> English

Seneste nyt


26.05.2014

Sprogansvarlige begejstrede for LæseLeg

I cirka totredjedele af landets kommuner har en kommunal sprogansvarlig eller sprogkonsulent indkøbt Mary Fondens LæseLeg-materiale. Mary Fonden har undersøgt, hvad de kommunalt indkøbte LæseLeg-pakker bliver brugt til, og hvad de kommunale sprogansvarlige synes om materialet.
 

De fleste adspurgte sprogansvarlige i kommunerne har indkøbt LæseLeg, fordi de gerne vil introducere det til kommunens institutioner (71 %), og fordi de har brug for et redskab til at implementere dialogisk læsning (50 %). Undersøgelsen viser, at LæseLeg-materialet bliver brugt i de sprogansvarliges arbejde: 78 % af de adspurgte sprogansvarlige har fortalt kommunens institutioner og fagfolk om LæseLeg, 56 % har opfordret til, at institutionerne selv indkøber LæseLeg, og 40 % af de sprogansvarlige har selv anvendt det med børn i læsegrupper.

”Jeg er sprogvejleder og har derfor brugt materialet aktivt i en del institutioner i kommunen. Primært ved at vise personalet, hvordan det bruges – helt konkret ved at gennemføre mange forløb med børnegrupper med tilknyttede voksne, som fik lov at observere.”

Positiv modtagelse
Adspurgt om de sprogansvarlige støder på udfordringer i forhold deres ambitioner med LæseLeg, svarer størstedelen nej. 24 % oplever dog, at manglende ressourcer og økonomi kan være en barriere.  Til gengæld oplever de kommunalt sprogansvarlige stort set ingen modtand fra institutionerne – kun 3,45 % anfører, at de er stødt på dette.

”Det er blevet positivt modtaget i institutionerne. De er glade for at starte med noget konkret.”

"Dynamisk og anvendeligt"
Mange af medvirkende sprogkonsulenter i undersøgelsen udtrykker generel stor tilfredshed med LæseLeg-materialet. Flere lægger vægt på, at det er et materiale, der løbende opdateres (løbende nye boghæfter til download på hjemmesiden for brugere), og at det er indbydende og nemt at gå til.

”Det er et super godt materiale. Dynamisk og meget anvendeligt. Materialet er gennemarbejdet og lige til at gå til. Det er overkommeligt i en travl børnehavehverdag.”

Baggrund: En spørgeskemaundersøgelse blev udsendt fra Mary Fonden til de i alt 66 kommunalt ansatte sprogansvarlige, der har indkøbt LæseLeg-materialet. Der indløb 32 besvarelser.

Mobning og Trivsel

Mobning og mistrivsel hænger sammen. Når et barn bliver mobbet, mistrives det. Og når en børnegruppe ikke trives, er der stor risiko for, at der opstår mobning og social isolation. Trivsel i børnegruppen handler om at give alle børn de rette redskaber og værdier, så tolerance og fællesskab er i fokus. Derfor hænger arbejdet med at forebygge mobning uløseligt sammen med at fremme trivsel og inklusion.

