Go to English version

Aktuelt


26.05.2014

Sprogansvarlige begejstrede for LæseLeg

I cirka totredjedele af landets kommuner har en kommunal sprogansvarlig eller sprogkonsulent indkøbt Mary Fondens LæseLeg-materiale. Mary Fonden har undersøgt, hvad de kommunalt indkøbte LæseLeg-pakker bliver brugt til, og hvad de kommunale sprogansvarlige synes om materialet.
 

De fleste adspurgte sprogansvarlige i kommunerne har indkøbt LæseLeg, fordi de gerne vil introducere det til kommunens institutioner (71 %), og fordi de har brug for et redskab til at implementere dialogisk læsning (50 %). Undersøgelsen viser, at LæseLeg-materialet bliver brugt i de sprogansvarliges arbejde: 78 % af de adspurgte sprogansvarlige har fortalt kommunens institutioner og fagfolk om LæseLeg, 56 % har opfordret til, at institutionerne selv indkøber LæseLeg, og 40 % af de sprogansvarlige har selv anvendt det med børn i læsegrupper.

”Jeg er sprogvejleder og har derfor brugt materialet aktivt i en del institutioner i kommunen. Primært ved at vise personalet, hvordan det bruges – helt konkret ved at gennemføre mange forløb med børnegrupper med tilknyttede voksne, som fik lov at observere.”

Positiv modtagelse
Adspurgt om de sprogansvarlige støder på udfordringer i forhold deres ambitioner med LæseLeg, svarer størstedelen nej. 24 % oplever dog, at manglende ressourcer og økonomi kan være en barriere.  Til gengæld oplever de kommunalt sprogansvarlige stort set ingen modtand fra institutionerne – kun 3,45 % anfører, at de er stødt på dette.

”Det er blevet positivt modtaget i institutionerne. De er glade for at starte med noget konkret.”

"Dynamisk og anvendeligt"
Mange af medvirkende sprogkonsulenter i undersøgelsen udtrykker generel stor tilfredshed med LæseLeg-materialet. Flere lægger vægt på, at det er et materiale, der løbende opdateres (løbende nye boghæfter til download på hjemmesiden for brugere), og at det er indbydende og nemt at gå til.

”Det er et super godt materiale. Dynamisk og meget anvendeligt. Materialet er gennemarbejdet og lige til at gå til. Det er overkommeligt i en travl børnehavehverdag.”

Baggrund: En spørgeskemaundersøgelse blev udsendt fra Mary Fonden til de i alt 66 kommunalt ansatte sprogansvarlige, der har indkøbt LæseLeg-materialet. Der indløb 32 besvarelser.

Mobning og Trivsel

Mobning og mistrivsel hænger sammen. Når et barn bliver mobbet, mistrives det. Og når en børnegruppe ikke trives, er der stor risiko for, at der opstår mobning og social isolation. Trivsel i børnegruppen handler om at give alle børn de rette redskaber og værdier, så tolerance og fællesskab er i fokus. Derfor hænger arbejdet med at forebygge mobning uløseligt sammen med at fremme trivsel og inklusion.

Se mere om Mary Fondens indsatsområde Mobning og Trivsel