> English

Forældre vil gerne tage ansvar for hinandens børn og deres trivsel

Forældre efterlyser vejledning fra pædagoger og lærere om, hvad de kan gøre for at styrke klassens samlede trivsel – også selvom det ikke er deres eget barn, der har det svært. Det viser en ny undersøgelse udarbejdet for Mary Fonden og Red Barnet.

Når Adam bliver holdt uden for legen, og Anna mobber de andre, er det noget, mange forældre gerne vil være med til at løse – også når det ikke handler om deres eget barn.

En ny undersøgelse foretaget af Analyse Danmark for Mary Fonden og Red Barnet blandt forældre til børn i 0.-3. klasse viser, at 90 % af forældrene i høj eller nogen grad ønsker vejledning fra deres barns lærer eller pædagog til, hvad de kan gøre, hvis en klassekammerat mistrives.

Man hører så tit, at forældre kun er optagede af deres egne børn, så det er meget positivt, at forældre viser sig at være så opmærksomme på fællesskabet. Det giver mening, fordi vi ved, at det går ud over alle børn i en klasse, hvis der er mobning eller anden mistrivsel. Samtidig ved vi jo også, at børn gør, hvad deres forældre gør, så det er opmuntrende, at så mange forældre faktisk drager omsorg for fællesskabet,” siger Jonas Keiding Lindholm, generalsekretær for Red Barnet.

Ifølge undersøgelsen mener 95 % af forældrene helt generelt, at de har et medansvar for den fælles trivsel i deres barns klasse, og næsten lige så mange (89 %) synes, de bør inddrages i skolens arbejde med trivsel.

Forældre vil inddrages mere

En fjerdedel (25 %) af forældrene angiver, at de er meget engagerede i det sociale liv i deres barns klasse. Og 88 % oplyser, at der står forældre bag fællesaktiviteter uden for skoletiden i deres barns klasse som fx hytteture, fester eller andre sociale tiltag.

Noget tyder dog på, at der er mere potentiale i samarbejdet med forældrene. En fjerdedel af forældrene (26 %) angiver, at de føler sig for lidt inddraget i at skabe trivsel, mens hver tredje (33 %) oplever, at de i mindre grad eller slet ikke bliver inddraget af skolens lærere og pædagoger i arbejdet med at skabe trivsel i klassen.

Forskningen viser tydeligt, at samarbejdet mellem forældre og skole har stor betydning for klassernes trivsel. Når forældre efterlyser mere inddragelse, er det en invitation til lærere og pædagoger – og et signal om, at mange forældre er klar,” udtaler Mary Fondens direktør Helle Østergaard.

Forskel på mor og far

Undersøgelsen peger på, at det er mor, der oplever det største ansvar for den fælles klassetrivsel. 29 % af kvinderne angiver, at de er ”meget engagerede” i det sociale liv i klassen, mens det gælder 17 % af mændene, og kvinderne angiver også i højere grad (50 %) end mændene (34 %), at forældre ”i høj grad” bør inddrages i skolens arbejde med trivsel.

Læs mere i analysen.

Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden "I rygsækken blev jeg rigtig glad for lego batman bamsen, som gav mig tryghed, da det hele var svært. Dagbogen har jeg tegnet min situation i, som hjælper mig med at forstå og bearbejde min situation. Bogen "Den her bog elsker dig" giver mig en masse grin og gode snakke med min mor." ..... Postkortet kommer fra et af de knap 2.000 børn, som hvert år flytter på krisecenter med sin mor. Alle børn på krisecentre i Danmark, Grønland og på Færøerne får en rygsæk fra Mary Fonden og #olekirksfond. Rygsækken rummer det mest nødvendige, som et barn kan savne, når han eller hun flytter på krisecenter – lige fra et håndklæde og hårbørste til en dagbog, lidt legetøj og en bamse. Rygsækken fungerer også som et pædagogisk værktøj for krisecentrenes børnemedarbejdere og bliver brugt til at sætte gang i den svære samtale med barnet om oplevelserne i hjemmet. #allebørnharrettiletlivudenvold #rygsækketilbørnpåkrisecentre #stopvoldmodbørn
mary_fonden Tusindvis af børn har gennem årene haft en fest i det gode børnefællesskabs navn til de årlige Fri for Mobberi​ Børnestafetter, som vi holder i København og Aarhus. I sidste måned var det de færøske børns tur til tage bamsestafetten og løbe en kilometer mod mobning til 'Bamsurenning' (Bamseløb) i det nordatlantiske 🇫🇴. Fri for Mobberi blev i marts i år lanceret på Færøerne under navnet 'Betri Vinir' (Bedre Venner). Det er den færøske NGO #Barnabati​, som i samarbejde med Mary Fonden og @redbarnetdk ​har tilpasset det danske antimobbeprogram til færøske forhold, og som også står bag det færøske Bamseløb. #friformobberi #betrivinir #børnestafetten2018 #bamseven #alleharrettilathøretil #forebyggelseerbedst
mary_fonden 🍁📚Efterårsferien nærmer sig - og dermed måske også lidt ekstra tid til varm kakao og højtlæsning sammen med børnene i familien 🍁📚. Vores projekt LæseLeg, der støtter børns sproglige udvikling i dagtilbud og indskolingen, har 10 gode råd til, hvordan du også som forælder og bedsteforælder kan læse SAMMEN med dine børn eller børnebørn i stedet for at læse for dem. Det hjælper dem nemlig til at udvikle et stort og nuanceret sprog. Her er de første tre råd: 1) Læs sammen med dit barn At læse sammen med adskiller sig fra at læse for. Når du læser sammen med dit barn, afbryder I oplæsningen og taler om ord, historie og illustrationer undervejs og efter snip, snap, snude. 2) Vær til stede De fleste har oplevet, at tankerne flyver, når de læser højt. Bliv i læseoplevelsen sammen med dit barn. 3) Begynd tidligt Fra dit barn er 9-10 måneder har det glæde af små bøger. Kig i bøgerne og sæt ord på – men kun så længe dit barn er interesseret. Fra dit barn er godt to år, kan I læse bøger med lidt tekst. Tanken bag det hele er, at børn har brug for at kunne udtrykke sig for at være en del af børnefællesskabet, og følgeforskning viser, at LæseLeg netop giver sproget vokseværk. Find resten af de gode råd på laeseleg.dk (link i bio). #alleharrettilathøretil #givsprogetvokseværk #læseleg #tidligindsats 📷: Steen Brogaard
mary_fonden Er du begyndt at tælle ned til jul? Det er vi. Hvert år på denne tid mødes vi med vores faste bureau MOTOR Agency og taler julehilsen. Og hvert år tryller kreativ direktør Carsten Michelsen et nyt fint og julet format frem. Julehilsner luner. Men det gør hilsner uden for højtiderne også. Så hvis du ikke helt er nået til det med julen endnu, så er det måske tid til at sende en hilsen til en, du tænker på ... helt uden julen som anledning. Foto: Mary Fonden ©
mary_fonden Kære lærer Gode fællesskaber og høj trivsel i skolen giver gode børneliv. Vi vil gerne sige TAK til dig, fordi du hver dag arbejder for, at vores børn bliver klogere - både fagligt og socialt. God international lærerdag! #lærerensdag #lærerensdag2018 #forebyggelseerbedst #friformobberi #indskoling