Se mere om Mary Fondens indsatsområde Mobning og Trivsel
Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden I et godt børnefællesskab er tolerancen og respekten for hinanden så høj, at man kan se ud, hedde og være præcis, som man gør og er. I et godt børnefællesskab har man også øje for, at alle kan bidrage med noget til fællesskabet. Forenklet kan man sige, at et godt fællesskab er modstandsdygtigt over for mobning. Det gælder også i børnenes fritidsliv. Derfor har vi sammen med @mh24_officiel skabt #Antibulli Håndbold, som gør det let for børnehåndboldtrænere at træne sammenholdet og styrke det gode børnefællesskab. Vil du også arbejde med fællesskab i fritidslivet, så tjek link i bio. #modmobning #forebyggelseerbedst #alleharrettilathøretil
mary_fonden "I rygsækken blev jeg rigtig glad for lego batman bamsen, som gav mig tryghed, da det hele var svært. Dagbogen har jeg tegnet min situation i, som hjælper mig med at forstå og bearbejde min situation. Bogen "Den her bog elsker dig" giver mig en masse grin og gode snakke med min mor." ..... Postkortet kommer fra et af de knap 2.000 børn, som hvert år flytter på krisecenter med sin mor. Alle børn på krisecentre i Danmark, Grønland og på Færøerne får en rygsæk fra Mary Fonden og #olekirksfond. Rygsækken rummer det mest nødvendige, som et barn kan savne, når han eller hun flytter på krisecenter – lige fra et håndklæde og hårbørste til en dagbog, lidt legetøj og en bamse. Rygsækken fungerer også som et pædagogisk værktøj for krisecentrenes børnemedarbejdere og bliver brugt til at sætte gang i den svære samtale med barnet om oplevelserne i hjemmet. #allebørnharrettiletlivudenvold #rygsækketilbørnpåkrisecentre #stopvoldmodbørn
mary_fonden Tusindvis af børn har gennem årene haft en fest i det gode børnefællesskabs navn til de årlige Fri for Mobberi​ Børnestafetter, som vi holder i København og Aarhus. I sidste måned var det de færøske børns tur til tage bamsestafetten og løbe en kilometer mod mobning til 'Bamsurenning' (Bamseløb) i det nordatlantiske 🇫🇴. Fri for Mobberi blev i marts i år lanceret på Færøerne under navnet 'Betri Vinir' (Bedre Venner). Det er den færøske NGO #Barnabati​, som i samarbejde med Mary Fonden og @redbarnetdk ​har tilpasset det danske antimobbeprogram til færøske forhold, og som også står bag det færøske Bamseløb. #friformobberi #betrivinir #børnestafetten2018 #bamseven #alleharrettilathøretil #forebyggelseerbedst
mary_fonden 🍁📚Efterårsferien nærmer sig - og dermed måske også lidt ekstra tid til varm kakao og højtlæsning sammen med børnene i familien 🍁📚. Vores projekt LæseLeg, der støtter børns sproglige udvikling i dagtilbud og indskolingen, har 10 gode råd til, hvordan du også som forælder og bedsteforælder kan læse SAMMEN med dine børn eller børnebørn i stedet for at læse for dem. Det hjælper dem nemlig til at udvikle et stort og nuanceret sprog. Her er de første tre råd: 1) Læs sammen med dit barn At læse sammen med adskiller sig fra at læse for. Når du læser sammen med dit barn, afbryder I oplæsningen og taler om ord, historie og illustrationer undervejs og efter snip, snap, snude. 2) Vær til stede De fleste har oplevet, at tankerne flyver, når de læser højt. Bliv i læseoplevelsen sammen med dit barn. 3) Begynd tidligt Fra dit barn er 9-10 måneder har det glæde af små bøger. Kig i bøgerne og sæt ord på – men kun så længe dit barn er interesseret. Fra dit barn er godt to år, kan I læse bøger med lidt tekst. Tanken bag det hele er, at børn har brug for at kunne udtrykke sig for at være en del af børnefællesskabet, og følgeforskning viser, at LæseLeg netop giver sproget vokseværk. Find resten af de gode råd på laeseleg.dk (link i bio). #alleharrettilathøretil #givsprogetvokseværk #læseleg #tidligindsats 📷: Steen Brogaard
mary_fonden Er du begyndt at tælle ned til jul? Det er vi. Hvert år på denne tid mødes vi med vores faste bureau MOTOR Agency og taler julehilsen. Og hvert år tryller kreativ direktør Carsten Michelsen et nyt fint og julet format frem. Julehilsner luner. Men det gør hilsner uden for højtiderne også. Så hvis du ikke helt er nået til det med julen endnu, så er det måske tid til at sende en hilsen til en, du tænker på ... helt uden julen som anledning. Foto: Mary Fonden ©