Go to English version

Aktuelt


06.11.2017

Ny antologi om mobning

Hvordan bidrager man bedst til at forebygge og håndtere mobning? Mary Fonden og Red Barnet udgiver ny antologi om mobning til fagpersoner.

Pædagoger og lærere har afgørende betydning for at skabe de mobbefrie miljøer og stærke børnefællesskaber, der er grundlæggende for børns trivsel og positive udvikling.

Men hvordan bidrager man egentlig bedst til at forebygge og håndtere mobning?

Mobning – viden og værktøjer for fagfolk er en håndsrækning til dette vigtige arbejde. Bogen præsenterer den nyeste viden om mobningens mekanismer og giver forskellige bud på, hvordan man som fagperson forebygger mobning eller handler, hvis man oplever en børnegruppe præget af mobning.

Emnerne i bogen favner vidt og er både målrettet arbejdet med større og mindre børn i daginstitution og skole samt til studerende.

Mobning – viden og værktøjer for fagfolk kan læses fra ende til anden eller bruges som opslagsværk. Efter hvert kapitel finder læseren gode råd, arbejdsspørgsmål eller anbefalinger, som kan stimulere til videre refleksion og nye tiltag.

Bogen er udgivet af Akademisk Forlag i samarbejde med Mary Fonden og Red Barnet, der sammen står bag det forebyggende antimobbeprogram Fri for Mobberi.

Bidragsyderne til bogen er: Helle Rabøl Hansen, Nina Hein, Stine Liv Johansen, Stine Kaplan Jørgensen, Louise Klinge, Kit Stender Petersen og Helle Plauborg.

Antologien udkommer mandag den 6. november. Prisen er 125,- kroner i boghandlen, men bogen vil også kunne hentes som pdf på friformobberi.dk

Mobning og Trivsel

Mobning og mistrivsel hænger sammen. Når et barn bliver mobbet, mistrives det. Og når en børnegruppe ikke trives, er der stor risiko for, at der opstår mobning og social isolation. Trivsel i børnegruppen handler om at give alle børn de rette redskaber og værdier, så tolerance og fællesskab er i fokus. Derfor hænger arbejdet med at forebygge mobning uløseligt sammen med at fremme trivsel og inklusion.

Se mere om Mary Fondens indsatsområde Mobning og Trivsel