> English

Forældre vil gerne tage ansvar for hinandens børn og deres trivsel

Forældre efterlyser vejledning fra pædagoger og lærere om, hvad de kan gøre for at styrke klassens samlede trivsel – også selvom det ikke er deres eget barn, der har det svært. Det viser en ny undersøgelse udarbejdet for Mary Fonden og Red Barnet.

Når Adam bliver holdt uden for legen, og Anna mobber de andre, er det noget, mange forældre gerne vil være med til at løse – også når det ikke handler om deres eget barn.

En ny undersøgelse foretaget af Analyse Danmark for Mary Fonden og Red Barnet blandt forældre til børn i 0.-3. klasse viser, at 90 % af forældrene i høj eller nogen grad ønsker vejledning fra deres barns lærer eller pædagog til, hvad de kan gøre, hvis en klassekammerat mistrives.

Man hører så tit, at forældre kun er optagede af deres egne børn, så det er meget positivt, at forældre viser sig at være så opmærksomme på fællesskabet. Det giver mening, fordi vi ved, at det går ud over alle børn i en klasse, hvis der er mobning eller anden mistrivsel. Samtidig ved vi jo også, at børn gør, hvad deres forældre gør, så det er opmuntrende, at så mange forældre faktisk drager omsorg for fællesskabet,” siger Jonas Keiding Lindholm, generalsekretær for Red Barnet.

Ifølge undersøgelsen mener 95 % af forældrene helt generelt, at de har et medansvar for den fælles trivsel i deres barns klasse, og næsten lige så mange (89 %) synes, de bør inddrages i skolens arbejde med trivsel.

Forældre vil inddrages mere

En fjerdedel (25 %) af forældrene angiver, at de er meget engagerede i det sociale liv i deres barns klasse. Og 88 % oplyser, at der står forældre bag fællesaktiviteter uden for skoletiden i deres barns klasse som fx hytteture, fester eller andre sociale tiltag.

Noget tyder dog på, at der er mere potentiale i samarbejdet med forældrene. En fjerdedel af forældrene (26 %) angiver, at de føler sig for lidt inddraget i at skabe trivsel, mens hver tredje (33 %) oplever, at de i mindre grad eller slet ikke bliver inddraget af skolens lærere og pædagoger i arbejdet med at skabe trivsel i klassen.

Forskningen viser tydeligt, at samarbejdet mellem forældre og skole har stor betydning for klassernes trivsel. Når forældre efterlyser mere inddragelse, er det en invitation til lærere og pædagoger – og et signal om, at mange forældre er klar,” udtaler Mary Fondens direktør Helle Østergaard.

Forskel på mor og far

Undersøgelsen peger på, at det er mor, der oplever det største ansvar for den fælles klassetrivsel. 29 % af kvinderne angiver, at de er ”meget engagerede” i det sociale liv i klassen, mens det gælder 17 % af mændene, og kvinderne angiver også i højere grad (50 %) end mændene (34 %), at forældre ”i høj grad” bør inddrages i skolens arbejde med trivsel.

Læs mere i analysen.

Når pædagoger, lærere og forældre sammen sætter fokus på det gode børnefællesskab og på at lære børn og unge, at mobning er uacceptabelt, så virker det...
Kronprinsessen hyldede partnerskabet og brede alliancer i arbejdet med at bekæmpe komplekse sociale...
Vores samarbejde med MH24 - Mikkel Mod Mobning har knopskudt, og vi har netop lanceret Antibulli-prisen...
mary_fonden Nyd pausen, fællesskabet og alt det klare gule ☀️ Tag jer godt af hinanden. Vi ses på den anden side af påske #alleharrettilathøretil
mary_fonden Kronprinsessen: “Alle har behov for at høre til. Og alle kan være noget for nogen. Hvis vi rækker ud til hinanden. Det handler om åbenhed. Om tolerance. Om mod. Fra hver og en af os.” Sådan slutter Kronprinsessen sit forord af i årsberetningen for 2018, hvor du kan læse om alt det, vi har bedrevet i løbet af sidste år. Det er ikke så lidt, men vi har heller ikke gjort det alene. Tak til alle, der har været med undervejs, fx de modige deltagere i Værket - netværk for voksne i Næstved, som du kan se sammen med Kronprinsessen her på billedet. God påske! #alleharrettilathøretil
mary_fonden H.K.H. Kronprinsessens fokus på mobning og at børn tidligt skal bevidstgøres om det gode digitale kammeratskab kan man læse om i denne uges udgave af #Børneavisen! Find avisen på biblioteket eller i kiosken - og læs den sammen med dit barn! Der er nemlig gode råd til både børn og forældre. #friformobberi #maryfonden #redbarnet #forebyggelseerbedst #stopmobning
mary_fonden ”Jeg er en ’liker’, men jeg ’liker’ ikke alt … ” H.K.H. Kronprinsessen og flere end 220 børn fra Fritidsinstitutionen ved Vibenshus Skole sang med, da @friformobberi og rapgruppen @hipsomhapdk præsenterede en ny sang, Liker, om at være en god kammerat på nettet. Inden koncerten besøgte Kronprinsessen fritidshjemmet, der siden 2014 har arbejdet med Fri for Mobberi, som er en integreret del af alle pædagogiske aktiviteter fra 0. til 3. årgang. Børn og voksne arbejder med tolerance, respekt, omsorg og mod i alle aktiviteter. Fx når de spiller Minecraft, synger og spiller og arbejder med kreative aktiviteter. #friformobberi #liker #jegerenliker #maryfonden #redbarnet #forebyggelseerbedst 📸: Jakob Carlsen
mary_fonden Alle børn får en skinnende medalje, når de løber med i @friformobberi #børnestafetten2019. Løbet en festlig markering af det alvorlige budskab: Det er aldrig i orden at mobbe, og alle har ret til en plads i fællesskabet. Kom og vær med! Vi løber i Aarhus den 25. maj og i København den 22. juni. Find link i bio til tilmelding – husk, at det kun er dit barn, du skal tilmelde. Fri for Mobberi Børnestafetten er Mary Fonden og Red Barnets årlige børneløb mod mobning. Ruten er en kilometer, og børnene løber med en lille bamse som stafet. Når de har gennemført distancen, afleverer de bamsen og får en medalje. Udover løbet er der børneunderholdning og sjove aktiviteter på pladsen. Alle børn mellem 0-13 år kan deltage. Ses vi? #løbmodmobning #forebyggelseerbedst #tolerance #respekt #omsorg #mod