selektiv udøvelse af empati’ (fra kapitlet Mobning og social eksklusionsangst i antologien Mobning – Sociale processer på afveje, Hans Reitzels Forlag, 2009).
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Nyd pausen, fællesskabet og alt det klare gule ☀️ Tag jer godt af hinanden. Vi ses på den anden side af påske #alleharrettilathøretil
mary_fonden Kronprinsessen: “Alle har behov for at høre til. Og alle kan være noget for nogen. Hvis vi rækker ud til hinanden. Det handler om åbenhed. Om tolerance. Om mod. Fra hver og en af os.” Sådan slutter Kronprinsessen sit forord af i årsberetningen for 2018, hvor du kan læse om alt det, vi har bedrevet i løbet af sidste år. Det er ikke så lidt, men vi har heller ikke gjort det alene. Tak til alle, der har været med undervejs, fx de modige deltagere i Værket - netværk for voksne i Næstved, som du kan se sammen med Kronprinsessen her på billedet. God påske! #alleharrettilathøretil
mary_fonden H.K.H. Kronprinsessens fokus på mobning og at børn tidligt skal bevidstgøres om det gode digitale kammeratskab kan man læse om i denne uges udgave af #Børneavisen! Find avisen på biblioteket eller i kiosken - og læs den sammen med dit barn! Der er nemlig gode råd til både børn og forældre. #friformobberi #maryfonden #redbarnet #forebyggelseerbedst #stopmobning
mary_fonden ”Jeg er en ’liker’, men jeg ’liker’ ikke alt … ” H.K.H. Kronprinsessen og flere end 220 børn fra Fritidsinstitutionen ved Vibenshus Skole sang med, da @friformobberi og rapgruppen @hipsomhapdk præsenterede en ny sang, Liker, om at være en god kammerat på nettet. Inden koncerten besøgte Kronprinsessen fritidshjemmet, der siden 2014 har arbejdet med Fri for Mobberi, som er en integreret del af alle pædagogiske aktiviteter fra 0. til 3. årgang. Børn og voksne arbejder med tolerance, respekt, omsorg og mod i alle aktiviteter. Fx når de spiller Minecraft, synger og spiller og arbejder med kreative aktiviteter. #friformobberi #liker #jegerenliker #maryfonden #redbarnet #forebyggelseerbedst 📸: Jakob Carlsen
mary_fonden Alle børn får en skinnende medalje, når de løber med i @friformobberi #børnestafetten2019. Løbet en festlig markering af det alvorlige budskab: Det er aldrig i orden at mobbe, og alle har ret til en plads i fællesskabet. Kom og vær med! Vi løber i Aarhus den 25. maj og i København den 22. juni. Find link i bio til tilmelding – husk, at det kun er dit barn, du skal tilmelde. Fri for Mobberi Børnestafetten er Mary Fonden og Red Barnets årlige børneløb mod mobning. Ruten er en kilometer, og børnene løber med en lille bamse som stafet. Når de har gennemført distancen, afleverer de bamsen og får en medalje. Udover løbet er der børneunderholdning og sjove aktiviteter på pladsen. Alle børn mellem 0-13 år kan deltage. Ses vi? #løbmodmobning #forebyggelseerbedst #tolerance #respekt #omsorg #mod